Майор от посолството на САЩ с горещи новини за изтребителите Ф-16 за България

Очаква се първите самолети да бъдат доставени до средата на 2023 г, програмата за обучение на пилотите в момента се разработва.

В края октомври военни от САЩ бяха на среща с българските Военновъздушни сили (ВВС) по проекта за новия изтребител. Били са обсъдени възможностите за тренировка на летците. Тези дни се очаква американски специалисти да огледат и летище „Граф Игнатиево“, за да посочат и нужните дейности заради базирането на 8-те машини.
 
Групата, която е обсъдила тренировъчната програма за пилотите и поддръжката за изтребителите Ф-16, бил впечатлена от програмите, които България вече има, за да тренира своите пилоти, казва пред БНР майор Александър Апосъл, който отговаря за сътрудничеството в областта на отбраната към американското посолство.
 
Според него съществуващите програми доста успешно може да бъдат преобразувани, независимо че сега българските пилоти летят на руски машини.
 
„Разбира се, трябва да се направят промени, когато се премине към новия изтребител. Но като цяло американската група беше впечатлен от начина, по който се тренира и сега. Ще има големи промени. Но купуването на изцяло нова платформа е голяма стъпка за българските военновъздушни сили.
 
Самият изтребител ще дава големи бойни способности. Тренировъчната програма определено ще е доста трудна. И затова българските ВВС ги очаква доста интензивен избор на онези, които ще управляват новите изтребители. И онези,  които ще ги поддържат. Знаете, че придобиването на изтребителя Ф-16 ще се случва в продължение на няколко години.
 
Затова сме заедно, за да се уверим че той ще бъде успешен. Програмата за обучение в момента се разработва. Един от елементите е да се направи график на тренировките“, каза м-р Апосъл.
 
Старт на обучението през 2021 г.
 
Изказвания от представители на фирмата-производител посочват, че обучението на пилотите, техниците и инженерите може да започне през 2021 г. и да приключи през 2023 г., за да е сигурно, че българските ВВС ще са готови да използват самолетите от самото им пристигане малко след това.
 
Майор Александър Апосъл обаче не посочи дали тези срокове са били дискутирани при сегашното посещение на групата от ВВС на САЩ.
 
„Бяха дискутирани разбира се и различните критерии, което трябва да се имат предвид когато се избират пилотите и поддържащия персонал.  Българските ВВС могат да кажат най-добре кого ще изберат.
 
От една страна ще има нужда от пилоти, които са по-млади, от друга и такива, които вече имат известен опит. Ако говорим кой ще е знакът за старта на обучителната програма - това било най-очевидно, когато първите пилоти заминат за Съединените щати, за да започнат своето обучение.
 
Обучението на пилотите ще започне преди обучението на поддържащия персонал. Не всички пилоти ще започнат по едно и също време. По време на посещението на групата беше отбелязано, че българските ВВС използват стандартите на НАТО за много от техните операции.
 
Също така използват английски. Групата беше впечатлена от нивото на знание на английски. Особено сред пилотите. Това беше мисля, че една от първите препоръки - да се продължи да се използва английски възможно най-често в дневните операции. Това ще помогне на пилотите, които заминат за САЩ. Там може да управляват реален Ф-16. 
 
А целта е да натрупат достатъчно опит, за да може да управляват тези изтребители и в България. България ще използва Ф-16  в продължение на много години, така че младите пилоти имат тази възможност да се присъединят във времето, когато българските военновъздушни сили ще ползват най-новия си самолет.
 
От командването на ВВС запазиха мълчание по разговорите.
 
Погледите са насочени към другото посещение. Това за пистите. То ще бъде вероятно тези дни. Консултациите трябва да изяснят нужните промени. И колко ще струват. По договор - изграждането на необходимата инфраструктура не е включена в цената от близо 2 милиарда и 200 милиона за новите машини.
 
100 млн. лв. за съоръжения догодина на „Граф Игнатиево“
 
Още при подписването на договора от Министерството на отбраната съобщиха, че Държавният департамент на САЩ е предприел действия за намаляване на общата цена с до 60 млн. долара. Пари, които трябва да бъдат използвани за доизграждане на земната инфраструктура в авиобаза „Граф Игнатиево“.
 
Пред комисията по отбрана зам.-военният министър Анатолий Величков обяви, че за изграждане на съоръжения догодина ще има 100 млн. лева. А средносрочната рамка предвижда по още сто милиона лева допълнително в следващите две години. Парите не са в бюджета за отбрана, а са планирани като разходи в централния бюджет, уточнява Анатолий Величков. Без да посочва колко е общата сума.
 
До януари трябва да има яснота колко ще струва инфраструктурата за новия самолет, казва Величков, успокоявайки депутати от комисията, че няма точно число.
 
Очакваният тези дни оглед на съоръженията обаче вече е платен. Още с договора за купуването на самолетите зам. началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов коментира:
 
„Не започваме от нулата, тъй като на „Граф Игнатиево“ и „Безмер“ многократно са кацали натовски самолетни Ф-16. Имаме, но искаме заедно с американската страна да огледаме всички аспекти на инфраструктурата, за да може да излезем с един план за изграждане на необходимата инфраструктура, за да може да се почне проектиране…“.
 
Преди близо месец премиерът Бойко Борисов и представители на американската фирма производител също обсъдиха Програмата за индустриалното партньорство. Самолетите ще бъдат поддържани и ремонтирани в България от български специалисти.
 
Очаква се първите самолети да бъдат доставени до средата на 2023 г., 4 бойни самолета ще бъдат доставени до края на 2023 г., а последните – в началото на 2024 г.