Китай проучва възможността да продължи Транстибетската железница и така да съедини страната със съседен Непал. Тази магистрала трябва да премине под Еверест (Джомолунгма), за което трябва да се прокара тунел под най-високата точка на света, съобщи The Guardian.
Експертът по железопътен транспорт от Китайската академия на науките Ван Меншу (Wang Mengshu) е съобщил, че КНР по молба на Непал е започнал подготвителни работи по реализацията на проекта, пише на свой ред China Daily. Сега такава връзка между двете страни няма.<br /> <br /> &bdquo;Линията вероятно ще преминава под Джомолунгма и на строителите вероятно ще им се наложи да прокопаят няколко много дълги тунела&rdquo; &ndash; отбелязал ученият. Той добавил, че поради сложността на местността максималната скорост на влаковете ще бъде ограничена до 120 км/час.<br /> <br /> През миналото десетилетие беше построена Цинхай-Тибетската железопътна линия, която свързва затънтени райони на Тибет с останалата част на Китай. Краен пункт на магистралата сега е столицата на Тибетския автономен окръг Лхаса.<br /> <br /> Очаква се проектът по удължаване на магистралата да бъде завършен към 2020 г. Продължението на линията ще позволи да се свърже с надеждна връзка през Непал двата големи азиатски пазара Китай и Индия.<br /> <br /> Този въпрос вече е повдиган при посещението на външния министър на Китай Ван И в Катманду през декември 2014 г.<br /> <br /> Цинхай-Тибетския железен път е най-високопланинския в света. Над 960 км. от платното му (около 80% от общата дължина) се намира на височина над 4 км. над морското равнище./БЛИЦ<br />