Призрак броди из медийното пространство. Призракът на тоталния манопол. Името му Ханибал Лектър, който ще обядва с медийни агнета. Агнетата мълчат. Защо мълчат - не ми е ясно. Може би мислят, че ще се "разберат", както винаги са се "разбирали"? Този път обаче няма да се разберат. The winner takes it all. Победителят този път ще вземе всичко, пише Радомир Чолаков в електронното издание etrud.tk
Всяко правителство от 1996 г. насам е имало едно голяма Ватерло в сферата на медиите. Първото разцепление на БСП по времето на Виденов стана при опита да бъде махнат генералният директор на БНТ Иван Гранитски. Махнаха го, но след няколко месеца изпуснаха властта. Първото фиаско на правителството на Иван Костов дойде когато Конституционният съд махна назначените от него директори на БНР и БНТ. След това някой излъга Костов, че трябва да съзаде буферни органи - СЕМ и ДКД, които да раздават лицензите, за да не си цапал той ръцете. Създаде ги, но когато дойде време да се раздават лицензите, органите започнаха да го играят самостоятелно и за малко "решат", та се наложи прилагането на груба сила. Тогава Костов удържа, та се наложи и определи лично кой да вземе лиценза за първата частна национална телевизия, но за да не изпусне властта, трябваше да позволи да извлекат по някой "малък" лиценз".

Царското правителство започна с промяна за закона, за да удари СЕМ и свали от поста генерален директор на БНТ Лили Попова. Да смени СЕМ, но той избра не когото трябва. Царят преглътна, защото разбра, че заради медиите може да изпусне властта и до края го караше кротко. Второто правителство на БСП изобщо не се закачи с медиите. Можеше да се помисли, че са се поучили от старите си грешки. Те нас ли заблудиха, някой ли ги заблуди, но се оказа, че всичко ще се реши в тези последни 4 месеца- от февруари до май. На финала. Като за последно. Най-голямото раздаване на отиващата си власт. Тя ли раздава или някой друг го прави под носа й за нейна сметка, няма значение. Важното е, че това което става е второто медийно Ватерло на БСП и окончателното за държавата в онази нейна нейна част, наричана "комуникационен суверинитет".

Искате ли сега да допълним една медийна картинка?

От средата на миналата година, една финансова група, специализирана в тото и аварии, започна бясно купуване на вестници. Дотук-пет. Другите още мълчат, но се говори, че поне още пет вестника са и легнали и блеят готови. От лятото на миналата година същата тази група чрез свързани дружества започна изкупуванто на фирми за разпространение на вестници. Дотук групата е завзела над 30 процента от пазара на разпространение на печатни издания в страната. След няколко месеца тя ще казва кои от тях ще могат да разчитат на тази дейност. Останалите мълчат или само леко поблейват. Пътьом групата купи най-голямата печатница за вестници. И пак така пътьом се сдоби с една кабелна телевизия. Агнетата все си мълчаха.

Ето ви втора картинка. През декември австрийска компания, дъщерна на австрийската обществена телевизия обяви, че иска да купи от частното дружество БТК предавателната мрежа за радиото и телевизията. Мрежата, която царското правителство продаде, барабар с всичко. И изведнъж гледайте какво почна да става. На 29-ти януари се промени Законът за радиото и телевизията. И се записа, че лиценз за разпространяване на цифрова телевизия не може да получи телевизия или дружество, което има връзки с телевизия. На 19 февруари се промени Законът за електронните съобщения. Вече лиценз за разпространяване на цифрова телевизия не може да получи дружество, което притежава мрежи за разпространение. На 10 март Комисията за защита на конкуренцията каза, че трябва дълго да мисли дали да разреши сделката на австрийците, защото е възможен монопол /като че ли досега е било други!/. Айде австрийците-чао.

На 11 март Комисията за регулиране на съобщенията обяви, че-цифровизация, не цифровизация, започва процудери по издаване на аналогови лицензи за телевизия. Един от сигурните получатели е онази телевизия, за която ви казахме по-горе. Смешното е, че споменатата комисия от години насам твърди, че няма ефирни честоти. Цял конкурс беше спрян заради тази пуста липса. А нас бас, че сега ще се появят повече честоти, отколкото имат БТВ или Нова. Агнетата мълчат.

На 20 март пак тази комисия обяви, че започва процедура по издаване на разрешение за разпространение на цифрова телевизия - на едно лице. Мераклиите са поканени в 14-дневен срок да подадат заявления. Да повторим. Те не трябва да имат нищо общо с телевизия и не трябва да притежават съоръжения за разпрастранение на телевизия. Тоест не бива да разбират от този бизнес. С оглед на краткия срок и обявата на български език, те не трябва да са от Европейския съюз.

Какво ще кажете за скоростта? Има ли отрасъл, в който процесите да се движат с такава скорост? Ако какво ще кажете, ако съберем двете картинки и ако лиценза за цифровата телевизия го получи получи фирма, близка до оная фирма, дето вече е на път да завладее вестникарския пазар? Офшорка или финансов инвеститор от Близкия изток? Така, според КРС, би изглеждал идеалният кандидат. И сборната картинка би станала-десет вестника, плюс пазарът за разпространение на вестници, плюс една национална ефирна телевизия, плюс лиценз за разпространяване на всички останали телевизии по цифров път. Мълчанието на агнетата кънти оглушително....

И един бонбон за накрая. До три седмици парламентът трябва да гласува нов Закон за БНТ и БНР, с който същите трябва да преминат под пълна държавна опека. Тези, които въртят схемата явно казват на държавата-ето ти две медии да се залисваш- останалото е за нас. Тук аз трябва да изпитам лично удовлетворение, защото от 15 години приказвам, че трябва да има отделни закони за обществените и частните телевизии. Ама не изпитвам. Защото ми е гнусно да гледам как тогавашните медийни вълци, които при най-леко тръпване на балансите в медийния сектор сваляха правителства, днес са се превърнали в медийни агнета, които даже не могат да изблеят.

Преди 15 години един самороден медиен магнат обичаше да казва, че най-страшното за България е да стане като в Унгария. Имаше се предвид, че в Унгария влезли големи световни рекламни агенции и превзели унгарския рекламене пазар, а за местните не останало нищо. Е, можем да сме щастливи. При нас няма да стане като в Унгария. Ще стане като в Оман. Пък вие блейте, като почнат да ви колят наесен.
/БЛИЦ