Днес сигурно и на баба ви й се повдига при споменаването на някое от трите имена -М-Тел, GLOBUL и VIVACOM и малко по малко мобилните оператори в България изграждат образ на обществен враг номер едно в държавата. Как се стигна до тук?
Уау! Какво се случва напоследък с мобилните оператори в България? Вярно, че на няколко пъти и аз ги критикувам в блога си, но от известно време насам никой нищо не им спестява. Ани Цолова почти направи ежедневна рубрика за българските телекоми, в Twitter откровено ги псуваме, а в YouTube се лансират аматьорски късометражни филми* с обвинения в надписване на сметки. Темата продължава да се върти навсякъде и никъде М-Тел, GLOBUL и VIVACOM не са споменавани с добро. Как се стигна до тук?<br /> <br /> <br /> <strong>Разплащателната система на М-Тел драсна фитила<br /> <br /> </strong>Кой и как обърка нещата тук не знам, но проблемите с плащането на сметките към М-Тел, започнали още миналата година, доведоха до масово недоволство в цялата страна. Все пак абонатите на най-големия телеком у нас са, колко &ndash; над 5 милиона души? Естествено темата вкъщи, в офиса и на улицата е, че и днес не си успял да си платиш сметката, как ще се издължиш наведнъж, а ако си прехвърлиш лимита, дали системата ще го отчете и ще ти спрат ли картата навреме? Дойде светлият ден, в който системата проработи и въпреки че на клиентите беше предложен и вариант за разсрочване на плащанията, неприятните емоции си останаха и добавиха още едно основание да може човек да изругае на глас срещу М-Тел.<br /> <br /> <strong>Малки мръсни тайни излизат наяве<br /> <br /> </strong>Чудно и почти магическо е, но малката мръсна тайна на българските мобилни оператори, че договорите се подновяват автоматично беше изтикана под прожекторите на обществената осведоменост. Не, това не беше тайна, разбира се, че си го пишеше в договора и досега. Но изведнъж някак хората започнаха да се усещат, че всъщност използват услуги, от които вече нямат нужда. Или пък никога не са имали и абонаментът им е бил резултат от наивно влизане в офиса на оператора с цел просто да си платят сметката. Баби и дядовци обаче често излизат от там усмихнати с нов *безплатен* мобилен или стационарен апарат под ръка, а между другото и неусетно подписали се под двугодишното си абонатно робство.<br /> <br /> Комисията за регулиране на съобщенията в България изглежда си върши работата и макар и късно, май ще успее да вразуми М-Тел, GLOBUL и VIVACOM и да ги откаже от порочната им практика с нежеланото подновяване на договорите. Кога точно ще стане това? &bdquo;Скоро...&ldquo;<br /> <br /> <br /> <strong>Спънки при преноса на номерата<br /> <br /> </strong>Също некоректна и откровено жалка е практиката на операторите да възпрепятстват преноса на номера. Преди около 9 месеца ви разказах за своите премеждия, след това обаче нещата се опростиха максимално &ndash; трябваше просто да отидеш при новия си любим телеком и да кажеш &bdquo;Вземете ме, ваш съм!&ldquo;. Като фанатизирана бивша приятелка обаче досегашният ви доставчик на мобилни гласови услуги не ще и не ще да ви остави да се отскубнете от обятията му. Всякакви глупости могат да бъдат направени или ненаправени, за да не отговаряте на някое от условията за преминаване към друг оператор. Защо? Заради вашите 5-10 или 50 лв. на месец. Нима на следващия ден везните няма да се изравнят като при този телеком дойде някой от конкуренцията със същото желание.<br /> <br /> Или може би не е важно да задържиш клиента с услугите и преференциите, които му предлагаш, а с хитрите клопки, наречени клаузи в договора.<br /> <br /> <br /> <strong>Протест всеки месец на 20-о число... и така до края на света!<br /> <br /> </strong>Тези няколко теми, дали като цяло чрез медиите или в частност благодарение на интернет и социалните мрежи, достигнаха до почти всеки нелишен от ежендевен информационен поток българин. Днес пък не може да ви е подминала новината, че всеки месец на 20-о число ще има протест срещу мобилните оператори в България. До тази идея е достигнал председателят на АПТИУ (Асоциацията на потребителите на телекомуникации и интернет услуги) Янаки Ганчев след среща с депутати от &bdquo;Синята коалиция&ldquo;. Въпросната партия явно ще гради добро име и се е нагърбила с мисията да промени закона за защита на потребителите и да намали неустойките при преждевременно прекратяване на договор на 7% от оставащите месечни такси.<br /> <br /> Видео за злоупотребите на М-тел можете да видите <a target="_blank" href="https://www.youtube.com/watch?v=TsGG2VYTc5M&amp;feature=player_embedded">тук</a>. <br /> <br /> <strong>Успех!</strong>