Мръсни схеми! Ето как ни лъжат при онлайн търговията

Жалбите от нередности при виртуалните продажби са малко над 10 процента

Жалбите от нередности при онлайн търговията са малко над 10 процента от всички оплаквания, които се получават в Комисията за защита на потребителя /КЗП/. Това каза пред журналисти председателят на комисията Димитър Маргаритов след представянето на 13-и брой на изследването "Юридически барометър".

Той отбеляза, че все повече жалби постъпват по електронен път. Жалбите от онлайн търговията са свързани основно с покупка на стоки - бяла техника, битови електроуреди и понякога с предоставянето на услуги - най-вече в туристическата сфера, според Маргаритов. Сред проблемите са препятстване от страна на търговците на правото на потребителите на отказ /връщане на стоката след 14-дневен период/, мнима търговия, т. е. извършване на плащане, без да се получи насреща стока, трудности с рекламациите, съобщи БТА.

Маргаритов посъветва гражданите да проверяват дали търговецът реално съществува, дали на сайта са обявени всички права и детайли при извършването на електронна покупка - като начин на плащане, възможност за рекламация, срок и т. н. Според Маргаритов в последната година има намаляване на оплакванията от онлайн търговци. Той предположи, че това се дължи на все по-голямото ограмотяване на хората по отношение на този вид търговия, както и на засилената дейност на КЗП.

Второто предизвикателство пред КЗП е развитието на споделената икономика. Развитието на тези отношения е все по-бурно, социалните мрежи вече също предоставят тази възможност, отбеляза Маргаритов и допълни, че е важен въпросът за бъдещите регулации и контрол.

Ръководителят на проекта "Юридически барометър" проф. Даниел Вълчев коментира, че смесването на онлайн търговията и споделената икономика при нивото на комуникациите в света ще създава правни проблеми тепърва.