Софийският фестивал на музикалния театър ще радва публиката до 17 юли. На уникалната сцена пред историческия Учебен корпус на Военната академия ще излязат и чуждестранни състави. Безплатни майсторски класове. Всички билети са по ...20 лв.

Две са основните отлики на Втория софийски фестивал на музикалния театър от първото му издание – изтъкна директорът на Държавния музикален и балетен център Марияна Арсенова (самата тя изявена оперетна певица) – вече и международно участие във фестивала и безплатният достъп до съпътстващите го майсторски класове. Нашата цел е да покажем най-новото в мюзикъла и съвременния балет и разбира се, амбицията ни като учредители е да превърнем тази несъмнено интересна проява в авторитетно международно събитие в жанра на музикалния театър.”

Уникален е „фонът” за спектаклите от Софийския фестивал на музикалния театър – историческият Учебен корпус на Военната ни академия

Фестивалът под надслов „Музика и танц без граници” стартира на 24 юни с концертно изпълнение на световноизвестния мюзикъл на Андрю Лойд Уебър „Фантомът на операта”, поставен на сцената на ДМБЦ от академик Пламен Карталов. Именно „Фантомът.....” е смятан за най-скъпият (като заплащане на авторски права и постановка), но и най-касовият поне досега спектакъл на Оперетата.

Местата за публиката са увеличени на 800 удобни седалки

Напълно естествено идеята през горещите летни месеци да се правят спектакли на открито привлича като магнит почти всички културни институции у нас. Паркът на Военната академия „Георги Стойков Раковски” е едно от култовите места за тези изяви. Музикалният театър обаче е избрал един много интересен „ракурс” към него. Сцената има величествен естествен декор. Тя е издигната пред Учебния корпус на Академията, който със своята фасада наподобява на старинна крепост с присъщите й арки и сводове. Това архитектурно бижу е сътворено през 1888- 1894 г. от чеха Антонин Колар. Като пръв главен архитект на София, той изработва и първия градоустройствен план на младата ни столица. Достатъчно е да отбележим дори само две знакови творби от богатото архитектурно „досие” на арх.-инж. Анонин. Колар – Паметника на Васил Левски и Централния военен клуб.

Плакатът на фестивала

С оправдана гордост началникът на Военната академия генерал- майор Тодор Дочев емоционално подчерта, че погледнат отгоре този представителен корпус има формата на буквата „”Е” – началната на името на царица Елеонора, втората съпруга на цар Фердинанд (б.а. – заради своята състрадателност, благотворителност и участието й във войните 1912-1917 г.като милосърдна сестра) тя е наричана от народа „белия ангел с червения кръст“. На свой ред езерото в прекрасния парк на Академията, проектиран от друг забележителен архитект, австриеца Фридрих Грюнангер, има формата пък на „Ф” – началната буква на самия цар Фердинанд. С негов указ през 1912 г. се създава това най- старо висше военно училище в България.

Именно на такъв културно-исторически фон и декор ще се наслаждаваме до 17 юли на разнообразната и наистина за всеки вкус програма на тазгодишния Софийски фестивал на Музикалния театър. Отново с мюзикъл, при това с другия най-хитов – „Цигулар на покрива” /музика Джери Бок, либрето: Джоузеф Стайн и Шелдън Харник/ на сръбския режисьор Небойша Брадич, в неделя на 17 юли от 20.00 ч. ще бъде „спусната завесата” на този празник на музиката и танца.

Междувременно на сцената пред Военната ни академия ще изявят своето майсторство и извънстолични театри. Натрупалият вече много опит в този жанр великотърновски театър „Константин Кисимов” ни показва мюзикъла „Вражалец” по известната пиеса на най-големия български комедиограф Ст. Л. Костов. Друга негова супертворба е вдъхновила пък композитора Георги Костов и журналиста Иво Сиромахов за мюзикъла „Кой е Големанов”, поставен от Държавната опера – Русе. Техните колеги от Пловдивската опера пък са отправили поглед към всепризнатия „цар на аржентинското танго и сарсуелите” Астор Пиацола за концерта им „Картини от Пиацола”. Варненци от Театрално-музикалния и продуцентски център в черноморската ни столица са си харесали бродуейския мюзикъл „Брилянтин” (Grease, муз. Джим Джейкъбс, Уорън Кейси и Робърт Стигууд). В едноименния филм от 1978 г. пък блесна тандемът Джон Траволта и Оливия Нютън Джон.

Бродуей е във фокуса на вниманието и на ДМБЦ –София, инициатор и основен организатор на фестивала с подкрепата на Столична община –Календар на културните събития. Традиционно голям е интересът на публиката към концерта – спектакъл „Една вечер с хитовете на Бродуей” и вероятно той ще привлече отново много фенове на световния мюзикъл и попмузика на 26 юни /неделя/ от 20.00 ч.

Някои го предпочитат горещо” е изборът за мюзикъл на Народния театър на град Ниш /Сърбия/

Радва фактът, че фестивалът „Музика и танц без граници” наистина вече надхвърля границите на България, макар и засега само на ....запад. Народният театър в град Ниш (Сърбия) се е вдъхновил от легендарния филм на Били Уайлдър „Някои го предпочитат горещо” (знаменити в главните роли бяха Мерилин Монро, Тони Къртис и Джак Лемън) и ще ни покаже мюзикъл по него. По изключение обаче поради спецификата на спектакъла той ще се играе на закрито – в Оперетата и също по изключение – от 19.00 ч.

Вторият гост на Софийския фестивал е Националната опера и балет на Република Северна Македония. Вдъхновен от едноименната картина на Пабло Пикасо, балетът „Госпожиците от Авиньон“ в майсторската хореография на Олга Панго изглежда и често e определян като модерен, но на практика изпъкват основните елементи на класическия балет.

Националната опера и балет на Република Северна Македония ще представи балета „Госпожиците от Авиньон”

Известната със своя висок естетически вкус и „търсачески” дух наша хореографка Боряна Сечанова, директор от 2000 г. на балет „Арабеск”, също ще ни зарадва на 3 юли от 20.30 ч. с Лятна гала на своя състав. За целта тя е подготвила „международен коктейл” от кратки творби на хореографите: Аршак Галумян (Германия), Мириам Енгел (Израел), Ангелина Гаврилова, Мила Искренова и Филип Миланов.

Втората новост на II Софийски фестивал на музикалния театър, освен международното участие в него, безплатният достъп до майсторските класове е също много полезна практическа идея. Един от най-ярките в момента театрални режисьори на Балканите и в Европа Небойша Брадич представи на семинар основни тенденции в съвременния мюзикъл - особености на неговата режисура и драматургия, както и изискванията пред актьорската игра. Брадич, който през периода (2008 - 2011 г.) беше и министър на културата на Република Сърбия, е добър познайник и на българската публика. Неговата високопрофесионална работа по постановката на трагикомичния мюзикъл „Цигулар на покрива” на сцената на родната ни Оперета превърна спектакъла в голямо културно събитие още с неговата премиера през януари 2020 г. „Цигуларят ....” донесе на състава на Музикалния ни театър през 2021 г. и престижната награда „Кристална лира”.

В майсторски клас на 8 юли (от 15:00ч. до 18:00ч.) Олга Панго, най-изявеният в момента театрален и балетен хореограф на Северна Македония, ще изтъкне необходимостта от нови движения в съвременните балетни и танцови  спектакли, споделяйки своя богат опит. Впрочем Олга Панго е магистър от 2005 г. на Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив, а от 2017 г. е директор на Балета на Националната опера и балет в Скопие.

И все пак всеки един фестивал на музикалния театър би изглеждал някакси незавършен без „царицата на оперетите” – „Царицата на чардаша”. Затова и безсмъртното произведение на Имре Калман в постановката от февруари 2018 г. на австриеца Адриан Холендер и режисьор Марияна Арсенова отново ще вдигне на 16 юли публиката на крака, акламирайки триумфа на любовта над всички различия и предразсъдъци.

Публиката на Софийския фестивал на музикалния театър ще влиза през главния вход (при Караулката, също архитектурен паметник) на Военната академия и ще върви към сцената нагоре по Алеята на победите. Заслужава си да обърнете внимание на железните перила, направени от цеви на истински пушки. В основата пък на колонките има пръст от бойните полета, обозначени с емайлирани табелки са местата и датите на славните победи на Българската армия.

Основните „виновници” за Втория фестивал (от ляво надясно): ген.-майор Тодор Дочев, Биляна Генова – директор на Дирекция „Култура“ в Столична община, Марияна Арсенова, Боряна Сечанова и Александър Мутафчийски – „звезден”артист на Оперетата, изяващ се напоследък и като режисьор

Всички билети за спектаклите са на една и съща и разумна цена от 20 лв. Те се продават на сайта https://musictheatre.bg/, на касата на Музикалния театър (тел. 02/ 943 19 79), а два часа преди началото и на каса пред входа на Военната академия.

При нестабилно време всеки ден след 14.00 ч. на сайта на театъра https://musictheatre.bg/, на неговата Фейсбук страница, както и на Фейсбук страницата на фестивала, ще има съобщение, дали даден спектакъл е преместен от Парка на Военната академия в залата на Оперетата.

Борислав КОСТУРКОВ

Снимки: Архив на Музикалния театър