На този ден: През 1790 г. при буря потъва кораб със съкровищата на Мария-Антоанета

В напразното търсене са изразходени средства съизмерими с потъналото съкровище

На 4 януари 1790 г. вечерта при буря потъва в река Сена френският бриг (двумачтов платноход) „Телемак” (Тelemaque). Според някои информации заедно с него на дъното отиват и съкровищата на Мария-Антоанета, оценявани на 1,2 млн. британски лири.

Надвечер 150-тонният кораб навлиза в устието на Сена откъм Париж с почти спуснати платна. Появяват се облаци, вятърът се усилва. Крайбрежните улици на градчето Кийбеф опустяват. В реката излизат вълни.<br /> <br /> Капитан Андре Каминю (36 г.) посреща митничарите в черни плащове на борда: &bdquo;Бригът е зафрахтован от руански търговци за доставка на товар в Лондон. Бих ви помолил, господа, по-скоро да направите огледа. Екипажът е дяволски изморен...&rdquo;<br /> <br /> Отговарят му, че е по-добре огледът да се отложи за сутринта &ndash; станало е късно, пък и зюд-вестът (югозападният вятър) набира сила. Измореният капитан Каминю охотно се съгласява.<br /> <br /> Само след няколко часа ураганен вятър вдига тежки вълни в Сена. Срещайки се с течението на реката, те образуват мощни водовъртежи. &bdquo;Телемак&rdquo; се откъсва от котвата си и поема към небитието. Малкият екипаж успява да се добере до близкия бряг.<br /> <br /> Събитието е регистрирано единствено от дребни чиновници в министерството и веднага е забравено. Още повече, че няма жертви. По онова време всички погледи са отправени към революцията в Париж. След две години въстаналият народ сваля монархията, а през януари 1793 г. са екзекутирани Луи ХVІ и Мария-Антоанета.<br /> <br /> След смъртта на кралицата в Париж упорито започват да се ширят слухове за приказни съкровища, които тя уж искала тайно да изнесе в Англия. Френските вестници пишат, че в края на 1789 г. Мария-Антоанета доверила изпращането в Лондон на всички семейни скъпоценности на капитана на &bdquo;Телемак&rdquo; Андре Каминю, изпълнявал и преди деликатни поръчения на кралицата.<br /> <br /> Уж по нейни указания златните посуда, чаши, кожени торби с елмази и рубини, а също така 2,5 млн. златни луидора под охрана на предани офицери от кралската гвардия тайно са изнесени в Руан, където готов ги очаква &bdquo;Телемак&rdquo;.<br /> <br /> Тук са докарани и съкровищата на няколко аристократични семейства и абатства във Франция. Вестниците твърдят, че в Руан в подземията на замъка на един от приближените на краля се слага злато и сребро в специално изготвени бъчонки. Те са заливани с катран и са товарени на &bdquo;Телемак&rdquo;.<br /> <br /> Версията на французите е подхваната и от англичаните. В лондонски вестници се появяват разкази на бивши моряци и офицери на &bdquo;Телемак&rdquo;, потвърждаващи наличието на съкровища на брига. За тях заговарят дори в Конвента и трибуналът започва разследване.<br /> <br /> Разпитан е бившият изповедник на краля, който признава, че веднъж е станал неволен свидетел на разговор между Луи ХVІ и Мария-Антоанета. Ставало дума за някакъв морски съд, на който да се изпратят съкровищата в Англия.<br /> <br /> Следователите успяват да издирят и бъчваря. Според него през есента на 1789 г. получава поръчка от непознат господин да изработи няколко десетки бъчонки. Възложителят обяснил, че с тях ще се изпраща в Англия катран. В края на декември господинът си взел стоката, а след няколко дни бъчварят видял как на пристанището товарят бъчонките на брига &bdquo;Телемак&rdquo;.<br /> <br /> Накрая митническите чиновници в Кийбеф също си спомнят, че в ураганната януарска вечер почти едновременно с &bdquo;Телемак&rdquo; в пристанището влиза още една шхуна. А сутринта, след гибелта на брига, по време на огледа й е открит скрит в товара й сребърен сервиз с герб на кралското семейство. Той е конфискуван, но разследване не е правено.<br /> <br /> Получената от трибунала информация не може да остави Конвента равнодушен към слуховете за погребаните съкровища на дъното на Сена. От Шербур срочно заминават група инженери с над 300 работници и моряци, за да извадят потъналия бриг. Скоро е открит двумачтов кораб, но никой не може със сигурност да каже дали е &bdquo;Телемак&rdquo;, тъй като този участък на реката е гробище за много плавателни съдове.<br /> <br /> Издигането на потъналия кораб е без резултат. След 3 месеца безплодна работа експедицията се завръща в Шербур.<br /> <br /> Когато през 1815 г. е извършена втората реставрация на монархията, Луи ХVІІІ веднага заповядва да бъде изваден&bdquo;Телемак&rdquo;. Този факт става още едно сериозно доказателство, че на брига действително са се намирали съкровищата на кралското семейство.<br /> <br /> Отново от Шербур в Кийбеф заминава експедиция. След няколко месеца обаче и тя прекратява работа.<br /> <br /> Във Франция обаче вече никой не се съмнява, че потъналият кораб &bdquo;Телемак&rdquo; е хранилище на несметни богатства. Компании и частни лица непрекъснато предлагат на правителството своите услуги по вдигане на съда.<br /> <br /> През август 1837 г. морското министерство на Франция издава 3-годишен лиценз на инженерната компания от Хавър &bdquo;Магри и Дейвид&rdquo; за издигането на &bdquo;Телемак&rdquo;. В случай на успех само една пета част остава за предприемачите, при това 10% задължително се жертват във фонда на моряците-инвалиди.<br /> <br /> Трите години не дават резултат. Към 65 000 похарчени франка се добавят многобройни дългове. След доста колебания шефът на фирмата Магри се отказва от участие в предприятието. Неговият съдружник Дейвид проявява по-голяма настойчивост. Вземайки от няколко банки кредит, той продължава срока на лиценза с още 3 години.<br /> <br /> Дейвид привлича младия английски инженер Тейлър, който пък възнамерява да извади &bdquo;Телемак&rdquo; със силата на прилива. С помощта на различни приспособления корпусът на потъналия кораб е оплетен с множество вериги. При отлива техните краища се закрепват на цяла флотилия плоскодънни лодки. Предполага се, че приливът ще издигне лодките и заедно с тях ще изтръгне от тинестото дъно &bdquo;Телемак&rdquo;. Още първите опити завършват без успех. Веригите се късат като конци, а бригът остава на мястото си. През август 1841 г. Дейвид официално оповестява прекратяване на работата.<br /> <br /> Обаче тогава Тейлър неочаквано развива бурна дейност. Той изтърква праговете на вестникарски редакции, излиза на събрания на акционерите на големи и малки компании, като навсякъде уверява, че работата трябва да продължи. Тейлър се позовава на изрезки от стари вестници, преписи от следствени дела на трибунала, нотариално заверени свидетелства на очевидци и описания на ефективни технически проекти са издигане на кораба.<br /> <br /> Година след краха на фирмата &bdquo;Магри и Дейвид&rdquo;, на Тейлър се удава да събере 200 000 франка капитал и да започне да осъществява замисъла си. Той увеличава броя на плоскодънните лодки, поръчва по-здрави вериги и конструира нови крепежни устройства. Всички опити обаче завършват по еднакъв начин: надолу по течението на Сена плават останки от лодки със скъсани вериги, а заедно с тях отплават парите на компанията.<br /> <br /> Акционерите искат прекратяване на финансирането на безнадеждното предприятие и представяне на отчет за извършената работа. Тейлър събира акционерите. Той отваря лондонски вестник и с вълнение чете малка бележка. В нея се съобщава, че поданиците на британската кралица Виктор Юго и неговият син искат своята част от наследството в съкровището на борда на &bdquo;Телемак&rdquo;, тъй като са родственици на един от абатите, чиито скъпоценности са натоварени на брига.<br /> <br /> Преди акционерите да се опомнят, Тейлър слага на масата няколко златни монети: &bdquo;Намерени са в плитчините. Златни луидори.&rdquo;<br /> <br /> Доводът е съкрушителен. Решено е работата да продължи. Акционерите обаче тайно наемат детективи да проверят заявленията на инженера. Става ясно, че Виктор Юго и синът му никога не са имали роднини във Франция. За сметка на това са добре познати с роднините на Тейлър, които са обезпокоени от бележката във вестника.<br /> <br /> Детективите също така установяват, че златните монети от времето на Луи ХVІ са купени от инженера от антиквари с пари на образуваната компания. Назрява голям скандал. Чувствайки приближаването му, през декември 1843 г. Тейлър се скрива, оставяйки 28 000 франка неизплатени дългове.<br /> <br /> Нашумялата авантюра на английския инженер задълго охлажда ентусиазма на любителите на леки печалби. В продължение на 90 г. не са правени никакви опити за изваждането на &bdquo;Телемак&rdquo;. Едва през 1933 г. парижките вестници отново започват да печатат съобщения, че към съкровището на потъналия бриг проявяват интерес мнозина френски и чужди фирми.<br /> <br /> След две години морското министерство на Франция обявява, че фирмите могат да подадат официални молби за вдигане на &bdquo;Телемак&rdquo;. Изучавайки материалните и технически възможности на предприемачите, през май 1938 г. министерството дава 3-годишен лиценз на най-сериозния претендент. Само след месец водолази преброждат дъното на Сена и скоро откриват дълбоко заседнал в тинята кораб, чийто корпус е опасан с вериги.<br /> <br /> Намерената около него корабна камбана с буквата &bdquo;Т&rdquo; и пет медни канделабри от ХVІІІ век потвърждават, че именно този бриг се е опитвал да издигне Тейлър.<br /> <br /> През септември от Париж за Кийбеф се отправя ешелон с оборудване и снаряжение. Мощни помпи на плаващи кранове към края на годината изчистват кораба от тинята. В началото на април 1939 г. го закачат на понтони и го издигат на повърхността.<br /> <br /> В този ден стотици журналисти, учени и просто любопитни се тълпят по крайбрежната улица на Кийбеф, за да видят с очите си това знаменателно събитие. На френската борса пада цената на златото, бижутерите предвкусват търгове за скъпоценности от съкровището на кралското семейство.<br /> <br /> На 4 април са отворени първите бъчвички, изследват се металическите предмети, но не е намерена нито една златна монета или ювелирно изделие.<br /> <br /> Когато преминава първото чувство на разочарование, настъпва време за чудене и предположения. Изведнъж си спомнят, че в този район на Сена преди няколко години неизвестна фирма е извършвала водолазни работи &ndash; възможно е тогава бригът да е &bdquo;почистен&rdquo;. Мнозина се съмняват, че е вдигнат именно &bdquo;Телемак&rdquo;. Трети издигат интересната версия, че съкровището всъщност е натоварено на друг кораб, а слуховете за &bdquo;Телемак&rdquo; са разпространявани умишлено, за да се скрие истината.<br /> <br /> <em><strong>/По материали в интернет/</strong></em><br /> &nbsp;