Националната агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ) е поискала изграждането на 2 и 3 лот на автомагистрала “Тракия” да се строят по Оперативна програма “Транспорт”, която е към Министерството на транспорта. Изпълнителният директор на НАПИ инж. Янко Янков и председателят на Надзорния съвет Иван Атанасов са предложили тази идея на транспортния министър Петър Мутафчиев, съобщиха от агенцията.

Програмата е с период на действие 2007 – 2013 г. и този срок е недостатъчен за извършването на предвидения от законодателството строеж на АМ “Струма”. По тези причини НАПИ иска да бъдат изграждани по „Транспорт” лотовете на „Тракия” за сметка на двата лота на АМ „Струма”.
НАПИ смята да стартира търгове по 2 и 3 лот на “Струма” съвсем скоро.


БЛИЦ припомня, че процедурите на Лот 2 и Лот 3 на АМ „Тракия” бяха прекратени на 20 февруари след получаване позицията на ЕК по депозирана до комисията жалба.
Другите два лота на АМ „Струма” – Лот 1 Долна Диканя – Дупница и Лот 4 – Сандански – ГКПП „Кулата” - са с готови проекти и възможен старт на търговете в рамките на настоящата 2009 г., след приключване на отчужденията. Те ще бъдат изпълнявани в рамките на настоящия програмен период на ОП „Транспорт”.
Сред обектите по ОПТ са Лот 2 и Лот 3 на АМ „Струма”. Лот 3 Благоевград – Сандански ще се проектира и строи чак през следващия програмен период 2014 – 2020 г. Той е свързан с голяма по обем и сложност дейност по проектиране, най-вече в частта на Кресненското дефиле, където проектирането трябва да обхване 20 км виадукти и тунели по европейските изисквания.

Проектът Кърджали-Подкова трябваше да се строи със заем от ЕИБ, след което правителството на НДСВ реши да го отдаде на концесия. Тя обаче беше прекратена от кабинета на Станишев, който дори задели държавни пари за строежа на пътя. Така не се реши проблема с 12-те недостроени километра от магистрала "Тракия".

НАПИ поиска да даде “Тракия” на Транспортното министерство след като през декември Европейската комисия призова към замразяване на търговете за магистралата от наша страна. Мотивът на решението на ЕК беше, че у нас тръжните процедури се извършват по крайно дискриминиращи и неясни принципи за участие. Практика търговете да дават предимство само на български компании в стара Европа не съществува. При това си желание Еврокомисията има и едно наум за миналия изпълнителен директор на Пътния фонд Веселин Георгиев, станал известен като Батко, който предоставяше на фирмата на брат си облаги. ЕК поиска от НАПИ да прекрати всички договори на Веселин Георгиев с фирми, в които са участвали братята му.

НАПИ развали два от договорите, сключени от Веселин Георгиев и спря плащанията към фирмите му, докато не приключи проверката на Вътрешния одит за възникнал конфликт на интереси. Батко бе принуден да подаде оставка от шефския пост в началото на февруари м.г., след като Еврокомисията спря плащания по програма ИСПА заради разкрит от медиите конфликт на интереси.
Фирма "Биндер", която управлява по-малкият му брат Емил Георгиев, е получила от фонда поръчки за 120 млн. лева. Фирмата, водена от другия му брат, пък продава материали за строеж на пътища. Според информация, предадена на прокуратурата, "братовата" фирма е получила над 200 млн. лв. Финансови и счетоводни експертизи доказват точната сума на злоупотребите.
Преди да стане директор на "Републиканска пътна инфраструктура" преди две години, Веселин Георгиев е бил един от управляващите фирма "Биндер" АД, а след това постът заема по-малкият му брат Емил Георгиев.

Затова и еврокомисарите привикаха ръководството на НАПИ да даде обяснения на еврониво какво се случва около “Тракия”, която е от изключително значение за инфраструктурата на стара Европа.

Предложението на Брюксел у нас обаче никак не се прие добре. Пътни експерти заявиха, че това би означавало забавяне на процедурите с поне две години.

Българските кандидати за строителството са три сдружения, обединени около "Холдинг Пътища" на Васил Божков, "Трейс груп" и "Главболгарстрой".

Една от отсечките от АМ “Тракия” - Благоевград – Сандански ще бъде реализирана през следващия програмен период на ЕС – 2014 – 2020 г., заради сложността си и неготовността на агенцията с проектирането. За отсечката Дупница – Благоевград също няма готов проект, затова и тя ще отпадне от сегашния програмен период (2007 – 2013 г.). /БЛИЦ