Билетът за градските и междуградските автобуси може да поскъпнат с до 50 на сто заради повишаването на цените на горивата. Това заявиха представители на автобусния бранш, пише "Труд".

От днес, 7 март, билетът за градския транспорт в Благоевград поскъпва с 50% - от 0,80 лв. става 1,20 лв., каза Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Повишения на цените ще има и в други населени места, ако бързо не бъдат осигурени компенсации за превозвачите от държавния бюджет.

Автобусите на градския транспорт в много населени места са на метан или газ. Преди година метанът е струвал 1,34 лв. за кг., а сега цената е 2,85 лв. за кг. Това е увеличение над два пъти, или с над 112%. Дизелът преди година е бил 1,98 лв. за литър, а сега струва средно 2,83 лв.

От Конфедерацията на автобусните превозвачи са разговаряли с министъра на транспорта Николай Събев и имат неговото одобрение за повишаване на цените, защото бюджетът не може да поеме цялата тази тежест и да компенсира загубите на превозвачите, стана ясно от думите на Магдалена Милтенова. Но ако има субсидии от държавната хазна повишението на цените няма да е шоково.

Законът за обществените поръчки дава възможност договорите да бъдат променени при възникване на обстоятелства, които възложителят не е могъл да предвиди, обясни Милтенова. В тези случаи увеличението на цената не може да надхвърля с повече от 50 на сто стойността на основния договор, допълни тя.

Увеличението на цените в различните населени места ще бъда на база преговори между съответните превозвачи и общинските съвети, каза Магдалена Милтенова. Цената на билета за автобус зависи от много фактори, като например пътникопотока, какво гориво използват автобусите, на какви разстояния пътуват, дали използват услуги на автогара и плащат ли тол такси. Освен горивата са поскъпнали гуми, акумулатори, масла, поддръжка на превозните средства. Трябва да увеличим заплатите на шофьорите, защото няма кой да работи за парите, които им даваме, каза Милтенова.

Поскъпването на билетите за автобус вече е започнало. В Стара Загора още от 1 януари цената е нараснала с 30% - от 1 лв. на 1,30 лв. През януари се обсъждаше и поскъпване на градския транспорт в Бургас, но общинските съветници от ГЕРБ стопираха промяната на цените. С 20% е увеличена цената на междуградската линия Гоце Делчев - София.

Където договорите с превозвачите са направени по начин, който не позволява увеличение на цената, колегите са готови да прекратят договорите и да сключат временни до провеждане на нови процедури, за да могат да увеличат цената на транспортната услуга, заяви Магдалена Милтенова.

Прогноза

Бензинът може да стане 3,50 лв. за литър

Цената на бензина може да стигне до 3,50 лв. за литър. Това обяви Георги Тенев от Асоциацията на българските производители, вносители и превозвачи на горива. Кога това ще се случи, той не прогнозира, но добави, че няма как да се повлияе на световните пазари на горива. В тази асоциация влизат предимно малки търговци. Тенев настоява държавата да създаде обективна формула за определяне на цените.

Според Валентин Кънев, председателят на Балканската черноморска петролна и газова асоциация, бензинът може да стигне до 3 лева и малко отгоре, но не повече. Причина за това е, че България получава от по-евтин руски нефт.

Ивайло Константинов, Национално сдружение на автобусните превозвачи в България: За да съществуват, трябва да повишат цените

Цената на горивата в себестойността на междуселищните превози е 60%. Тоест едно увеличение на цената на горивата от порядъка на 50-60%, каквото е до момента, автоматично би следвало да доведе до около 40 процента повишение на крайния продукт. Това са обективните цифри само по отношение на цената на горивата. Имайки предвид, че в последните 10 години няма никакво повишение на цените на междуселищните превози, това означава към тази цена следва да бъдат добавени нормалния инфлационен индекс и повишението на издръжката на труда.

В последните години имаше няколко повишения на праговете за осигуряване на служителите, най-вече на шофьори и техните съпътстващи структури. Така че реално е повишение с около 50%. Дали такова ще има трябва да кажат фирмите. В градските превози е малко по драматично, имайки предвид че в някои градове те са на метан или газ, където повишението на цените не е с 50-60%, а е повече от 100%. Същото касае и столичния градски транспорт, където цената на тока за електротранспорта се повиши три пъти само в рамките на една година.

Почти 100% от дружествата, които покриват междуселищните превози са частни дружества. За да продължат да съществуват трябва да повишават цените, при ниско платежоспособно търсене трябва да бъдат компенсирани. Държавата е абсолютно недиалогична по отношение на компенсации. От една година сме лъгани по всевъзможни начини. Забавят с месеци помощта 60/40, а компенсиране за социалната услуга междуселищни преводи няма.

Магдалена Милтенова, Конфедерацията на автобусните превозвачи: Няма да се справим без компенсации

Средствата, които са предвидени за подпомагане в държавния бюджет, са само за градския транспорт. За междуселищните линии за тази година отказаха да ни осигурят бюджет за подпомагане. Очакваме реакции от страна на държавата. Водили сме разговори, че ще се търси някакъв вариант за компенсиране на превозите, за да може цената да не е толкова шокова.

Защото и с 50% увеличение на цената не решаваме проблема, защото метанът е с над 100% увлечение. Ако държавата не се намеси и нямаме подпомагане на превозите, ние няма да се справим. Хората ще започнат да се отказват от тази дейност. В Казанлък не отдавна колегите се отказаха, друга транспортна фирма е поела превозите, но тя колко време може да издържи при условие, че няма подпомагане.

Казвахме на фирмите да изчакат с увеличението на цените, защото очаквахме да бъде приет бюджета и очаквахме, че ще има субсидии и за междуселищните линии, не само за градския транспорт. Но в момента няма никакво подпомагане на междуселищните превози. От 5000 населени места се субсидират само 685 села във високопланински и гранични райони.

Всички останали междуселищни превози не се финансират. Ние няма как да се справим. Тази година бюджетът, предвиден за подпомагане на градския транспорт, е около 55 млн. лв., като на база на миналогодишните разходи на предприятията ще имаме недостиг от 5 млн. лв. А имайки предвид, че цените на горивата скочиха още от началото на годината, ще имаме много голям недостиг в края на годината. За да можем да го компенсираме, трябва да увеличим цените.