Нова ера в такситата от 8 юли 2022 г, задължават ги да...
Ще има единен ред за таксуване на таксиметровата услуга в целия Европейски съюз
Нов часовник в таксиметровите апарати ще сложи веднъж завинаги край на помпите, с които някои таксиджии смучат клиентите си, съобще София24.
Промяната идва заради задължението на страната ни да въведе наложения чрез евродиректива единен ред за таксуване на таксиметровата услуга в целия Европейски съюз.
Тя вече е записана в Закона за автомобилните превози и е на финална фаза на уточняване на техническите детайли между Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация“ (по-позната като ДАИ), Национална агенция по приходите и Българския институт по метрология (БИМ).
От 8 юли 2022 г. таксиметровите апарати ще претърпят значима промяна, която няма да засегне цената на курса.
Тежко наказание гласят за такситата и бусове "копърки"
Засегнати ще бъдат обаче всички онези водачи, които ползват т.нар. помпи - малки генератори на електронни импулси, които се връзват към кабела между колелата на автомобила и фискалния апарат. Ключът им хитро се поставя в някой от бутоните на таблото (радио, климатик, размразител на задно стъкло и др.) и чрез натискането им водачът избира кога да "набие“ допълнителни импулси към сметката.
Заради по-лесното доказване на изминатия маршрут помпата основно се ползва именно по време на престой - на кръстовище или в задръстване. Шофьорите надуват сметката с не повече от 10-20%, като така не предизвикват подозрението на повечето разсеяни клиенти. Дори и да протестират, доказването колко точно е престояло таксито в задръстването е невъзможно, предава "Телеграф".
Сега фискалните апарати отчитат само часа на издаване на фискалния бон. С промяната обаче на бона ще се изписва и часът, в който е започнат курсът.
"Тази промяна ще е много полезна за потребителите, защото няма как цената да бъде променена, при положение че апаратът вече ще отчита и времетраенето на курса. Така, ако клиентът се съмнява в крайната цена, проверката ще бъде изключително лесна. Нещо, което е невъзможно сега“, коментира Кирил Ризов, председател на съюз "Такси“, една от основните представителни браншови организации в сектора.
По думите на Ризов промяната ще доведе до изхвърлянето на около 25% от фискалните апарати в употреба. Те са от най-старите съществуващи модели и не могат да бъдат осъвременени. Техните водачи ще трябва да се бръкнат с около 400 лв. за модерен апарат. Други 25% ще минат през инсталация на допълнителен хардуер и софтуер в БИМ и ще станат като нови. Половината от настоящите апарати пък са съвсем актуални и няма да имат нужда от нищо повече от лека настройка.
Разходът от 400 лв. за някои шофьори ще дойде като допълнителен "бонус“ към драстичния скок на основното гориво в бранша – метана, чиято цена е производна на тази на природния газ. Скокът му е 185% спрямо същия период на 2020 г. и на колонките сега той се търгува за над 3 лв. на килограм.
"В момента метанът е на цената на бензина и така ние вече нямаме евтино алтернативно гориво. А разходите за гориво са над 50% от всичките разходи в нашата дейност“, обяснява Ризов. Ето защо от неговия съюз, в съдружие с още три представителни организации в бранша, настояват за компенсации от държавата. Планът им е да искат от правителството по 200 лв. компенсация на месец на кола заради цената на горивото. Ако държавата не ги чуе, обещават да се стигне до протести.
Таксиджии примамват в глухи софийски улици копърки от "руския Убер" и ги наказват лошо!
"Да вдигнем цените, след като вече го направихме само преди няколко месеца, е абсолютно невъзможно. В момент на върлуваща инфлация това означава буквално да останем без клиенти, тъй като таксиметровият превоз не е приоритетен разход на домакинствата. От хляб не можеш да се откажеш, но от такси можеш“, коментира и управителят на столичната компания "Радио СВ Такси“ Емил Игнатов.
Пандемията и войната в Украйна са имали драстичен ефект върху таксиметровия бранш, посочват таксиджиите.
Според Емил Игнатов валидните разрешителни за таксиметрова дейност към последната предпандемична година, 2019, в София са били 6500, а днес са малко над 5000, което е над 20% спад.
Причината е, че заради намалелия брой клиенти през пандемията и шока с цената на горивата много шофьори са се насочили към друг тип прехрана.
"Песимист съм. Очакванията ми са тенденцията с отлива на шофьори да продължи и през следващите месеци“, прогнозира Игнатов.