Нови скандални разкрития за опита Гранична полиция да остане без униформи насред бежанската криза!
Дирекция "Управление на собствеността и социални дейности" в МВР може да вкара България в жесток капан със скандалното си решение за отмяна на влязло в сила постановление на Министерския съвет, съгласно което държавата е заделила средства с неотложен характер за закупуване на камуфлирани зимни и летни униформи и шапки по обществена поръчка за гранична полиция.
В първата част на своето разследване БЛИЦ описа как мудните действия на ДУССД могат да оставят без облекло служителите, които бдят за сигурността на държавната граница, и то в разгара на войната в Украйна и последвалата бежанска вълна.
В днешната ни статия ще ви разкрием подробно, меко казано, подозрителните решения на служителите на подресорната на зам.-вътрешния министър Таня Райчева ключова дирекция във Вътрешното ведомство.
Малцина от българските граждани знаят, че едно от основните задължения на ДУССД е да планира, организира и провежда обществени поръчки, когато се възлагат от министъра на вътрешните работи или от определено от него длъжностно лице, с източник на финансиране програми и проекти, финансирани със средства на Европейския съюз, или от други международни програми и договор, за който бенефициент е МВР или структура на МВР, която не е юридическо лице.
Според наши източници още с назначаването си ресорният министър Таня Райчева констатира, че не може да работи с голяма част от настоящия състав на дирекцията поради това, че ръководителите може и да са "отлични специалисти, но не гледат в правилната посока".
Типично в духа на "промяната", наложена от новия коалиционен кабинет, последваха низ от структурни промени, които са формални преименувания на сектори или разделяне и обединяване на сектори и отдели с единствена цел - съкращаване на неудобни хора и назначаване на близки и познати послушници.
Няма систематика и обоснованост, а просто промяна, за да се назначат на ръководни длъжности хора от други ведомства, без кой знае какви компетенции и управленски опит, но верни на правата вяра.
Едно от странните и будещи любопитство назначения в екипа на Райчева – Тина Тодорова, безизвестен главен експерт от обвития в скандална слава Държавен Фонд „Земеделие“.
По образование Тина Тодорова е строителен инженер - без управленски опит по линия на материално-техническото осигуряване на структурите на МВР, но пък явно притежава необходимите връзки за изкачване в държавната администрация.
Още по-странното в случая е, че в ДУССД са назначени цели трима заместник-директори, вместо досегашния един. И всичко това на фона на шумно прокламираната от министър Бойко Рашков оптимизация в бюрократичния апарат на МВР.
Но вместо работата да върви, се случва така, че бюрокрацията взима връх, а решения и преписки се бавят със седмици и месеци.
Установява се практика да се прекратяват процедури, без да има нито целесъобразно, нито законово основание за това. Не се подписват договори след влезли в сила решения! Явно това е „промяната".
Провежда се политика на реваншизъм по клюки и слухове, за да се отчете дейност или да се каже, че има... “промяна“. Докато преди това дейността на ДУССД е винаги била безкрайно прозрачна и публична, сега се случва точно обратното.
В ДУССД оптимизацията се провежда така:
1. Освободиха се чистачки, строители, работници в столове, началници складове - ниско платени длъжности) и се създадоха високоплатени 3-ма зам.-директори.
2. Създават се нови отдели и сектори с цел освобождаване на професионалисти и се назначават хора от най-ниско професионално и йерархическо ниво (липсва рационалност, а се гони политика на махане на компетентни хора).
Формално преструктуриране с цел освобождаване на професионалисти.
3.Търсят се начини за избягване възлагането на поръчки по ЗОП, в същите да се организират извън него, чрез директно възлагане или инхауз (който толкова отричаха).
4. Започнаха да се прокарват нови технически спецификации, които ръководството предоставя просто така, неизготвени от експертни работни групи, а явно пробутани от външни приближени на ръководството.
Структурните промени се правят хаотично само и само да има промяна, създава се тромава, буксуваща структура. Некомпетентността, липсата на опит и професионализъм водят и до ниска управленска ефективност, а скоро и ще доведат до големи проблеми с изпълнение на функциите на дирекцията, регламентирани в ПУД, тъй като структурните звена в дирекцията не функционират - всичко е в застой и изчакване, в административна криза.
Всичко това води до критична и безотговорна ситуация с вещевото имущество за държавните служители на МВР и организацията и дейността по неговото осигуряване, съхранение и предоставяне (незаконно се прекратяват процедури. Налагат се виждания или проекти на нови облекла по предоставени от ръководството техн. спецификации, прокарват се действия за възлагане през Интендантско обслужване на МО за облагодетелстване на външни скрити доставчици - по схемата на МО.
И тук е налице крещящ пример за пряко погазване на закона със съмнителни цели.
C решение от 23.02.2022 г. на ДУССД - МВР на основание чл. 110, ал. 5 във връзка с чл. 110, ал. 1, т. 8 от ЗОП, предложение първо и във връзка с чл. 22, ал. 1, т. 8 от ЗОП са отменени влезли в сила Решения от 03.11.2021 г. за определяне на изпълнители по Рамкови споразумения с предмет: ,,Доставка на костюми зимни и летни камуфлирани, шапки зимни и летни камуфлирани" (уникален номер от Регистъра на обществените поръчки 02851-2019 0027 и са прекратени мини процедури по чл. 82, ал. 3 и ал. 4 от ЗОП, стартирани с Покани от 13.10.2021 г., видно от профила на купувача в разрез със закона.
При вече влезли в сила решения след поканени за сключване на договорите изпълнители и подписани от тяхна страна такива, в рамките на месец и половина се взема решение за прекратяването на вътрешните конкурентни избори и безнаказано да се върнат договорите. Т.е. предприети са действия да се прекратят открити процедури - публични и прозрачни, с цел да се заобиколи закона и същите да се възложат на приближени на ръководството фирми по порочната схема на МО - през Интендантско обслужване.
Как ще се изпълни на практика? В ИО има само шивалня с ограничен брой работници.
Пораждат се логични въпроси: как, от кого и по какъв прозрачен начин ще се доставят материалите за тези облекла - плат и спомагателни материали - конци, подлепки, копчета, ципове и др. хиляди въпроси. Как процедура с един и същи предмет по едно и също време се възлага по различен начин? Законно ли е това? Кой ще го контролира?
В нарушение на разпоредбите на чл. 33 на Директива 24/2014/ЕС и чл. 112, ал. 6 от Закона за обществените поръчки, съгласно която възложителят сключва договор за обществена поръчка в едномесечен срок след влизането в сила на решението за определяне на изпълнител, вместо да изпълни законовите си задължения и да осигури вещово оборудване на служителите на MBP, директорът на ДУССД - МВР не сключи договорите за обществена поръчка и незаконосъобразно прекрати процедурата, без да отчете усложнената обстановка свързана с войната в Украйна и засилването на миграционния натиск не само на южната ни съседка, а вече и на нашата северна и източна - морска граница.
Смехотворно, алогично и неподплатено с мотиви са изложените в акта по прекратяване основания: в периода от 03.11.2021 г. до 23.02.2022 г. са възникнали нови обстоятелства въз основа на които служителите на МВР вече нямат нужда от екипировка се предлага тепърва да се разработват нови изисквания към екипировката на служителите, което видно от процесната обществена поръчка, която е реализирана в рамките на периода 2018 г. (подготовка и заявяване) до 2021 г. (първи доставки) отнема около 4 години, т.е. с настоящият акт възложителя отлага доставката на екипировка за служителите на МВР за 2025 г.
Явно никой в ДУССД не мисли как ще се похарчат държавните пари при положение, че за първи път от 15 години насам има предложение за увеличаване на лимита за униформи на полицаи от 400 на 800 лева. Това поражда реална опасност полицаите не само да останат без униформи, но и складовете на продължат да са празни.
Ако решението на ДУССД за прекратяване влизат в сила не само няма да се постигне „ефективност при разходването на бюджетни средства", а тъкмо обратното разходите на бюджетни средства ще бъдат много повече, поради общоизвестното покачване на цените на ресурсите в световен мащаб, т .ч.
Инфлационни процеси;
Повишаване цените на енергийните ресурси;
Повишаване цените на материалите;
Нарушаването и оскъпяването на веригите на доставки;
Увеличаване на работните заплати минималните осигурителни прагове;
Повишаване на цените на платовете, конците, консумативите и на всички останали съпътстващите производствени разходи;
Повишаване на горивата и респективно на транспортните разходи;
Необходимите допълнителни финансови разходи за тестване и изготвяне на нови концепции за униформено облекло;
Допълнителни нови разходи на възложителя за персонал, свързан с подготовката провеждането на нови обществени поръчки и други.
На практика на обществена поръчка със същия предмет ще може да бъде възложена на много по-висока цена и след дълъг период от време през което служителите на МВР няма имат подходяща екипировка, което очевидно ощетява държавната институция и бюджет.
В резултат на прекратяване на процедурата ще възникнат следните неблагоприятни обстоятелства, които са в пряко нарушени на принципите за защита на конкуренцията, ефективност, добра администрация, пропорционалност и добро финансово управление както следва:
По-висока бъдеща цена за осигуряване на вещева екипировка на служителите:
Неосигуряване на екипировка на служителите на MBP;
Непопълване на военновремените запаси на МВР;
Повишаване риска за живота и здравето на българските полицаи
Фалит на българско производствено предприятие, респ. по малко данъци за фиска
Други вреди
Дано в ДУССД надделее здравият разум и ръководителите преосмислят решението си. В противен случай държавата ни рискува здравето и сигурността на граничните полицаи, а последиците могат да са непоправими.