Екипи за професионално ориентиране да бъдат създадени във всяко училище в България, за да може децата от малки да са наясно какво искат да работят и имат ли качества за това, поиска шефът на Балканския институт по труда и екссоциален министър Иван Нейков.
Най-подходяща възраст, на която едно дете може да си избере професия, е 9 години. Това обявиха от Балканския институт по труда и социалната политика, като се позоваха на проучвания, правени в редица страни в ЕС. Например във Великобритания има практика малчуганите от 7 до 9-годишна възраст да посещават фирми и университети, за да се ориентират какво ги влече.<br /> <br /> Екипи за професионално ориентиране да бъдат създадени във всяко училище в България, за да може децата от малки да са наясно какво искат да работят и имат ли качества за това. Това поиска шефът на Управителния съвет на института Иван Нейков. Той бе категоричен, че такива екипи трябва да действат и в бюрата по труда в цялата страна, особено сега, тъй като професионалното ориентиране е мощна антикризисна мярка, която обаче силно куца у нас. Много по-евтино е държавата да осигури тази услуга, отколкото да плаща после на безработни помощи и обезщетения, бе категоричен екссоциалният министър.<br /> <br /> В България до този момент са лицензирани цели 819 центъра за професионално обучение и само три &ndash; за информация и професионално ориентиране, сочат данните на института.<br /> <br /> Нейков заяви, че изборът на това в кое училище да учи детето, а по-късно какво и дали да следва и да работи, не трябва да се базира на родителски амбиции и на решения, взети от &ldquo;семейния съвет&rdquo;, като в този избор тежат аргументи от рода на &ndash; има ли удобен транспорт до школото и кой ще прибира малкото след часовете. <br /> <br /> Една от страните, в които действа успешен модел на професионално ориентиране, е Германия. Там има посещения в предприятията с опознавателна цел, казаха експертите на института. Близо 70% от немските ученици са включени в обучение по определени умения, а в предприятието усвояват и конкретни умения. Така, на практика, учебните планове се нагаждат към изискванията на икономиката.<br /> <br /> В настоящия момент обаче в нито едно ВУЗ не се предлага висше образование за бакалавър или магистър по професионално ориентиране. В нито едно училище няма специалисти, които целенасочено да подпомагат родителите и малчуганите при избора на бъдеща професия. <br /> <br /> Изключително важно е човек да е избрал да работи онова, за което има капацитет, отсече Нейков. Неудачният избор на образование и препитание по-късно води до икономически загуби за всички &ndash; за самия човек, който ще е неудовлетворен, за работодателя, който е лишен от мотивиран работник и за клиентите, които получават некачествена услуга или продукт.&nbsp;<br /> <br /> Според&nbsp;изследвания над 70 на сто от българите са неудовлетворени от избраната професия и кариера.<br /> <br /> <b>Мария Костова, БЛИЦ</b>