Зрелостниците, ако не са писали текст на държавния зрелостен изпит по български език и литература (БЕЛ), да не могат да имат оценка, различна от двойка.
Това предложи Адриана Дамянова - преподавател по методика на обучението по български език в Софийския университет, по време на обсъждането на резултатите от тазгодишните матурите по български език и литература в МОН. На него присъства министърът на образованието и науката Даниел Вълчев, педагози, оценители на изпитните работи по предмета и преподаватели, написали тестове за матурите. <br /> <br /> По думите на Дамянова зрелостниците трябва да бъдат насърчавани да създават текст на изпита по български език и литература. <br /> <br /> Министър Вълчев каза, че ако това изискване се въведе, няма да отидат 12 000 зрелостници на поправка, както сега, а 25 000 зрелостници. Според данните на МОН 1/4 от учениците биха били на поправка, в случай, че бъде въведено изискването зрелостниците да не могат да получат оценка &quot;среден&quot;, ако не са работили по 41-ва задача т.е. писане на аргументиран текст по литературно произведение в рамките на 4 страници.<br /> <br /> Според проф. Милена Кирова, завеждащ катедра &bdquo;Български език и литература&rdquo; в Софийския университет, зрелостниците, както и студентите, трудно пишат логически последователен текст. Неумението на учениците да пишат текст се дължи на това, че практически не е отработено умението да се изразяват в писмен вид, а и липсват достатъчно ясни критерии, по които учителите да преподават писането на този вид съчинения. Затова проф. Кирова предлага да се увеличи броят на часовете за практическа работа. Според нея учебното съдържание е неоправдано старомодно и учениците не четат Вазов, защото не го разбират. <br /> <br /> 790 зрелостника не са писали по задачата с отворен отговор, показват резултатите от матурите. Изискването да не се пише &quot;среден три&quot; при липса на писан текст от страна на зрелостника, трябва да бъде предшествано от една-две години предварителна работа в училище. <br /> <br /> Големият въпрос остава създаването на текст и неговата тежест. Резултатите от проведените матури сочат, че зрелостниците трябва да бъдат сериозно насърчени в създаването на текст, коментира Даниел Вълчев. Под въпрос остава и санкционирането на допуснатите грешки от зрелостника, независимо каква е задачата, както и всяка правописна грешка да се санкционира от проверяващите. В момента това не е така. Министър Вълчев посочи още, че се притеснява най-вече за резултатите на професионалните гимназии, които са много крехки. Първи по успех са профилираните училища, следвани от училищата по изкуствата. <br /> <br /> От обсъждането стана ясно, че трябва да се помисли и за стандартизация на тестовите задачи. Резултатите от матурите показват, че зрелостниците не се затрудняват от тестовите задачи от затворен тип. /Дир.бг<br />