Висшите училища дадоха най-добрата атестация на важността на държавните зрелостни изпити. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването „Седмицата“ по Дарик радио.

"Те самите казват, че през последните години са станали като оценка, която дава отклика между отличните и не толкова добрите ученици. Това е причината за тяхното решение. Факт е, че през последните години нямаме преписване. Факт е, че много трудно се постига отлична оценка. Миналата година само 10 % са били отличните оценки на изпита по български език и литература. На кандидат-студентските изпити те са много повече", добави той.

"Тази година наложени от ситуацията избраха да приемат с оценката от матурата. Някои компетентности не могат да се мерят по най-добрия начин на държавните зрелостни изпити. Например в областта на изкуствата. Висшите училища запазиха част от изпитите, но общо взето ги минимализираха. Това е добра атестация.


Трябва да се използва за ход. Още от самото начало беше идеята на държавните зрелостни изпити, да бъдат вход във висшите училища. Проблемът на висшите училища не е във входа.

Ние намаляваме броя на приеманите студенти. От 58 на 38 хиляди намалихме държавно финансирания прием. Тази година за разлика от предишни ще влязат ученици с по-високи средни резултати, въпреки че се приемат с матури", каза още Вълчев.

"Проблемът в българските висши училища е занижените изисквания по време на следването. Като знаете, входът е отворен и в другите страни, но не е толкова лесно завършването.

Българските училища една част от тях се изкушиха да отговорят на нерационалното търсене на висше образование. Това, което водим като разговори с тях е да завишат изискванията по време на целия семестър, защото ученето е многодневно, а не от сесия на сесия. Да увеличат броя на текущите оценки, да има повече възлагания на задачи и проекти, които да сформират крайната оценка", каза още министърът.