5 000 ученици в 6 клас ще участват в оценяване, за да бъде определено разбират ли какво четат или каква е тяхната четивна грамотност. Това предвижда Планът за действие за 2018 г. в изпълнение на Националната стратегия за учене през целия живот за периода 2014 - 2020 година, който бе приет от Министерския съвет днес. 

Според определението на ЮНЕСКО, че под четивна грамотност следва да се разбира: „съвкупност от умения, включващи четене и писане, възприемане в техния социален контекст”, няма друг по-подходящ учебен предмет от български език и литература, в който да се изграждат тези умения.

В областта на училищното образование и обучение планът предвижда и 2000 ученици да повишат своята информираност за Международното образователно изследване PISA 2018. 1300 учители ще участват в обучение, насочено към прилагане на различни методи за оценяване на учениците в контекста на PISA 2021.

В областта на професионалното образование и обучение 2018г. основният фокус ще продължава да бъде връзката между образованието, обучението, ученето и нуждите на пазара на труда. Повече от 1100 безработни лица, предимно младежи, ще бъдат включени в стажуване и чиракуване, осигурено с финансиране от държавния бюджет. Такива възможности ще се предоставят и по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. Чрез реализирането на още 70 паралелки за дуално обучение ще продължи да се повишава атрактивността и важността му сред учениците и техните родители, като ще се работи и за засилване ролята на бизнеса в него.

В Плана са включени и приоритетни дейности, свързани с намаляване на относителния дял на преждевременно напусналите образователната система. Те са насочени към постигане на устойчиви резултати от функционирането на Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.

Заложени са и допълнителни дейности по ограмотяване на 10 000 възрастни над 16 години е една от мерките. Благодарение на плана ще продължи осигуряването на условия за преход към функционираща национална система за учене през целия живот. Действията ще бъдат насочени към част от нейните основни инструменти: Европас, Европейския паспорт на уменията, кариерното ориентиране и др.

За популяризиране на ученето през целия живот сред всички български граждани за четвърта поредна година ще бъдат организирани национални дни на учене през целия живот, в които се предвижда да вземат участие повече от 300 участници. Предвижда се да бъде извършена оценка на напредъка при постигането на целите в националната стратегия, свързани с реализиране на политиката за учене през целия живот. Оценяването на напредъка ще бъде осъществено в рамките на мащабен консултативен процес, извършен на областно и национално равнище.