Благотворителната фондация, основана през 2015 г., чийто попечител е владетелят на Дубай шейх Мохамед ибн Рашид Ал Мактум, всяка година връчва наградата за най-добрия учител в света в Глобалната учителска награда.

Тази година са подадени 10 хиляди заявления от 179 страни, а размерът на наградата е 1 милион долара.

Представители от Индия, Австралия, САЩ, Кения, Холандия, Бразилия, Япония, Аржентина, Великобритания и Грузия достигнаха финала. Но най-добрият от най-добрите е учител по физика и математика - Питър Табичи от Кения. Церемонията по награждаването се проведе в Дубай, а името на победителя беше обявено от актьора Хю Джакман.

Питър преподава в малко африканско село, чиито жители често нямат най-важното. Въпреки това, неговите ученици са известни със своите победи в международни научни състезания и този факт привлича вниманието на съдиите. Но училището, в което учат, на пръв поглед не трябва да печели.

В него има по един учител за 58 ученика, има само един компютър, а за да стигнеш до уроците, много ученици трябва да преодолеят значителни разстояния, замъглени от дъждовния сезон. Повечето от учениците са от бедни семейства, сираци. На училището му липсва достатъчно финансиране, така че Питър дава 80% от приходите си за развитие – училищни униформи, учебници. Преди 7 години той преподава в частно училище, а след това решава да поеме достойнството на францискански орден и да се откаже.

„Тази победа не ми принадлежи: тя демонстрира постиженията на младите умове. Тук съм само заради успеха на моите ученици. Победата им дава шанс. Това означава, че те нямат граници. ”

Питър казва, че използва различни методи за мотивация на учениците, защото тайната на успеха е вярата в собствената сила. Питър учи децата да гледат нещата от различни ъгли. Ето защо в училище са популярни различни видове проекти, където учениците могат самостоятелно да организират целия процес и да анализират резултата. Учителят не разделя тези проекти на “кой е по по най”: най-важното е фантазията и независимото вземане на решения. „Творчеството е много важно, особено в трудни ситуации и при ограничени ресурси“, казва Питър.

В училище има научни и творчески клубове и всеки се проявява там, където смята, че е подходящ. „Когато станат жизнеспособни, творчески и продуктивни в обществото, аз ще съм абсолютно удовлетворен, защото съм успял да им дам стимул и ключ, който отваря техния потенциал по най-вълнуващ начин. “Питър също успява да се докосне до проблемите на толерантността: създава “Клуб на мира”, където събира представители на 7 етнически групи, хора от различни религии, които посещават неговото училище.

И какво отговори най-добрият учител на света на въпроса: Как ще похарчите своята награда? На първо място, това са компютърни ресурси, развитие на научна лаборатория и нови проекти, които могат да бъдат от полза за хората.

Например, Питър иска да научи учениците как да отглеждат устойчиви на суша култури и такъв проект е жизненоважен за Африка. Интересното е, че според условията на фонда победителят има определени отговорности, а наградата от 1 милион долара не се изплаща веднага. Всяка година, за 10 години, победителят получава $ 100 хиляди, трябва да остане в професията 5 години и да бъде глобален посланик на Фондация Варкей – да присъства на събития, да общува с представители на медиите и да преминава обучение.