Родители на ученици от 5 до 12 клас се обединиха срещу новите мерки на правителството, въведени заради пандемията от коронавирус, според които се преминава от 12 до 26 март отново на дистанционно обучение.

Няколко асоциации са изпратили отворено писмо до премиера Бойко Борисов, до министъра на образованието Красимир Вълчев, до министъра на здравеопазването Костадин Ангелов и главния държавен инспектор Ангел Кунчев с искане учениците да бъдат върнати веднага в класните стаи.

"В продължение на предходното ни отворено писмо към Вас от ноември 2020 г. продължаваме да настояваме учениците, обучаващи се в прогимназиален и гимназиален етап на образование, да бъдат върнати присъствено в училище, при спазване на необходимите епидемиологични мерки за безопасност", пишат родителите.

Те сравняват мерките в училищата спрямо мерките в заведенията, които според решението на Националния оперативен щаб са отворени.

"Разбираме сериозността на ситуацията, в която се намираме, и подкрепяме усилията за опазване здравето и живота на нашите учители, децата ни и на всички граждани на Република България. Но към настоящия момент вече са отпаднали ограничителните мерки в почти всички сфери, предполагащи масово събиране на хора - хотели, търговски центрове, заведения. Колкото и важен да е икономическият сектор, образованието остава крайъгълен камък за развитието на всяко едно общество и считаме за безкрайно нередно то да остане единственият губещ в тази ситуация", смятат родителите.

Те изброяват:

"Нашите деца се обучават в електронна среда от разстояние вече няколко месеца с кратко прекъсване от две седмици, в които се обучаваха присъствено. На много места тези две седмици бяха използвани за контролни и тестове и за осигуряване брой оценки, които да покриват нормативните изисквания по отделните предмети, а не за преподаване и наваксване на пропуски. Децата са демотивирани от месеците, прекарани пред екраните. Липсата на жив контакт със съучениците и учителите води до апатия, загуба на мотивация, инертност и силно понижена концентрацията, при някои деца и до депресия".

"Учениците прекарват по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Освен спорното качество на преподаването в част от училищата и паралелките, тези месеци на стола пред екраните водят и до здравословни проблеми - разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства, депресия. Достигнахме момент, в който негативите, които понасят децата ни чрез дългото ОЕСР, надхвърлят ползите, които това носи за останалата част от обществото".

Родителите на засегнатите ученици се опират на мнения на учители и експерти от сферата на образованието за неефективността на дистанционното обучение при подобна продължителност.

Пример е, че в редица европейски държави училищата продължават да работят присъствено, въпреки строгите мерки в други сфери на обществения живот.

"Отчитайки гореизложените обстоятелства, за нас остава необяснима причината, поради която децата в прогимназиален и гимназиален етап на образованието си (5-12 клас) следва да понесат като рестриктивна мярка най-голямата тежест в борбата с овладяване на пандемията. В нас, родителите, това поражда усещане за гняв, неразбиране и липса на подкрепа към управленските решения, които се вземат", пиша още от родителските асоциации.

Те настояват учениците от 5 до 12 клас да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците.

"Очакваме най-късно до 17 март 2021 г. МЗ и МОН да преразгледат позицията си и да осигурят на децата ни полагащия им се по право достъп до качествено образование. При липса на политическа воля за предприемане на стъпки, които да върнат децата ни дългосрочно в училище, ние, родителите, имаме готовност да преминем към протестни действия чрез бойкотиране на обучението в електронна среда от разстояние", категорични са родителите.