В България след осем години ще имаме нужда от 39 000 учители, защото една голяма част от тях ще се пенсионират и затова трябва да се вземат мерки, за да бъде осигурена образователната ни система с учители.
 
Това каза председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева при представянето на резултатите от европейския проект "Нов път за нови таланти в преподаването" /NEWTT/, цитирана от „Монитор“. Учителите в България са около 90 000 в момента.
 
По проекта е направено изследване от Университета в Дюсбург-Есен, което сравнява уменията и нагласите на учители от традиционни и алтернативни форми на подготовка. Целта на проекта е да отвори пътя към класните за стаи за успешни и мотивирани професионалисти от различни професионални сфери. Той възниква в отговор на няколко общи проблеми, пред които са изправени редица европейски държави - недостиг на учители, недостатъчна практическа подготовка на бъдещите педагози, ранно напускане на учителската професия и неспособност на образованието да посрещне нуждите на учениците в 21-ви век.
 
В рамките на проекта е изследван гъвкав достъп до учителската професия през алтернативни обучителни програми, които позволяват на участниците едновременно да се обучават и да работят като учители в реална училищна среда. Иновативните програми включват и сериозна подкрепа от ментори и наставници с дългогодишен опит в преподаването, обясни ръководителят на проекта Нели Колева. Тя каза, че за участие в проекта е имало над 4000 кандидати от петте държави, като българските учители, преминали през двегодишните обучения, са около 100. Резултатите от проекта показват, че след двегодишното обучение и преподаването в училище учителите от алтернативните програми в България и в Баския регион се чувстват най-добре подготвени за професията сред участниците от другите държави.
 
Отново по проекта учителите от България и от Австрия са показали по-добри знания по педагогика от традиционно обучените педагози. Целта на проекта е опитът, придобит чрез пилотните програми в различните държави, да се използва за препоръки за национални и европейски политики за привличане, обучение и задържане на нови специалисти в училищното образование.
 
МОН е партньор на този проект, защото ползата от него е изключително голяма за образователната ни система, каза заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова. Тя отбеляза, че по националната програма "Мотивирани учители" 100 специалисти в определени области ще може да се преквалифицират, за да преподават по физика, математика, астрономия, информационни технологии и по чужди езици, тъй като за тези учебни предмети има недостиг на учители.
 
В България проучването е най-мащабно и успяхме добрите практики да бъдат заложени като добри политики, за които очакваме позитивни резултати, заяви Михайлова.