При избора си за университет младите хора най-често се интересуват кои са професиите на бъдещето, кои специалности ще бъдат най-търсени и актуални след няколко години. Това ги насочва към класическите специалности медицина, бизнес, право и т.н. Кандидатите все повече се насочват към комбинирани специалности със съвременно звучене.

Такъв пример е областта на биологията и химията и специалността биомедицинско инженерство, обясниха от ЕДЛАНТА, цитирани от "Монитор".

Тази специалност е подходяща за кандидати със задълбочен интерес в областта на естествените науки – математика, физика, биология и химия. Специалността комбинира инженерни принципи с медицинските и биологичните науки с цел научни изследвания, създаване на оборудване, апаратура и компютърни системи и технологии за сферата на здравеопазването. Интересното е, че се очаква трудовата заетост за биомедицинските инженери да нарасне със 7% за следващите 10 години. Специалистите имат възможности за реализация в сфери като научна работа, биомеханика, клинично инженерство, рехабилитация, фармацевтично производство и др. Целта на обучението по биомедицинско инженерство е студентите да получат цялостна подготовка по приложения, комбиниращи инженерното образование с диагностиката и мониторинга в медицинската практика.

Сред специалностите, които привличат вниманието на учениците и са свързани с професиите на бъдещето, са естествени науки, бизнес анализи, управление на водни ресурси, изкуствен интелект, математическо инженерство, етично хакерство и киберсигурност, творчески технологии, индустриално инженерство и мениджмънт, международно управление на сгради и съоръжения и други.

От ЕДЛАНТА обясниха, че през последните години все повече български ученици, студенти и родители се обръщат към консултанти за кариерно развитие. Основната причина за това вероятно е, че кандидатите осъзнават колко е важно да бъдат добре информирани, когато правят този избор, да са наясно с конкретните специалности, подходящи за тях. В много случаи представата на младите хора за различните професии е много схематична и непълна, тя не отговаря на реалността, а е вдъхновена от художествени образи от книги, филми, сериали и т.н. Друга причина за повишаване на интереса и доверието към кариерното консултиране е фактът, че все повече кандидат-студенти се интересуват от така наречените професии на бъдещето. Това са професии от различни сфери, които се очаква до 5 - 6 години да бъдат най-перспективни и търсени. Така кариерният консултант работи с кандидатите по отношение на техния личностен и професионален профил, кои са подходящите професии за тях и какви специалности да учат, за да имат добра реализация в бъдеще.

Консултацията за кариерно ориентиране на ЕДЛАНТА включва подробен тест за самооценка на английски език, който прави връзка между качествата, уменията и предпочитанията на кандидата и това как те биха могли да бъдат приложени в различни професии. В резултат на попълнения тест се генерира подробен доклад от 20 - 25 стр., който очертава психологическия профил на кандидата и едновременно с това предлага списъци с най-подходящите за него специалности и професии в различни области. Всяка професия е представена с основните й дейности и задължения, както и с различните позиции и възможности за кариерна реализиция и развитие, които предлага.

След това кариерният консултант разчита и анализира подробно доклада и обсъжда с кандидата неговите желания и представи за бъдеща професионална реализация, като подробно се спира на всички специалности, подходящи за кандидата, и особено много се набляга на тези, в които той има желание да се развива. Крайната цел е избор на една или няколко близки специалности, подходящи и желани за кандидатстване във висше учебно заведение. Голям плюс на тази консултация за кариерно ориентиране е, че при нея се визира какво след време би искал да работи кандидатът - каква да бъде неговата бъдеща професия с основни задължения, работната среда и перспективи, и вече въз основа на това консултантите помагат на кандидата да избере конкретна специалност в университета, която да следва.

Консултантите забелязват също, че интересът към архитектурата нараства през последните години и тя е предпочитана е сред заминаващите да учат в чужбина. Димитър Желев кандидатства през 2016-а и в момента е студент трети курс BA (Bachelor of Arts) Architecture в University of Sheffield. Той твърди, че специалността му изисква много мисъл и креативност, работа в екип и презентационни умения. „Не е лесно, но си заслужава, особено като видиш резултата от усилията си в края на всеки проект.“ Според Димитър обучението там го подготвя за изискванията на работодателите, като съотношението между практически и теоретични знания е много добро.

Той споделя, че при вземането на решение къде да запише висше образование е събрал мнения от студенти, които учат в България, и други, които учат в западни университети. Това, което му е направило впечатление, е, че учещите в България се оплакват от твърде много теория и малко практика, като по този начин те не се подготвят за работната среда след университета. Той споделя също, че в University of Sheffield учебната програма на специалността „Архитектура“ е доста практически насочена, като дори нямат учебници.

При възлагането на проект или писмена работа лекторите само дават насоки и помагат с развиването на идеите, но не задължават студентите каква литература да използват. Според него този метод на обучение е доста добър, тъй като човек се научава да намира точно това, от което се нуждае като информация, и по този начин развива допълнителни качества. Друг огромен плюс на образованието в чужбина според Димитър е широкият спектър от възможности, които предоставя университетът му – често се осъществява връзка между студенти и работодатели, което е голямо предимство за научаване на повече неща и придобиване на повече опит.