Омбудсманът пита КЕВР защо цената на газа се променя, а сметките остават високи

"Освен това, непостигнат баланс между интересите на енергийните и топлоснабдителните дружества от една страна и интересите на потребителите, като по този начин регулаторът сам отваря вратата за възможни нарушения", заключи Диана Ковачева

"Интересите на гражданите - потребители на топлинна и електроенергия не са защитени в достатъчна степен в така предложените от КЕВР проекти на наредби за определяне цената на парното и тока."

Това заяви омбудсманът Диана Ковачева, която се включи по скайп в общественото обсъждане на регулатора на двете наредби - Наредба №1 от 14 март 2017 г. за регулиране на цените на електрическата енергия и Наредба №5 от 23 януари 2014 г. за регулиране на цените на топлинната енергия.

Припомняме, че на 1 май общественият защитник изпрати препоръка до КЕВР, в която поиска удължаване на срока за това обсъждане, като подчерта, че реално за подготовка на заинтересованите участници в онлайн-заседанието се дава само един работен ден. Това, по думите й, е недостатъчно като време и буди опасения, че регулаторът подхожда формално по теми, които засягат пряко всяко българко семейство.

Според доц. Ковачева целта, която КЕВР заявява - да приведе в съответствие тези наредби с наскоро приетите промени в Закона за енергетиката, категорично не са постигнати.

Един от въпросите, който омбудсманът постави пред КЕВР бе, защо при определяне на преференциалната цена на електрическата енергия за следващия регулаторен период, се дава възможност КЕВР, по свое усмотрение, да решава дали да извърши корекциите на необходимите приходи на дружествата за електроснабдяване.

"Смятам, че тук не трябва да има изобщо дискусия и въпросът не е дали и може ли, а че задължително да се коригират", подчертава омбудсманът.

По думите й тази субективна преценка на КЕВР давала възможност за нарушаване на обективния подход при формирането на цените и създавала основателни съмнения за начина, по който реално ще се отрази промяната на природния газ върху цените на електроенергията.
Ковачева и допълва, че същото се отнася и за цените на топлоснабдителните услуги на топлофикациите - оставени изцяло на преценката на регулатора.

Омбудсманът бе категорична също, че не е приемливо по време на регулаторния и ценовия период, КЕВР да определя не по-често от веднъж на 6 месеца преференциалните цени за тока и парното.

"На практика цената на природния газ се променя всеки месец, КЕВР взема решение за тази промяна всеки месец, а в същото време наредбите му дават възможност да ги изменя едва два пъти на 12 месеца", отбеляза Диана Ковачева.

Тя още веднъж изтъкна, че по този начин не са защитени в достатъчна степен интересите на потребителите и се аргументира с факта, че тази промяна ще се случва само, когато има съществено изменение на цената на природния газ, което според КЕВР означава 15%.

Как решава, че именно 15% е съществено изменение на цената, а не например - 3%, 5% или 10%, запита Ковачева и отбелязва, че очаква отговор от регулатора на поставените въпроси и изрично настоя цената да се определя всеки месец, а не два пъти в годината.

Омудсманът посочи още, че с направените изменения КЕВР не постига целта си да измени наредбите в съответствие със закона и нарушава принципа на последователност в своята работа, заложени му в закона.

"Освен това, непостигнат баланс между интересите на енергийните и топлоснабдителните дружества от една страна и интересите на потребителите, като по този начин регулаторът сам отваря вратата за възможни нарушения", заключи омбудсманът.