Oт Coфия дo Бypгac c влaĸ зa 3.5 чaca - ĸoгa щe e възмoжнo тoвa?
Единствената държава, която успява да привлече повече средства е Полша
За този програмен период, на база разгърната площ на железопътната инфраструктура, ние сме втори в Европейския съюз по привлечени инвестиции по европейските фондове за изграждане и модернизация на жп инфраструктурата.
Единствената държава, която успява да привлече повече средства е Полша. Това заяви инженер Красимир Папукчийски, генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) в предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air.
"Сумата е над 2 милиарда по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и почти толкова по "Механизъм Свързана Европа". По почти всички планирани отсечки и сключени договори и на пролет започва реалното строителство", заяви Папукчийски.
По думите му всички проекти, които ще се изпълняват в участъка от гара Елин Пелин до гара Септември са в тежки планински райони. Там ще се изграждат 13 тунела и 28 виадукта.
"Ще построим най-големият двутръбен тунел на Балканският полуостров, който ще бъде дълъг 6,8 километра на едната тръба. Общият сбор ще бъде 14 км., който ще започва от гара Елин Пелин", казва той.
До 2024 г. трябва да са изградени отсечките от Драгоман до Свиленград и от София до Бургас. Реалното време за пътуване трябва бъде три часа и половина от София до Бургас.
"С изграждането на тунела "Лозарево", който е замразен проект от повече от 20 години, идеята е да се намали дължината в направление Варна. При влак, движещ се по южната тангента - София - Бургас - Карнобат - Варна, може да стига за 4,5-5 часа пътуване от столицата до Варна".
Кои гари се обновяват и кои предстоят да бъдат обновени?
По думите на Папукчийски основен приоритет е жп инфраструктурата, която да стане привлекателно място за пътниците.
"Гарите, които са направени до момента са гара София, "Подуяне", "Искър", "Казичене", "Карнобат". В строителство е гара "Стара Загора", предстои ремонт на гара "Нова Загора", гара "Ямбол", гара "Шумен". Обектите от направление София- Перник- Радомир ще бъдат бъдат рехабилитирани", заяви той.
Национална компания "Железопътна инфраструктура" е най-големият работодател в страната. По думите на генералния директор има глад за кадри, най-вече за инженери.
"Неглижирането на инженерното образование през годините доведе до сериозна липса на такива кадри и последните години се стараем за промяна и подобряване на този манталитет.
Компанията има сключено сътрудничество с много учебни заведения (УАСГ, УНСС и др.), като сме предоставили освен стипендиантската програма на студентите, така и възможност в следващите пет години да намерят реализация в железопътната инфраструктура и то най-вече в направление изградените нови системи за управление на влаковия трафик", заяви още той.
"Имаме не малко случаи когато кадри от частни компании, включително строителни и проектантски фирми са назначени на работа в НКЖИ", казва Папукчийски.
По думите му плановете на НКЖИ с изграждането на тези проекти е железопътната инфраструктура да стане конкурентна да стане конкурентна на другите, които предлагат превоз на товари и пътници.
"До 2050 г. ЕС е определила, че до 50% от товарите, които са в момента по пътищата трябва да бъдат прехвърлени върху жп транспорта и не по-малко от 25% от пътникопотока също. Ние се подготвяме за това", заяви той.