От Държавния надзор обявиха следим ли храните от Китай
По данни на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията няма доклад за предаване на 2019-nCoV чрез храни
Хранителните продукти, пристигащи в България от Китай, не се проверяват и контролират, заради опасения, свързани с коронавируса 2019-nCoV. Това посочват от Българската агенция по безопасност на храните след запитване, цитирани от "Флагман".
Макар въпросът да засягаше китайските стоки, внасяни само и единствено в България, Агенцията предпочете да се отнесе по-обхватно към темата, като включи в нея целия Европейски съюз. От отговора ѝ се разбира, че тя няма собствена политика по превенцията, а действа само, ако от Европейският съюз разпоредят.
„По данни на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията няма доклад за предаване на 2019-nCoV чрез храни. Следователно няма и доказателства, че хранителни стоки, внесени в Европейския съюз в съответствие с приложимите разпоредби за здравето на животните и общественото здраве, регулиращи вноса от Китай, представляват риск за здравето на гражданите от ЕС във връзка с 2019-nCoV“, заявиха от Агенцията.
Според данните на Националния експортен портал България внася годишно от Китай стоки за над $700 млн., като най-голям дял сред хранителните са чесън, черен пипер, риба, преработени гъби, китайско зеле, зелен грах и ориз.
Две от големите хранителни вериги си доставят от Китай и полуготов хляб на безценица. Той пристига във формата на замразени самуни с добавени ядки, зърна или лимец, които се допичат на място. Част от тези продукти, и без притесненията от новия вирус, са в предупредителните списъци на много екологични организации, като опасни. Чесънът, например, е обилно обработен с отровни химикали, за да запази за дълго време свежия си търговски вид.
За да намалят цената му, китайските производители на черен пипер се изкушават да добавят в него тебешир и нишесте. Под съмнение е и китайският ориз, който фирмите там смилат, смесват с картофено нишесте, а после дооформят на зърна, за да добие обичайния търговски вид.