Пак изненади за шофьорите, неочаквани промени в Закона за движение по пътищата

Те предвиждат скоростта на магистралите да е до 130 км, а в градовете да има зони, в които ще се шофира с до 30 км в час

Максималната скорост по магистралите да бъде намалена от 140 км в час на 130 км/ч., а в градовете да се обособят зони, в които да се шофира с 30 км в час. Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата, които вчера бяха пуснати за обществено обсъждане.

Един от мотивите на МВР за намаляването на скоростта по магистралите е заради увеличения брой на загинали при катастрофи. В периода от 2010 г. до 2021 г. по автомагистрали у нас са загинали 529 души. С увеличаването на максимално допустимата скорост на 140 км/ч през 2012 г. и разширяването на автомагистралната мрежа в страната, броят на загиналите по тези пътища, като дял от всички загинали, се увеличил от 3-5% на 9-10%.

През 2021 г. трагичният пътен инцидент с автобус на АМ “Струма” повишил този дял до 13%. С изключение на Германия, където по по-голямата част от автомагистралната мрежа има единствено препоръчителна максимална скорост от 130 км/ч, в Европа, само в България и Полша има максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч.

“С цел намаляване и ограничаване тежестта на пътнотранспортния травматизъм по автомагистралната мрежа в много от страните тази скорост е 130 км/ч, а в някои е дори 120 км/ч. В цяла Европа продължава тенденцията за понижаването є, включително и до 100 км/ч.”, пише в мотивите за промените в закона.

Предвиждат се и обособяване на зони в градовете в рамките на които да важи ограничение на скоростта от 30 км/ч. Според експерти намаляването на вероятността от настъпване на катастрофа със смъртен случай при движение на МПС с 30 км/ч. е значително по-малък, отколкото ако се движи с 50 км/ч. По този начин се постига намаляване на спирачния път от 40 метра при 50 километра в час на 18 метра при 30 километра в час.

В проектозакона е записано и моторно превозното средство от категория В да се управлява от водач, навършил 17-годишна възраст, но с придружител. Предлага се и да отпадне задължителното носене на контролен талон от водачите.

Предложено е и улесняване на процедурите по съобщаване и връчване на издадените електронни фишове и наказателни постановения.

Предвижда се възможност за връчване, както лично на нарушителя срещу подпис от контролните органи, така и от служители на МВР и чрез работодателя. Също така връчването ще може да се извършва и с препоръчано писмо с обратна разписка, както и по електронен път.

Източник: Труд

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук