Партиите ще се откажат от...
ПР специалисти се обявиха против интернет троловете и фалшивите новини
Специалисти от пет български ПР организации се обявиха против използването на платени или провокирани коментатори в интернет, познати като "интернет тролове". Повод за това е предстоящият старт на предизборната кампания - период, през който активно се използват подобни похвати.
Организациите, приеха декларация, в който призовават всички политически партии да заявят ясно, че няма да ползват интернет тролове в своите кампании.
Документът е подписан от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българската асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Дружеството на ПР специалистите към СБЖ, Българската академична асоциация по комуникации (БААК) и Асоциацията на специалистите по комуникации в общините (АСКО).
Декларацията е отворена към всички специалисти в сферата на публичната комуникация да се присъединят към нея.
Професионалистите се обръщат също към медиите и администраторите на страници и групи в социалните мрежи да модерират отговорно коментарите под материалите и да обявяват публично, когато има такива случаи.
"Практиката да се използват тролове е в пълно противоречие с етичните принципи в ПР и може да навреди сериозно не само на личностите, а и на гражданите. Това манипулира и ограничава свободата на избора - нещо, което трябва всячески да избягваме. Всички имаме нужда от честна и открита предизборна кампания, със сблъсък на идеи, а не на подмолни и вредни трикове." - казаха Мануела Тотева, шеф на УС на БДВО и Екатерина Димитрова, председател на УС на БАПРА по повод съвместната декларация.
В документа ПР специалистите се противопоставят категорично и на практиката за създаване и разпространение на фалшиви новини (fake news) и подчертават, че тя влияе негативно върху информационната стойност и ползите за гражданите и може да доведе до сериозни обществени последствия.
Пълният текст на декларацията (публикуван без редакторска намеса):
Ние, професионалистите в сферата на комуникациите, членуващи в ПР организациите Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО), Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА), Дружество на ПР специалистите към СБЖ, Българска академична асоциация по комуникации (БААК) и Асоциация на специалистите по комуникации в общините (АСКО), агенции и индивидуални специалисти в ПР,
Водени от намерението постоянно да работим за чиста информационна среда и за възможности за свободен избор и съобразявайки се с етичните принципи и ценности, приети в Етичен кодекс на ПР специалистите в България, декларираме следното:
Категорично обявяваме практиката за да се използват "платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите", известни като "интернет тролове" за неетична и вредна. Разграничаваме се от използването на платени или провокирани коментатори в социалните мрежи и онлайн медиите и още веднъж заявяваме, че няма да ги използваме в политически или други кампании.
Противопоставяме се на практиката на създаване и разпространение на фалшиви новини (fake news) и приемаме, че това влияе негативно върху информационната стойност и ползите за гражданите.
Всичко това е особено опасно в предизборна ситуация и може да повлияе негативно не само върху изкривяването на резултатите, а и върху отделни хора и техните репутации.
В тази връзка призоваваме:
- Всички политически партии ясно да декларират, че няма да използват платени или провокирани коментатори (интернет тролове) в своите кампании
- Всички комуникационни организации, сдружения и практикуващи специалисти да подкрепят настоящата декларация и също да се ангажират с това
- Всички медии да модерират отговорно коментарите под материалите и да изтриват тези, за които си личи, че са платени или провокирани и/или използват обидни и нецензурни думи
- Всички администратори на страници, групи или други форми на масова организация в социалните мрежи, да модерират коментарите под постовете.
- Всички професионалисти, представители на медии и администратори на страници да обявяват публично кои са интернет троловете
Вярваме, че тези действия ще допринесат за създаването на по-добра информационна среда и осъществяването на по-добре информиран избор.