Идеята била капан за правителството
Пациентите са против Здравната каса да решава сама за процента реимбурсация на т.нар. безплатни лекарства. Това съобщи днес д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация (НПО). Шефовете на повече от 50 пациентски организации са участвали в анкета на НПО, свързана с цените и реда, по който се отпускат медикаменти от НЗОК.<br /> <br /> &ldquo;100% от анкетираните са отговорили категорично, че не одобряват идеята Здравната каса сама да определя процентът на реимбурсация на лекарствата. Основната причина за това е, че така се създават условия за корупция в институцията. Тази идея ще бъде капан за правителството, тъй като европейската практика е да има независима комисия по лекарствата, която да определя списъка и цените с безплатните медикаменти, а не това да се прави от Здравната каса. Ние с много усилия успяхме да извоюваме това от юни миналата година и ако сега се промени ще се върнем назад&rdquo;, допълни д-р Хасърджиев.<br /> <br /> От анкетата става ясно също така, че 89% от пациентите смятат, че парите за лекарства са малко и трябва да се увеличат. Две трети от запитаните са заявили, че биха се съгласили Здравната каса да спре да плаща частично лекарствата с цена до 3 лв., ако това не важи за пенсионери и социално слаби. <br /> <br /> &ldquo;Над 400 лекарства, около една трета от включените в позитивния списък, попадат в тази категория. Ако Здравната каса спре да ги плаща частично, ще се спестят средства. Например НЗОК покрива 50 ст. от стойността на медикамента, но губи по 1 лв. за аптеката, която е изпълнила рецептата, 1 лв. за банков превод и 2,40 лв. за таксата при посещение при личния лекар&rdquo;, обясни Евгения Адърска , зам.-председател на НПО.<br /> <br /> От пациентската организация предлагат фармацевтичните фирми да намалят надценките за лекарствата, които се купуват от НЗОК. Така също ще се спестят средства в системата. <br /> От днес е открита гореща линия за сигнали на пациенти, свързани с нередности в здравното им обслужване. На цената на един градски разговор всеки ще може да подаде своя сигнал на тел. 0700 10 515.<br /> <br /> &ldquo;Ние държим сигналите да не са анонимни. Т.нар. информирано съгласие в болниците е формално. Всеки пациент трябва да изисква от лекаря информация за това какво ще му бъде правено&rdquo;, коментира Багряна Маркова от НЗОК. Само 30% от сигналите на болни, които постъпват на горещия телефон в Здравната каса, били основателни.<br /> <br /> <b>Маргарита Благоева, БЛИЦ</b><br />