Пациенти против Касата да решава сама за доплащането на лекарствата

Идеята била капан за правителството

Пациентите са против Здравната каса да решава сама за процента реимбурсация на т.нар. безплатни лекарства. Това съобщи днес д-р Станимир Хасърджиев, председател на Националната пациентска организация (НПО). Шефовете на повече от 50 пациентски организации са участвали в анкета на НПО, свързана с цените и реда, по който се отпускат медикаменти от НЗОК.<br /> <br /> &ldquo;100% от анкетираните са отговорили категорично, че не одобряват идеята Здравната каса сама да определя процентът на реимбурсация на лекарствата. Основната причина за това е, че така се създават условия за корупция в институцията. Тази идея ще бъде капан за правителството, тъй като европейската практика е да има независима комисия по лекарствата, която да определя списъка и цените с безплатните медикаменти, а не това да се прави от Здравната каса. Ние с много усилия успяхме да извоюваме това от юни миналата година и ако сега се промени ще се върнем назад&rdquo;, допълни д-р Хасърджиев.<br /> <br /> От анкетата става ясно също така, че 89% от пациентите смятат, че парите за лекарства са малко и трябва да се увеличат. Две трети от запитаните са заявили, че биха се съгласили Здравната каса да спре да плаща частично лекарствата с цена до 3 лв., ако това не важи за пенсионери и социално слаби. <br /> <br /> &ldquo;Над 400 лекарства, около една трета от включените в позитивния списък, попадат в тази категория. Ако Здравната каса спре да ги плаща частично, ще се спестят средства. Например НЗОК покрива 50 ст. от стойността на медикамента, но губи по 1 лв. за аптеката, която е изпълнила рецептата, 1 лв. за банков превод и 2,40 лв. за таксата при посещение при личния лекар&rdquo;, обясни Евгения Адърска , зам.-председател на НПО.<br /> <br /> От пациентската организация предлагат фармацевтичните фирми да намалят надценките за лекарствата, които се купуват от НЗОК. Така също ще се спестят средства в системата. <br /> От днес е открита гореща линия за сигнали на пациенти, свързани с нередности в здравното им обслужване. На цената на един градски разговор всеки ще може да подаде своя сигнал на тел. 0700 10 515.<br /> <br /> &ldquo;Ние държим сигналите да не са анонимни. Т.нар. информирано съгласие в болниците е формално. Всеки пациент трябва да изисква от лекаря информация за това какво ще му бъде правено&rdquo;, коментира Багряна Маркова от НЗОК. Само 30% от сигналите на болни, които постъпват на горещия телефон в Здравната каса, били основателни.<br /> <br /> <b>Маргарита Благоева, БЛИЦ</b><br />