Днес апелативният съд в Атина ще излезе с решение по делото срещу бг пилота Янко Стоименов и трима негови колеги. Те са обвиняеми за самолетната катастрофа от 14 август 2005 г., когато Боинг 737 на кипърската "Хелиос" се разби край Атина и 121-те души на борда му загинаха.
<em>На 20 април 2012 г. Янко и колегите му - двама кипърци и един англичанин, бяха осъдени на 123 г. затвор, 10 от които - ефективно, от първоинстанционния съд в Атина. Мотивът е, че са допуснали некомпетентни пилоти да управляват самолета. Малко преди развръзката &quot;Стандарт&quot; разговаря с Янко Стоименов - за предчувствията преди делото и надеждите след решението на Темида.<br /> </em><strong><hr /> <br /> </strong><strong style="font-size: 12px;">- Г-н Стоименов, какво очаквате от утрешното (б.а - днешното) заседание на Апелативния съд?</strong><strong><br /> </strong><br /> - Това ще бъде последното заседание. Пледоариите на адвокатите на защитата приключиха на предишното и сега единствено се очаква решението на съда.<br /> <br /> <strong>- Имате ли предчувствие какво ще е решението?</strong><br /> <br /> - Като цяло предчувствието ми не е много добро. Наистина дълбоко в себе си тая някаква надежда, но според адвокатите съдът ще потвърди присъдата на първата инстанция. Това, което ме притеснява, е, че бяха изслушани само трима свидетели на обвинението от близо 30 - и изведнъж всичко приключи. Когато беше разпитан третият свидетел, председателката на състава попита: &quot;Има ли още свидетели отвън?&quot;. Отговориха й: &quot;Няма&quot;. И тя обяви: &quot;Приключихме с обвинението&quot;.<br /> <br /> <strong>- Кога беше това?</strong><br /> <br /> - На 27 ноември, точно на рождения ми ден. След което съдът насрочи 6 декември като дата за явяване на нашите свидетели. Това е много кратък срок, тъй като свидетелите ни са хора, които работят в авиокомпании по целия свят. Те отдавна са планирани да летят, трябва да вземат отпуски, да намерят заместници и пр., а това не става от днес - за утре. Отговорът на съда беше: &quot;Проблемът не е наш&quot;. С много усилия от 11 свидетели успяхме да докараме 7, от които съдът изслуша едва трима. Да, свидетелите са чужденци и преводът отнема време, но за каква обективност говорим, и то по дело с толкова загинали?! Междувременно Върховният касационен съд в Кипър отмени оправдателната ни присъда и върна делото на апелативния съд в Никозия. Така че то започва отново, като първото заседание е насрочено за 18 февруари.<br /> <br /> <strong>- Това не е ли юридически абсурд - за едно и също нещо да ви съдят в две държави?<br /> </strong><br /> - Абсурд е, но в ЕС той все още не е изчистен. Към момента има само една регулация, според която, ако в една страна излезе финално съдебно решение, което не може да се обжалва, тогава делата във всички останали страни трябва да спрат. А ние с моите колеги летим като топки за пинг-понг между Кипър и Гърция в продължение на вече толкова много години. Но аз се опасявам за друго. Ако бъдем осъдени отново от Апелативния съд в Атина и присъдата е ефективна, това ще ни лиши от възможността да се защитаваме адекватно в Кипър, както и пред последната инстанция в Атина. Още повече, че в Никозия делото може би ще приключи много по-бързо, тъй като там то вече е гледано и от Върховния съд и има направени забележки, върху които вероятно ще се съсредоточи апелативният съд. Освен това там делата се гледат по английското право, а не по римското, което е още един плюс за по-бързото им решаване. В Кипър съдът вече отсъди, че всичко, каквото е трябвало да направи авиокомпания &quot;Хелиос&quot;, го е направила. Над 85% от авиокатастрофите стават поради човешки грешки. Ако нещо се е случило по време на полет, трябва ли някой на земята да е виновен, след като съвестно си е изпълнил всичко? Защото никой досега не се е явил в съда да каже - ето, в отговорностите на Янко Стоименов е това и това и има явни доказателства, че той ги е изпълнил. Такива доказателства няма и няма как да ги има! Въпреки това в Кипър след оправдателната присъда на Апелативния съд въпросът беше политизиран. Лидерите на местните партии излязоха със становище, че това оправдателно решение не задоволява обществените разбирания за справедливост. Роднините на загиналите пък създадоха уебсайт, в който заявяват, че искат не само нас, но дори и децата ни мъртви!<br /> <br /> <strong>- Това е нечовешко! Спомняте ли си нещо по-особено около системата за регулиране на налягането на боинга, който се разби край Атина?<br /> </strong><br /> - Този самолет беше т.нар. хибрид, с дигитална система за регулиране на налягането. Поначало фамилията Боинг 737-300, -400 и -500 е създадена за аналогова система за херметизация. В края на 90-те години &quot;Боинг&quot; създава дигиталната система и я имплантира на около 500 самолета. В резултат на което рязко нараства броят разхерметизации на Боинг 737. Това е описано и в доклада на Гръцкия борд за разследване. Съдийският състав обаче е съставен само от жени. Доколкото разбирам, на тях техническата експертиза нищо не им говори. А те не ползват друга.<br /> <br /> <strong>- Но нали има експертиза на независимата канадска организация AIRI, има Анекс 13 на ICAO и Регламент 996 на ЕК, според които при появата на нови факти и обстоятелства трябва да се направи ново разследване! Защо съдът не се съобразява с тях?<br /> </strong><br /> - Не знам. Въпросът, който съдът задава, е - как може нашите гръцки специалисти да са сгрешили, а канадците да са прави? Въпреки че не само експертите AIRI, но и двамата авторитети, които Гръцкото бюро за разследване привлича - американецът Рон Шлийд и канадецът Кай Фростел, са на друго мнение. Двамата пишат писмо до ЕАSА (б.а. - Европейската агенция за авиационна безопасност), до Гръцкото бюро и дори до FAA (б.а. - Федералните авиационни власти на САЩ), в което заявяват, че разследването е допуснало грешки и настояват да се преотвори. Освен това до гърците бяха изпратени препоръки и от Англия, и от България, за същото. Те обаче се съобразиха единствено с мнението на американския борд за разследване NTSB, което явно беше подготвено от &quot;Боинг&quot;. <br /> <br /> <strong>- А в Англия има ли подкрепа за осъдения техен авиоинженер?</strong><br /> <br /> - В Англия изобщо не се шуми, самият авиоинженер, който е обвиняем, не иска да се шуми. Имам предчувствие, че той ще отпадне.<br /> <br /> <strong>- Как така ще отпадне?</strong><br /> <br /> - Просто знам възможностите на английската тиха дипломация и изобщо няма да се учудя, ако бъде оправдан, а ние с двамата кипърски колеги - отново осъдени.<br /> <br /> <strong>- Дано не сте прав. Други проблеми със системата за регулиране на налягането имало ли е със същия самолет преди трагедията?<br /> </strong><br /> - Да. 8 месеца преди катастрофата, през декември 2004 г., при полет от Варшава за Ларнака, на височина 34 000 фута (б.а. - около 11 200 м) компютърът на системата самопроизволно разхерметизира самолета. Но понеже става на голяма височина, се усеща дори и да няма никаква сигнализация - налягането те удря в ушите, получава се конденз. Тогава екипажът прави аварийно снижение и проблеми няма. Гръцкото бюро за разследване обаче изобщо не взема това под внимание с мотива - няма връзка между единия и другия случай. Те твърдят, че при фаталния полет &quot;522&quot; пилотите са направили грешка, като са оставили превключвателя на системата за налягането на Manual, тъй като не са били обучени, и това е причината за катастрофата. Гърците дори отказват да сравнят записите на системата за обективен контрол на компютъра, който управлява системата за регулиране на налягането. Докато канадците го правят, с което доказват, че двата случая са тъждествени. И това, което е притеснително, е, че нито &quot;Боинг&quot;, нито фирмата производител на системата &quot;Норд майкро&quot;, нито който и да било друг правят анализ на клапата на системата за налягането. Нещо повече, днес от нея е останала само рамата, а тези, как да ви ги обясня - малки компютърчета с двигателчета, които я движат, вече са изчезнали. А на снимките след катастрофата ясно се вижда, че клапата е намерена в пълната си цялост. Едни от най-важните веществени доказателства изчезват!<br /> <br /> <strong>- Има ли опасност да ви вкарат в затвора?<br /> </strong><br /> - Има. Въпреки че фактът, че Кипър подновява делото, вече е сериозно правно основание присъдата на Апелативния съд в Атина да не бъде ефективна. Така че, ако има нещо &quot;хубаво&quot; в този аспект - може би гърците няма да ни вкарат в затвора.<br /> <br /> <strong>- Какво очаквате все пак от заседанието в Атина?<br /> </strong><br /> - Според адвокатите вариантите са три. Първият е съдът да потвърди присъдата на първата инстанция - 123 г., 10 от които - лишаване от свобода без право на никакви заменки. Този вариант е възможен около 20%. Вторият вариант, който е около 70%, е да вземат решение ефективната присъда да бъде конвертируема монетарно, като съдът ще определи цената. Интересното е, че в Гърция тя варира от 90 евроцента до 70 евро за ден. За 10 г. - около 3650 дни, ако цената е около 1 евро, все ще се намери решение. Дори и по 10 евро да е - 36 000 евро - пак нещо може да се направи. Но ако е 70 евро - това прави над четвърт милион - по-добре да си вляза в затвора. Каквото и да правя отсега нататък, толкова пари няма да мога да изкарам. Гръцките затвори обаче са препълнени, а съдии и прокурори стачкуват почти през ден, тъй като не получават заплати. В този смисъл на нас до голяма степен се гледа като на потенциални донори за изплащане на част от възнагражденията ни. Съществува все пак и теоретична възможност от 10% да бъдем оправдани.<br /> <br /> <strong>- Чакайте, какви сметки правите, нали сте невинен!<br /> </strong><br /> - Само ви обяснявам за какво става въпрос. Иначе пред Бог и пред съвестта си аз и моите колеги сме невинни и ще се борим да го докажем. Но, ако се разровите в историята, ще видите, че Гърция е на едно от първите места в света по криминализирането на авиационни произшествия. Така че - няма да ни е лесно. /БЛИЦ<br /> <br /> <br />