Шашмите на операторите нямат край
<em>Група за събиране на задължения &ndash; тази нова методика практикуват мобилните оператори, като напукват на нищо неподозиращи клиенти сметки, за които си нямат хал хабер. Потърпевши коментират измамите и събират група, за да подават колективни искове срещу тях. Засега най-многобройна била тази срещу Глобул, следвана плътно по петите от Мобилтел. Не им отстъпват и Виваком, които от няколко месеца разиграват перфектна схема за лов на &bdquo;лапнишарани&rdquo;. </em><br /> <br /> <u>Схемата е следната:</u><br /> <br /> Звъни ви операторка на домашния телефон: &bdquo;Добър ден-добър ден, ако се съгласите да подишете двугодишен договор на 14 лв. такса месечна ще ви дадем безплатен безжичен апарат&rdquo;.<br /> <br /> Да речем, че сте се навили да размислите над това предложение &ndash; след десетина дни ви идва писмо с които Виваком ви казва, че двугодишният договор влиза в сила след 7 дни, ако в рамките на тези 7 дни не се откажете. Звъните да потвърдите или откажете, при което научавате, че договорът е вече факт. Уж по телефона сте си дали съгласието. Оказва се също, че 7-дневния срок в който можете да се откажете е минал, щото писмото се е забавило в пощата. За Виваком е важно кога било изпратено писмото, а не кога е получено. И единственият шанс да развалите двугодишния договор е да си платите неустойката.<br /> <br /> Ако се примирите със ситуацията, остава да чакате на кукувден да получите апарата, който след многобройни скандали се оказва прост Панасоник с жица, носен по куриер само на по-напористите, заплашили да пратят сигнала и в Комисията за защита на потребителите. Най-много жертви има сред възрастните хора, които се радват на бонуса, който уж получават, а де факто биват загробвани с нов договор, който не могат да свалят като тарифа или преустановят, ако внуците им дадат мобилни телефони за връзка с тях. А още по-странното е, че даже на хора, които са имали неблагоразумието да подпишат от дистанция такъв договор, се обаждат повторно и десеторно, за да им направят същото предложение, тъй като системата явно се е бъгнала и не отчита колко са зарибените. <br /> <br /> Схемата за измами действа в цялата страна. &bdquo;Служителите на Виваком в Ловеч Поля Ц. и Галина С. са телефонни измамници &ndash; предупреждава прецакан в сайта &bdquo;Излъган.ком&rdquo;. - Обаждат се на възрастни хора и им предлагат &bdquo;подарък&rdquo;, който уж им се полагал като на клиенти на фирмата, но нищо не споменават, че за този така наречен подарък се плаща месечна такса, а когато отидете да си вземете подаръка ви предлагат да преподпишете договора за старата услуга и ви набутват в ръцете подаръка. Обаче като погледнете новия договор, с който си мислите, че продължавате старата услуга, виждате още един договор, който е за &bdquo;подаръка&rdquo;. Именно затова те избират възрастни хора, което не са в състояние да разберат всичко в тези договори, за своя мишена. Поведението на тези служителки е повече от нагло. По нищо това не е различно от телефонните измами, които се случваха скоро. Даже дори са по-лоши от тях, защото са узаконени от държавата&rdquo;. <br /> <br /> &bdquo;Абонат съм на Виваком от много време &ndash; споделя друг потърпевш.- Договорът ми изтече преди време и аз реших да не го подновявам, защото така ако изпадне някоя изгодна оферта бих могъл да се възползвам от нея. Е, преди 1 месец получих фактура, в която пишеше, че имам 50% отстъпка от договора си и след като се обадих на 123 научих, че съм си подновил договора. Реших да разбера как става това и се оказа че съм бил отишъл в магазин на Джеф и съм си подписал ново договорче. Разбира се, аз такова нещо не си спомням да съм правил. Една жалбичка веднага написах и ей на 1 месец по-късно ми бе пратено писмо с копие от договора, който съм подписал. Всички мои данни вътре са си наред само че... подписчето не е мое... и сега отново писах. Междувременно от едно магазинче от Виваком ми казаха че не съм единствения клиент с такъв проблем, тези от Джеф обичали да спретват такъв номер на клиентите си. Така че, хора, не плащайте сметките си във Джеф, тъй като утре може да се окаже че не само са ви подновили договора ами сте минали и на някой по-висок тарифен план а след това Виваком ще ви убеждават че вие сте си го подписали.&rdquo; <br /> <br /> Юристи съветват прецаканите да изискат запис от съответния офис на Джеф за деня, в който уж е станало подписването, за да докажат, че не са били там или да подават сигнали до икономическа полиция за документна измама, което обаче отново е свързано с разход на време.<br /> <br /> Автоматично подновяване на договорите прилагат и от Мобилтел. И чак след като тръгнете да проверявате какви бонус точки са ви се натрупали, което е невъзможно при неколкомесечния срив на системата им, установявате, че на 19-а страничка в договора със ситен шрифт е написано, че се подновява автоматично, без това да ви носи никакви дивиденти. <br /> <br /> Трик, който прилагат в Глобул при развалянето на договорите е, че операторът ви информира, че е необходимо едномесечно предизвестие, а като отидете на крака в офиса, ви връщат, че се иска тридневно предизвестие. Така обърквате кое как и ви поставят пред свършен факт, че имате чисто нов договор или плащате неустойка. <br /> Затова препатили съветват да отидете веднъж преди месеца и после пак &ndash; три дни преди края на договора, но...&rdquo; Отидох...ама не ми го взеха....казаха не може...ела 3 дена преди да ти изтече договора. И аз казвам не мога тогава да дойда...в чужбина съм......и се почна еднаааааа......трябвало с пълномощни....едни такива глупости.&rdquo;<br /> &bdquo;Аз така имам да плащам такси за 6 месеца &ndash; коментира друг потърпевш от измама.- Отивам и искам да ми прекратят договора, обаче келешите се правят на гръмнати и не го прекратяват, ами го подновяват. Излизам си аз в чужбина и след като се връщам...добър ден. Идва ми някво писмо от няква група по събиране на дългове, че съм имал задължения към Globul и трябва незабавно да си ги платя. Отивам в офис на Globul и питам аз аджеба какви задължения имам към тях. И те ми изкарват стари неща, а именно оттогава, когато поисках да се прекрати договора, а не да се поднови. Че така де, имам 89 лв. от натрупани такси за 6 месеца, без нито един разговор. Хвърлих им 50 лева и им казах другото да си го покриват те, защото аз съм искал прекратяване, а не подновяване на договор. Оставих ги да се спасяват и толкова. Не стига че грешката е тяхна, ами искат и пари...тц тц&rdquo;.<br /> <br /> Новите тройни услуги, които рекламират мобилните оператори също крият капани. &bdquo;Миналата година реших да прехвърля стационарния си телефон към М-тел, защото предлагат по добра оферта &ndash; припомня ветеран в битките с мобилните оператори.- За целта беше необходимо да взема сертификат от Виваком. За да получа този сертификат посетих офиса на Виваком най-малко 50 (петдесет) пъти. След двадесетия път пуснах жалба до Виваком и след един месец ми се извиниха, че по въпроса ми се работи! След още два месеца и 30 (тридесет) посещения в офиса най-сетне получих дългоочаквания сертификат.&rdquo;<br /> <br /> Най-много примери за измамите, които вихрят мобилните оператори могат да се видят накуп не в съда, защото много потърпевши не искат да губят средства и време за продължителни дела, а в интернет форумите. Мобилните оператори също са схванали къде имат най-много врагове и са предприели още по-агресивна тактика. Към групата за събиране на задължения, която според запознати действа на рекетьорския принцип на бившите ВИС и СИК, се добавят и заплахите. Администратор на форум споделя: &bdquo;В последно време в кантората идват представители на подобни големи фирми и съставят констативни протоколи от подобни форуми и т.н. с цел да съдят този, който ги клевети, без да се ангажирам кое как е точно в конкретния случай. Ето защо да не се учуди някой защо е поканен....., на дело за клевета, понеже форума, както знаете е &quot;обществено пространство&quot;. А по-страхливите администратори трият мненията на потърпевшите, за да си нямат разправии те самите с мобилните оператори за разпространяване на обида и лихви за пропуснати ползи от нанесените морални щети.<br /> <br /> <strong>Камен Димов</strong><br />