На 5 март 1883 г. в Пловдив е роден един от първите летци, организатори и командири на българската военна авиация Радул Милков.
<strong>Биографична справка</strong><br /> <br /> Радул Милков започва офицерската си служба като пехотинец. През 1912 г. завършва курс за пилоти в Германия. Участва в Балканската война като авиатор - пилот, поручик, началник на Първо аеропланно отделение, действащо при Одрин.<br /> <br /> В Първата световна война участва като капитан, военен пилот, началник на Първо аеропланно отделение, действащо на Струмския фронт и по-късно като майор, началник на Аеропланната група.<br /> <br /> След войната е уволнен в запаса като подполковник. Става активен член на управляващия БЗНС на Александър Стамболийски. На 9 юни 1923 г. е арестуван и затворен в Обществената безопасност.<br /> <br /> След 1939 г. работи в самолетната фабрика &quot;Български Капрони&quot; в Казанлък и издава списанието &quot;Нашата авиация&quot;. През 1948 г. е произведен полковник от ВВС на НРБ. Умира на 16 февруари 1962 г. в София.<br /> <br /> <strong>Първият боен полет</strong><br /> <br /> На 16 октомври 1912 г. Радул Милков извършва заедно с наблюдателя Продан Таракчиев първия боен полет в историята на българската авиация.<br /> <br /> В дневника за бойните действия на Аеропланното отделение това знаменателно събитие е отразено съвсем кратко, заедно с други данни за проведената дейност през деня: &quot;Полет на един апарат Албатрос до Одрин и обратно, пилотиран от поручик Милков с пасажер поручик Таракчиев. ... При кацането на апарата се счупи шасито&quot;.<br /> <br /> Самолетът, с който е извършен полетът на 16 октомври, е Албатрос F-2. Това е модифицирана версия на френския двуплощник Фарман (затова е с буквата F) с гондола за екипажа и редови двигател Аргус вместо оригиналния ротационен двигател.<br /> <br /> Полетът е разузнавателен с цел да се установят действията на противника в Одринската крепост.Продължава 1 ч. и 20 мин. Височината е около 500 м. Пилотите успяват да разкрият турските резерви при с. Кадъкьой.<br /> <br /> Психологическият ефект е голям. Самолетът се приземява с четири пушечни пробойни и една от снаряд под нестихващите акламации на събралата се на летището войска. Същия ден е извършен още един полет.<br /> <br /> За проявения героизъм и себеотрицание двамата са наградени с офицерския знак ІV ст. на военния орден &bdquo;За храброст&ldquo;.<br /> <br /> В своите спомени Радул Милков разказва: &bdquo;Когато човек види тези примитивни летящи призраци на смъртта, това преплитане на прътове и платна, тези седла зад седалищата на двамата летци, този бензинов резервоар точно над техните глави и формата на техните седалища, прилични на шейна, на които човек би стоял мъчно в равновесие, даже без да лети, само тогава може да си представи каква решителност и смелост ще са имали първите ни летци, които са се решавали да летят над неприятеля със скорост до 70 км/ч. и височина от няколкостотин метра.&ldquo;<br /> <strong><br /> Приоритети</strong><br /> <br /> Дълги години бе разпространявана версията, че тогава е извършено и бомбардиране. Това не е могло да де случи най-малко по простата причина, че по това време не са разполагали с подходящи бомби, които да бъдат пускани от височина 500 м.<br /> <br /> Първото бомбардиране на противников обект от български самолет е извършено на 17 ноември 1912 г. от италианския доброволец Джовани Сабели (пилот) и командира на Въздухоплавателния парк майор Васил Златаров (наблюдател) със самолет Блерио XI.<br /> <br /> Самолетът като бойно средство за първи път в света е използван от италианците в Триполитанската война срещу Турция в Северна Африка. Първият боен разузнавателен полет е извършен на 23 октомври 1911 г. западно от Триполи от италианския капитан Карло Мария Пиаца със самолет &quot;Блерио&quot;, а първата бомбардировка е извършена на 1 ноември 1911 г. на турски военен лагер край Таджира от младши лейтенант Джулио Гавоти със самолет Етрих &quot;Таубе&quot;.<br /> <br /> Морският нос Милков на Земя Греъм в Антарктика е наименуван на Радул Милков<em>.<br /> <br /> /По материали в интернет/</em><br /> <br />