Чичо Сам е най-известният национален символ на Съединените американски щати. Функцията му на символ е призната официално от сената на САЩ. Чичо Сам е разбиран и представян като олицетворение и синоним на Съединените щати. Той е ползвано като средство на критиката срещу американското управление или култура.
<strong>Произход на символа</strong><br /> <br /> По време на Британско-американската война (1812) проспериращият месопреработвател Самюъл Уилсън получава договор за доставка на говеждо месо за военната база Трой край Ню Йорк. Месото е транспортирано в бъчви, които в качеството на собственост на правителството са маркирани с инициалите &quot;U.S.&quot; (United States).<br /> <br /> Съществува и широко разпространена версия, според която на 7 септември 1813 г. един часовой-ирландец, запитан какво означават тези букви, за пръв път ги свързва с името на доставчика Чичо Сам (Uncle Sam). Изразът бързо придобива разпространение, а войниците и коларите, които превозват доставките, започват да ги свързват на шега с Чичо Сам (Uncle Sam), доставчикът на продукта.<br /> <br /> Постепенно всичко маркирано с инициалите U.S. (доколкото цялата собственост на армията е маркирана така) започва да се свързва с Чичо Сам. Именно тази версия официализира Конгресът на САЩ с резолюция от 15 септември 1961 г., като признава търговецът Самюъл Уилсън за прототип на израза, считан за национален символ на страната - Чичо Сам.<br /> <br /> В родното място на Сам Уилсън в град Арлингтън, щата Масачузетс, е поставен в негова чест паметен монумент. Гробът на Уилсън е в Трой. Въпреки това споровете за произхода на образа на Чичо Сам не стихват и досега, като периодично се появяват нови теории.<br /> <br /> <strong>Описание</strong><br /> <br /> На 13 март 1952 г. нюйоркският вестник NY Lantern Weekly публикува първото известно изображение на Чичо Сам. Традиционният образ в основата си е дело на художника Томас Наст в серия политически карикатури, публикувани през втората половина на ХІХ век.<br /> <br /> Основно обликът на Чичо Сам е формиран от следните отличителни белези:<br /> &bull; Чичо Сам е слаб, възрастен мъж с бял цвят на кожата, със сериозна физиономия, бяла коса и със старомодна козя брадичка;<br /> &bull; Облеклото му носи националните цветове на САЩ - тъмносиньо сако и червено-бял раиран панталон;<br /> &bull; Неговият цилиндър е с цветовете на американското знаме;<br /> &bull; Много негови изображения са придружени с инициалите му (U.S.), които са също съкращение на &bdquo;United States&ldquo;.<br /> <br /> В последно време се появяват по-модерни изображения на Чичо Сам, в по-съвременни дрехи и с по-модерна къса прическа. Но знаменитият цилиндър остава задължителен атрибут.<br /> <br /> <strong>Вербовъчен плакат</strong><br /> <br /> Образът на Чичо Сам получава особена известност по време на Първата световна война. Тогава той е изобразен на плакат, приканващ доброволци да се запишат в американската армия и да вземат участие във войната в Европа.<br /> <br /> От плаката Чичо Сам гледа сурово и сочи с пръст напред, а текстът отдолу гласи: &bdquo;Ти си ми нужен в армията на Съединените щати&rdquo; (I want you for U.S. army). Художникът Джеймс Монтгомъри Флаг, нарисувал този плакат през 1917 г., признава, че е използвал своя образ като модел за лице на Чичо Сам.<br /> <br /> Всъщност идеята за това изображение е взета от аналогичен британски вербовъчен плакат, на който също в такава поза е изобразен лорд Китченер. Впрочем Флаг е нарисувал и алтернативен плакат, на който Чичо Сам пак така втренчено гледа напред, но не сочи с пръст, а стои с ръка на хълбока. Визуалното въздействие обаче на този плакат без ефектния жест не е така силно и скоро след Първата световна война е забравен.<br /> <br /> Версията със сочещия пръст на Чичо Сам впоследствие е обновена и препечатана за вербоване на войници през Втората световна война. С идването на мирните времена по този плакат са направени безбройни пародии и карикатури.<br /> <br /> <strong>Символизъм в образа</strong><br /> <br /> Образът на Чичо Сам традиционно се асоциира със САЩ и особено с правителството. Когато се казва &bdquo;На Чичо Сам му трябва...&rdquo; или &bdquo;Чичо Сам иска...&rdquo;, то често това е стремежът да се създаде ироничен или комичен образ на американското правителство, притежаващо напълно човешки потребности и желания. Впрочем образът на Чичото понякога се употребява и за илюстрация на &bdquo;съвестта на нацията&rdquo;, подобно на руския образ на Майката Родина.<br /> <br /> В страни със силни антиамерикански настроения, а също и на демонстрации на антиглобалисти, образът на Чичо Сам често се използва за илюстрация на агресивните имперски амбиции на САЩ. Тогава Чичо Сам е изобразяван като злобно старче. На такива демонстрации не рядко чучела на Чичо Сам са изгаряни, както и американския флаг.<br /> <br /> <strong>Други и съпоставими образи</strong><br /> <br /> Безусловно Чичо Сам не е единствен образ, олицетворяващ САЩ. Много популярен образ е и Статуята на Свободата. По-рано са съществували и други образи. Например по време на Гражданската война е съществувал образът на Брат Джонатан. А през 1920-те години за олицетворение на САЩ е използван женският образ на Колумбия, (сега изобразена на заставката на кинокомпанията Columbia Pictures). И Чичо Сам, и Колумбия стават персонажи на политически мултипликационни филми и комикси, много популярни в САЩ по онова време.<br /> <br /> Именно плакатът на Джейс Флаг I want you for U.S. army насочва Дмитрий Моор на идеята за известния плакат от времето на Гражданската война в Русия &bdquo;Ты записался добровольцем?&rdquo; (1920). Както и Флаг, нарисувал на Чичо Сам своя образ, така и Моор като решителен будьоновец нарисувал себе си. По късно идеята за плаката с будьоновеца е заимствана от художник Ираклий Тоидзе, създал най-знаменития съветски плакат от времето на Втората световна война &bdquo;Родина-мать зовёт!&rdquo; (1941).<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />