Преди 70 г. е потопен германският линеен кораб „Тирпиц"
На 12 ноември 1944 г. по време на операция Catechism в северното норвежко пристанище Тромсьо е потопен големият германски линкор (линеен кораб) „Тирпиц”. Нападението е извършено от специално модифицирани бомбардировачи Avro Lancaster, носещи 5-тонни бомби Tallboy. Няколко минути след попадения на две такива бомби линкорът потъва с 1000 моряци.
„Тирпиц” е вторият боен кораб от типа на „Бисмарк” (53 хил. тона водоизместимост) и влиза в състава на Крийгсмарина. Почти не взема участие във войната, но самото му присъствие в Норвегия постоянно заплашва арктическите конвои до Съветския съюз и заради това задържа значителна част от британския флот. Опити за унищожаването на „Тирпиц" се извършват в продължение на повече от две години, но успехът идва чак през ноември 1944 г.<br /> <br /> Линкорът е спуснат на вода на 1 април 1939 г. Получава името на адмирал Алфред фон Тирпиц - основател на модерния немски военоморски флот. Първоначално е предполагано, че "Тирпиц" ще действа като рейдер, атакувайки търговски каравани съюзници в Северния Атлантик. Съдбата на бойния кораб "Бисмарк" (потопен 27.5.1941 г.) разочарова Хитлер и го принуждава да се откаже от надводния флот. Поради това "Тирпиц" е използван много рядко.<br /> <br /> През януари 1942 г. „Тирпиц" е изпратен в норвежки води на лов за арктическите конвои към СССР и за противодействие на операции Archery на британските командоси на остров Вогсьой. Там във фиордите той престоява практически цялата Втора световна война.<br /> <br /> По време на престоя си в Норвегия той участва едва в три настъпателни операции, обаче сковава значителни британски сили заради създаваната потенциална опасност. Това обяснява постоянните опити да бъде унищожен.<br /> <br /> <strong><span style="font-size: larger;">Операции с участието на „Тирпиц"</span>:<br /> </strong><br /> <strong>Операция Sportpalast</strong><br /> <br /> В началото на 1942 г. германците правят опит да прехванат арктическите конвои PQ-12 и QP-8. PQ-12 излиза на 1 март от Исландия, а QP-8 почти в същото време потегля от Мурманск.<br /> <br /> На 5 март „Тирпиц", съпроводен от три ескадрени миноносеца, напуска базата си и се оправя през Северен Ледовит океан към остров Медвежи. Поради лошото време конвоите не са открити, само един ескадрен миноносец потапя съветския товарен лесовоз „Ижора”, изостанал от QP-8. След като самолет от авионосеца Victorious открива „Тирпиц", неговият капитан Ото Цилиакс взема решение да се завърне в базата си.<br /> <br /> <strong>Операция Rösselsprung<br /> </strong><br /> През юли 1942 г. немското командване планира да използва „Тирпиц" заедно с тежките крейсери „Адмирал Шеер” и „Адмирал Хипер” за атаки по конвоя PQ-17 (План Rösselsprung – Ход с коня). Тъй като Хитлер закъснява с личното си разрешение, то и излизането в морето закъснява. Тъй като конвоят е разпуснат, „Тирпиц" завива обратно.<br /> <br /> <strong>Операция Sizilien<br /> </strong><br /> През септември 1943 г. е проведена операция Sizilien (Сицилия) – рейд на Шпицберген. Германски войски десантират на острова при артилерийска поддръжка от линкорите „Тирпиц" и „Шарнхорст”, както и от девет ескадрени миноносеца. Немците заемат острова от 6 до 9 септември. Тази операция е единствената, когато „Тирпиц" стреля с оръдията си по противника.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>Операции против „Тирпиц”</strong></span><strong><br /> <br /> Операция Title <br /> </strong><br /> На 30-31 октомври 1942 г.е направен опит „Тирпиц" да бъде унищожен с помощта на управляеми подводни апарати под кодовото име Chariot (Колесница), представляващи торпеда, управлявани от човек. До мястото на закотвения линкор апаратите трябвало да бъдат доставени чрез скрито буксиране в подводно положение с помощта на риболовния катер Arthur.<br /> <br /> На 30 октомври катерът с торпедата на буксир успява да влезе във фиорда Тронхаймс. Когато до „Тирпиц" остават не повече от 15 мили (27 км.), излиза силен насрещен вятър с вълни.<br /> <br /> На 31 октомври в 22 часа зад кърмата на катера се чува силно стържене. Arthur влиза в близкия залив, където водолаз констатира загубата на торпедата. В този момент до „Тирпиц" остават по-малко от 10 мили. Катерът е потопен и екипажът тръгва пеш към шведската граница.<br /> <br /> По-късно немците откриват потопения катер и след изследването му идват до извода, че той е предназначен за специални операции.<br /> <br /> <strong>Операция Source<br /> </strong><br /> През септември 1943 г. е първата успешна операция против „Тирпиц". За атаката са използвани подводни мини клас „Икс” (Х). По-голямата част от пътя мини-подводниците изминават теглени от обикновени подводници. От шестте свръхмалки подводници „Тирпиц" трябвало да го атакуват три: Х5 с командир лейт. Хънти-Крир, Х6 – лейт. Доналд Камерън и Х7 – лейт. Базил Плейс.<br /> <br /> Х5 е открита от германците и е потопена, но Х6 и Х7 стоварват под линкора четири мини по 2 тона, напълнени с Амотол. После и тези подводници са открити и екипажите им попадат в плен.<br /> <br /> Независимо от разкритата опасност, „Тирпиц" не смогва да се отдалечи преди да гръмнат мините. Взривовете нанасят на линкора сериозни поражения: повредени са шпангоути (силови ребра) в носвата част и е откъсната от упорите й една от турбините. Оръдейна кула „С" е подхвърлена нагоре и при падането си заклинва лагерното колело, върху което се върти, но за ремонта е нужен док в корабостроителница.<br /> <br /> Освен това излизат от строя всички далекомери и уреди за управление на огъня. В резултат на получените повреди линкорът за 6 месеца излиза от строя и неговата максимална скорост вече ще е съществено намалена.<br /> <br /> За успешното провеждане на операцията капитаните на мини-подводниците X6 и X7 лейт. Доналд Камерън и лейт. Базил Плейс са наградени с кръстове „Виктория” – най-високите военни награди в Британската империя.<br /> <br /> <strong>Операция Tungsten<br /> </strong><br /> Към април 1944 г. „Тирпиц" е ремонтиран и отново може да представлява опасност. В отговор на заплахата Британският флот предприема операция с кодово название Tungsten.<br /> <br /> В атаката участват значителни сили от флота: 2 линкора, 2 ударни авионосеца, 2 ескортни авионосеца, 2 крейсера и 16 ескадрени миноносеца. Атаката започва на 3 април, ден преди „Тирпиц" да излезе в морето за ходови изпитания след ремонта.<br /> <br /> Налетът се състои от две вълни торпедоносци Fairey Barracuda, съпровождани от изтребителен ескорт. Атакуващите самолети обаче не носят торпеда, а различни видове бомби: бронебойни, дълбочинни, фугасни и осколочни.<br /> <br /> Първата вълна нанася удара в 5:30 часа. Към 8 часа атаката е завършва със загубени 3 самолета. „Тирпиц" загубва 123 убити и 300 ранени. Бронираният корпус не е повреден, обаче надстройките се нуждаят от 3-месечен ремонт.<br /> <br /> <strong>Следващи операции</strong><br /> <br /> „Тирпиц" си остава заплаха, затова британското адмиралтейство продължава да планира операции против него. Обаче заради лошото време през април-май 1944 г. са отменени три налета: операциите Planet, Brawn и Tiger Claw.<br /> <br /> Следващата атака с използване на авионосци (операция Mascot) е проведена през юли 1944 г. По това време обаче немците са организирали въздушна отбрана и специална система за димна завеса, в резултат атакуващите самолети не улучват кораба.<br /> <br /> През август 1944 г. „Тирпиц" все пак преминава морски изпитания. Скоро след това британците отново извършват въздушни нападения (операции Goodwood I и Goodwood II), безрезултатни заради лошото време.<br /> <br /> Операция Paravane е предприета от Кралските ВВС на 15 септември от съветската база Ягодник край Архангелск. Три дни преди това там кацат 38 бомбардировача „Авро Ланкастър", два транспортни „Либерейтър" и един разузнавателен „Москито". В нападението участват само 28 „ланкастъра", носещи 5-тонни бомби Tallboy и експериментални 500-фунтови (230 кг.) подводни „ходещи" мини.<br /> <br /> Независимо от поставената димна завеса за прикриване на „Тирпиц", една от тежките бомби все пак улучва носа на кораба, която отново го изважда от строя. Немците практически нямат възможност да поставят „Тирпиц" в сух док на ремонт, затова през октомври го откарват в Тромсьо в ролята на плаваща артилерийска батарея в случай на очакваното нахлуване на съюзниците в Норвегия. Новото място на дислокация на кораба вече се намира в предела на досегаемост на Кралския въздушен флот от Шотландия и атаките на англичаните продължават, без да знаят за взетото от немците решение да не възстановяват кораба.<br /> <br /> На 28 октомври от базата Лосимут в Шотландия е предприето поредното нападение на „Тирпиц" под името Операция Obviate, обаче в последния момент корабът е скрит от облаци и само една бомба Tallboy, взривила се близо до кораба, огъва гребния му вал.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>Краят на „Тирпиц"<br /> </strong></span><br /> В следващото нападение на 12 ноември 1944 г., по време на операция Catechism над „Тирпиц" няма нито облаци, ни димна завеса. Корабът е улучен от 3 свръхмощни бомби Tallboy: една отскача от бронята на оръдейна кула, но другите две пробиват в бронята ивици от по 200 фута (60 м.), възникналият пожар води до взрив в барутния склад, който отново откъсва оръдейната кула „С".<br /> <br /> Няколко минути след атаката „Тирпиц" потъва западно от Тромсьо в залива Хокьонботън, повличайки 1000 души от целия екипаж от 1700.<br /> <br /> По не изяснени докрай причини Луфтвафе не успява да попречи на бомбардировката. Германската ПВО поврежда само един двигател на щурмуващ самолет, който каца по корем в Швеция.<br /> <br /> Заради провала командирът на силите на Луфтвафе в Норвегия майор Хенрих Ерлер е обвинен в пренебрежително отношение към задълженията си, но смъртната му присъда е заменена с 3 г. затвор и е изпратен на фронта.<br /> <br /> Унищожаването на „Тирпиц" отстранява и последната сериозна заплаха за съюзниците в надводната повърхност на Северния Атлантик. Това позволява главните сили – линкори и авионосци – да бъдат преместени от европейския регион в Индийския и Тихия океан, където вземат участие в бойните действия против Япония.<br /> <br /> <span style="font-size: larger;"><strong>След войната</strong></span><br /> <br /> След войната отломки от „Тирпиц" са продадени на норвежка компания, след което линкорът е разрязан на части и изнесен. Значителен фрагмент от носовата част остава в мястото на потопяването. Електрогенераторът от кораба е използван като временна електростанция, снабдяваща рибната промишленост около град Хонингсвог.<br /> <br /> Фрагменти от кораба сега се използват от Норвежкия пътен департамент като временно пътно покритие при провеждане на ремонтни дейности. Някои части от кораба са претопени на брошки и друга бижутерия. <br /> <br /> Голям фрагмент от бронираната обшивка се съхранява в Кралския военноморски музей Explosion в Хемпшир.<br /> <br /> <em>Публикацията е подготвена от Ганчо Каменарски<br /> <br /> <br /> Четете утре в БЛИЦ:</em> <strong><span style="font-size: larger;">13.11.1002 г. Касапницата в деня свети Брайс – избити са всички датчани в Англия</span></strong><br /> <br /> <br />