Присъди срещу мафията чака Европа от нас

Трябва и напредък с реформите в съдебната система, гласят част от заключенията в черновата

България все още трябва да постигне солидни резултати по окончателни присъди по дела за тежката организирана престъпност. Необходим е напредък с реформите в ключови части от съдебната система. Бавният напредък по случаите на корупция по високите етажи на властта или организираната престъпност, несигурната реакция и последвалите специфични противоречия, продължават да подриват общественото доверие в способността на българските власти да осигурят правосъдие.

Това гласят част от заключенията в черновата на доклада на Европейската комисия по механизма за сътрудничество и оценка (МСО). Окончателният текст ще бъде представен официално днес в Брюксел. Предишният евродоклад от януари 2015 г. бе с почти същите изводи, като тогава бавният напредък бе обяснен със смяната на няколко правителства през 2014 г, пише &quot;Труд&quot;<br /> <br /> <strong>Политическата подкрепа за борбата с корупцията под въпрос</strong><br /> <br /> В България липсва политическо съгласие за реформи. Тази констатация за първи път е направена от евроекспертите, откакто спрямо България се прилага механизмът за сътрудничество и оценка.<br /> <br /> Отбелязва се, че парламентът е отхвърлил антикорупционния закон &bdquo;Кунева&rdquo;. &bdquo;Нивото на политическата подкрепа за новия подход бе поставена под въпрос с оглед на неуспеха на правителственото предложение за нов закон за борба с корупцията при гледането му на първо четене в Народното събрание през 2015 г.&ldquo;, пише в 11-страничния доклада. Посочва се и още: &bdquo;Правителството обяви своето намерение отново да го предложи в преработен вариант, но отхвърлянето подчертава липсата на политическо съгласие за реформа&ldquo;.<br /> <br /> Евродокладчиците посочват, че институциите, призвани да се борят с корупцията, &bdquo;са характеризирани като фрагментирани, некоординирани и неспособни да се справят с предизвикателствата&ldquo;. А бавният напредък по случаите на корупция по високите етажи на властта и организираната престъпност и &bdquo;специфични противоречия&ldquo; - като тези от 2014 г. в Софийския градски съд - (назначението на съдия Владимира Янева с протекцията на бившия вътрешен министър Цветанов и последвалите от това нередности), продължават да подриват общественото доверие и способността на българските власти да осигурят правосъдие.<br /> <br /> &bdquo;През декември България промени своята конституция. Макар че измененията включваха някои значителни промени от първоначално предложения текст, тяхното одобряване остава важна стъпка напред в реформата на ВСС. Сега е важно да се изведе докрай&rdquo;, се подчертава в доклада.<br /> <br /> <strong>Независим преглед на прокуратурата</strong><br /> <br /> &bdquo;Да се инициира независим преглед на прокуратурата, както е предвидено в стратегията за съдебна реформа, вземайки предвид мерките за реформа, които вече са приложени&ldquo;, препоръчват евродокладчиците.<br /> <br /> Те посочват и необходимостта от по-дълбока реформа на прокуратурата, която &bdquo;възниква от продължаващата липса на солидни конкретни резултати по дела за корупция по високите етажи на властта и организираната престъпност&ldquo;.<br /> <br /> Отбелязва се, че страната ни трябва да натрупа резултати по делата за корупция. Уточнява се обаче, че държавното обвинение &bdquo;търси прагматичен подход за увеличаване на капацитета чрез организационни промени и по-тясно сътрудничество с други служби&ldquo;. Като добър знак е отчетено създаденото през април м.г. междуведомствено звено &bdquo;Антикорупция&ldquo; към Софийската градска прокуратура. Отчита се, че благодарение на структурата определен брой дела са внесени в съда, а други се разследват, но се подчертава, че резултатите зависят от окончателните решения на съда.<br /> <br /> Похвалена е работата на спецпрокуратурата и спецсъда, за които се отбелязва че вече постигат &bdquo;някои резултати&ldquo;.<br /> <br /> &bdquo;Прокуратурата има съществено важна роля в цялостната съдебна система. Стратегията за съдебна реформа на правителството поставя като цел широка реформа на прокуратурата на базата на независимо проучване. Основната цел би включвала изграждане на по-силно чувство за инициатива и отговорност чрез не толкова йерархична култура и засилване на отчетността и общественото доверие в прокуратурата като цяло&ldquo;, сочат евроекспертите.<br /> <br /> <strong>Искат прозрачно разследване за &bdquo;Яневагейт&ldquo;</strong><br /> <br /> &bdquo;Тъй като съдържанието (на записите от разговори между уволнените съдийки Владимира Янева и Румяна Ченалова - б.р.) повдига въпроси за независимостта на съда и се осъществява на фона на предишни скандали за предишни действия на Софийския градски съд, за доверието в процеса ще бъде важно да се предприемат всички стъпки, за да се гарантира, че ще се проведе прозрачно и безпристрастно разследване&ldquo;, пише в доклада.<br /> <br /> Евроекспертите посочват, че макар разговорите да &bdquo;предполагат тежки системни проблеми, отделно от действията на двамата отделни магистрати&ldquo;, първата реакция на българските власти била фокусирана върху законността на записите. Отбелязва се обаче че впоследствие и ВСС, и прокуратурата &bdquo;обявиха разследване на съдържанието на записите&ldquo;.<br /> <br /> В доклада се посочва, че вече е смесена картината на проблемите като непрозрачните назначения, непоследователната практиката при дисциплинарни дела и данни за потенциална намеса в случайното разпределение на делата и въпросът за политическата намеса в работата на ВСС. Отбелязано е, че са избрани председатели на Върховния касационен и Софийския градски съд, но вече втора година апелативният съд в София няма шеф. ВСС обаче е похвален за &bdquo;започнал процес на подобряване на действието на случайното разпределение на делата&ldquo; чрез създаването на нова централизирана система, която би трябвало да доведе до решаване на въпросите, неотменно поставяни в предишни доклади.<br /> <strong><br /> Поръчковите убийства будят тревога<br /> </strong> <br /> Евродокладчиците посочват, че ниската разкриваемост на поръчкови убийства буди тревога.<br /> <br /> Макар да е похвален напредъка на спецсъда и спецпрокуратурата, компетентни по делата срещу престъпните банди, в черновата на доклада се уточнява, че &bdquo;делата за тежката организирана престъпност продължават да са затруднени от сложни разпоредби и формалистични процедури&ldquo;.<br /> <br /> И още: &bdquo;Наскоро сериозността на предизвикателствата бе откроена още веднъж от няколко убийства с очевидна връзка с организираната престъпност. Голям брой поръчкови убийства от последните години остава неразкрит.&ldquo;<br /> <br /> Наблюдателите са на мнение, че продължава да има &bdquo;индикации за сериозно сплашване на свидетели, което затруднява делата&ldquo;.<br /> <br /> &bdquo;България все още трябва да натрупа солидни резултати, които да показват, че се постигат и прилагат окончателни решения на съда по дела с тежка организирана престъпност&ldquo;, пишат докладчиците.<br /> <br /> Те отделят внимание и на повторното прехвърляне на ГДБОП, която сега е в МВР, а от 2013 г. до началото на 2015 г. - в ДАНС. &bdquo;Този път прехвърлянето бе организирано по-добре, отколкото през 2013 г., но въпреки това все пак доведе до определено прекъсване. Сега ще бъде важно на дирекцията да бъдат дадени стабилността и ресурсите, от които се нуждаят, за да върши работата си. Бяха открити определен брой правни проблеми в новия закон, с който се извърши прехвърлянето, по-конкретно по отношение на правната дефиниция на компетенциите на дирекцията, които изглеждат като ненужно ограничаване на действията й&ldquo;, пише в доклада.<br /> <br /> <strong>Електронното правосъдие &ndash; в срок</strong><br /> <br /> През 2016 г. България трябва да напредне с реформите в ключови части от нейната съдебна система, включително подходящи промени в съдебната карта, въвеждането на електронно правосъдие, ясни стандарти за дисциплинарни процедури и продължаване на реформа на прокуратурата, се препоръчва в Евродоклада.<br /> <br /> Експертите препоръчват да се установи ясен график за въвеждане на електронно правосъдие и осигуряване на капацитет за мониторинг и управление на прилагането му. У нас вече има приета стратегия, според която ще се осигури възможност на гражданите и юридическите лица за упражняване на процесуални права в електронна форма. Предвижда се например по интерент да се получават удостоверения от органите на съдебната власт, да се обменят документи между прокуратурата и съда, както и магистратите да контактуват с административните органи и т.н. Липсват обаче каквито и да е срокове, в които тези добри идеи да се осъществят.<br /> <br /> &bdquo;Въвеждането на електронното правосъдие е важен пример как законодателните и управленските решения трябва да вървят ръка за ръка&rdquo;, пишат евроекспертите.<br /> <br /> Според доклада проблемите в областта на дисциплинарните процедури, по които се наказват съдии и прокурори, са дълбоки, &bdquo;като общото усещане сред магистратите е, че решенията на ВСС не са нито прозрачни, нито обективни&rdquo;. Нужни са ясни дисциплинарни стандарти, защото липсата им създава проблеми, особено когато процедурата касае нарушаване на Етичния кодекс или представлява действия, които накърняват престижа на съдебната власт./БЛИЦ<br /> <br /> <br /> <br /> &nbsp;