Проф. Любомир Стойков: Жената се познава по уханието
Съвременните жени са по-еманципирани, но често пъти самите те не знаят какво да правят с тази неочаквана или дългоочаквана свобода...
Наричат го “властта в модата”, “моден гуру” и “моден корифей”. За студентите е просто “Професорът” и “Любо усмивката”, за примата на родната поп музика Лили Иванова е “мъж мечта”, а за американската дизайнерка Бетси Джонсън - “мистър Търпение”! Но кой е той всъщност? Проф. д.н. Любомир Стойков е утвърден естет, медиен, PR и моден експерт и културолог. Консултант е в областта на публичните комуникации и лайфстайлa. Той е журналист, експерт по комуникации и университетски преподавател.
Председател на Академията за мода. Учредил е и държи правата на най-престижните награди за мода и стил у нас - “Златна игла” и “БГ модна икона”. Член е на Американското общество за връзки с обществеността (PRSA) и на Метрополитън мюзиъм (в Ню Йорк). Създател е на телевизионната модна журналистика у нас. Автор е на 20 научни, научнопопулярни и публицистични книги за медиите, културата, модата, PR и човешкото общуване.
Главен редактор на легендарното списание “Младеж” (1985 - 1989), на списание “Мода” (1997), както и основател и шеф на електронните списания “Fashion Lifestyle Magazine” и “Медии и обществени комуникации”. Създател, сценарист и водещ на първото в България телевизионно предаване за мода - “Блясък” по БНТ (1994); основател, автор и водещ на най-популярното шоу за стил по Нова телевизия - “От игла до конец” (1995-2003); на модното предаване “Чаровната диктаторка” по ТВ “7 дни” (2003 - 2008) и др. Автор на 50 документални филма за световноизвестни дизайнери, модни къщи и специални събития, заснети в Париж, Лондон, Милано, Ню Йорк, Торонто, Москва, Виена, Атина, Кейптаун, Хайделберг, Маями, Рим и др. Интервюирал е над 100 знаменитости от целия свят - в сферата на модата, киното и поп музиката, сред които Пако Рабан, Пиер Карден, Юбер дьо Живанши, Аликзандър Маккуин, Нино Черути, Жан Пол Готие, Кензо, Оскар де ла Рента, Бил Блас, Лучано Бенетон, Анук Еме, Клаудия Кардинале, Елизабет Хърли, Ивана Тръмп, Ан Хечи, Бой Джордж, Стивън Болдуин, Браян Фери и много други.
Обучил е 3000 студенти, дипломанти и докторанти по медии, връзки с обществеността, журналистика и моден дизайн. Носител е на “Златно перо” - най-високата награда на Съюза на българските журналисти. Популярен е с фразата “Симпатията е взаимна!”.
- Проф. Стойков, наистина ли българката е сред най-красивите жени в света, или това е мит, подобен на този за сексуалната надареност на българите?
- За мен това не е мит, тъй като съм бил в много страни на различни континенти и мога отговорно и откровено да кажа, че българската жена действително е превъзходна като хубост и като индивидуален чар. Освен това преди години бях чел изследване на Института за красота, в което българката е в челната тройка по хубост - класирана е на второ или на трето място като една от най-красивите европейки. Ако пък това е мит, не виждам нещо лошо, защото митовете имат и много положителни функции. (Усмихва се.)
- Беше време, когато модните новини достигаха в България поне след години. Сега нещата очевидно се промениха...
- Промяната е наистина революционна. Днес на практика няма или почти няма разлика между стила на обличане на модерните млади хора в Лондон, Париж, Ню Йорк, Милано и София. Благодарение на масмедиите, на световния фешън канал, на българските версии на списания като “Космополитън” и “Ел”, и най-вече на интернет, модните блогъри и социалните мрежи младежта у нас е много информирана и научава светкавично модните новини.
- Като познавач на жените, мислите ли, че българката днес е по-различна от преди 30-40 години и с какво?
- Ласкаеш ме с прозвището “познавач на жените”. Благодаря! Трудно е да се обобщи с няколко думи, но мисля, че днешната жена сякаш е загубила от предишната си романтика, духовност, идеализъм и донякъде женственост. Това пък, което ми харесва в днешната Ева, е, че тя е по-амбициозна, по-информирана, по-знаеща и можеща, което навярно се обяснява и с обстоятелството, че все по-често заема отговорни позиции в бизнеса и политиката и че вече не е толкова зависима от мъжа (в материален и финансов смисъл). Допада ми, че съвременните жени са по-еманципирани и заедно с това ме смущава това, че често пъти самите те не знаят какво да правят с тази неочаквана или дългоочаквана свобода...
- Помните ли някаква забавна ситуация при срещите си с модни икони и звезди?
- Винаги е забавно! Повечето от световните красавици, с които съм се срещал, имат чувство за хумор и са ми помагали много по време на интервюто (в т. ч. и пред телевизионната камера) с шеги, комплименти, артистизъм и най-вече настроение. Те се държат топло, приятелски и с готовност отговарят на всякакви въпроси. Сещам се за различни забавни ситуации. Една от тях бе, когато интервюирах Клаудия Кардинале в Париж на ревю на Нино Черути и я попитах с какво е облечена в момента (предполагайки, че тя ще бъде с дреха на този дизайнер), най-изненадващо чух от нея, че тя много харесвала Черути и обожавала стила му, но все пак на неговото ревю беше избрала тоалет на Джорджо Армани! Каза ми го с някаква смесица от притеснение и усмивка... Когато пък интервюирах френската кинозвезда Сириел Клер (помните я навярно от култовата лента “Професионалистът” на режисьора Жорж Лотнер), тя бе много мила да ми каже, че съм най-елегантният журналист, който я е интервюирал. Не повярвах изцяло на комплимента, но ми беше приятно да го чуя - ха-ха-ха!
- Когато общувате с една жена, гледате ли я с професионално око, за да разберете повече за характера й? Кое от външния й вид го разкрива най-вече?
- Няколко неща: чувството за хумор, способността да бъде атрактивна, дискретната елегантност (проявена особено чрез прическата и грима). Имам специално отношение към парфюмите. В този смисъл мога да кажа, че жената се познава по уханието.
- Търсят ли ви за съвет в областта на модата известни личности - политици, звезди от шоубизнеса?
- Да, често се случва, още повече че това е част от моята консултантска дейност за публично поведение и изграждане на положителен имидж. Сега няма да назова конкретни имена и да навлизам в подробности, воден от чувството за лоялност към моите клиенти. А техните желания са различни: от цялостна промяна на външността до конструиране на имидж за конкретен случай, пътуване, среща, преговори и т.н. Имам възможността в медиите и особено по телевизията често да коментирам стила и дрескода на политиците и каквото трябва, там също го казвам - в критичен и доброжелателен план. Вече девет години се провежда и конкурсът за най-стилни и успели българи “БГ Модна икона”, организиран от Академията за мода по моя идея, който предлага изключително позитивни примери за подражание и следване.
- Ако вашият син Калин беше Калина, кои три съвета бихте му дали най-напред?
- Ако става въпрос за съвети за външността, първият ще е да се облича според вкуса си и разбиранията си за елегантност, вторият, да не харчи излишни пари за дрехи, а третият, да проявява повече въображение и смелост!
- Имало ли е нещо, което приемате за гаф в своя тоалет по време на някоя важна среща?
- Понякога съм изпитвал неудобното усещане, че съм прекалено официален или пък обратното: прекалено спортно облечен. Често ми се налага в рамките на един работен ден да бъда на много официални събития и партита, в студентската аудитория и в бизнес среда, което изисква и различен дрескод... Облеклото е преди всичко послание и безотговорното отношение към него си отмъщава... Това, на което най-много държа, е обувките ми да са в изряден вид. (Усмихва се.)
- И накрая, бихте ли пожелали нещо на нашите читатели?
- Не драматизирайте толкова външния си вид, защото можете с мъдростта и поведението си да накарате околните да ви уважават много повече, отколкото заради лъскавия костюм или пък скъпото бижу!
Валентина ИВАНОВА