Радан Кънев е уличен в лъжа за магистрала „Струма“
Текстът на петицията е пълен с манипулациите на „зелените“ как аутобанът ще разруши природата в дефилето и затова не трябва да минава оттам
Радан Кънев лъже, че петицията срещу автомагистрала „Струма“, която прокара за гласуване в Европарламента, няма никаква връзка с опазването на околната среда, а касае защитата на дребния бизнес – това показа разследване на „Труд“.
Миналата седмица вестникът разкри, че евродепутатът от „Демократична България“ е придвижил подписката в Комисията по петициите на ЕП и тя ще бъде гласувана тази седмица. Текстът на петицията е пълен с манипулациите на „зелените“ как аутобанът ще разруши природата в дефилето и затова не трябва да минава оттам.
С подлагането на петицията на гласуване Радан Кънев обслужва интересите на български „екологични“ неправителствени организации, които имат бизнес в района на дефилето.
Кънев вече обясни във фейсбук, че „петицията не засяга околната среда, а призовава за защита на дребния бизнес“. Но това не е истина, защото изданието разполага с подписката, внесена в ЕП от „еколога“ Димитър Василев – Велин. Тя започва по следния начин:
„Уважаеми господа, настоявам да запазите Кресненското дефиле – европейска гореща точка за опазване на биологичното разнообразие от мрежата „НАТУРА 2000” и уникално природно богатство за балканския регион, като не допускате изграждането на транс-европейската магистрала от София за Солун (магистрала „Струма”) през дефилето и стриктно следите да се спази препоръка 98/2002 на Бернската конвенция за проектиране и изграждане на магистралата и извеждане на целия транзитен трафик извън него“.
Както се вижда още от първите редове, петицията е основно по темата за околната среда, а не за дребния бизнес.
В социалните мрежи евродепутатът твърди още, че не познава хората, организирали подписката.
Разследването на „Труд“ показа, че и това не е вярно. Инициатор на петицията е Зорница Стратиева, кандидат за общински съветник от листата на „Демократична България“ в Перник на местните избори.
Тя е секретарка на Тома Белев в сдружение „Асоциация на парковете в България“, който влезе в Столичния общински съвет от „Демократична България“. Белев и „Зелените“ повече от 10 години се опитват да провалят изграждането на АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле.
А докато „еколозите“ работят срещу аутобана, Радан Кънев е назначил за свой акредитиран сътрудник в Европарламента Зарица Георгиева – в момента тя е в Националния съвет на „Зелено движение“, политическата формация на „еколозите“.
Те най-малко се интересуват от икономическото развитие на района на Кресненското дефиле, защото сега основният бизнес там е техен – строят училища за природа, опазват лешояди и орли. И всичко това е с милиони от европейските фондове.
Преди няколко години чрез лобиране „природозащитниците“ успяха да вкарат в строителството на АМ „Струма“ швейцарския консорциум „Амберг“, който срещу 2.5 милиона лева трябваше да направи идеен план за изграждането на 16-километров тунел в района на Кресненското дефиле.
Вариантът с тунела се оказа опасен и скъп - цената за изграждането му бе над 1 млрд. евро и българското правителство избра друга опция, като преди това договорът на консорциума бе прекратен. Оттогава „зелените“ не спират с атаките срещу АМ „Струма“, които сега пренасят в ЕП чрез Радан Кънев.
Заради кампанията на бившия председател на ДСБ изграждането на аутобана може да се забави. Ще продължат да загиват хора в сегашния тесен пътен участък, който е сред най-смъртоносните в страната.
Освен това държавата ни ще трябва да връща 2 милиарда лева на Брюксел заради закъснението на строежа на магистралата, която е част от Паневропейския транспортен коридор номер 4, свързващ Германия и Гърция.
„Труд“ публикува текста на цялата петиция, за да се убедят читателите, че тя е основно на тема „Околна среда“, а не засяга само „дребния бизнес“, както твърди Радан Кънев:
Уважаеми господа,
Настоявам да запазите Кресненското дефиле – европейска гореща точка за опазване на биологичното разнообразие от мрежата „НАТУРА 2000” и уникално природно богатство за балканския регион, като не допускате изграждането на транс-европейската магистрала от София за Солун (магистрала „Струма”) през дефилето и стриктно следите да се спази препоръка 98/2002 на Бернската конвенция за проектиране и изграждане на магистралата и извеждане на целия транзитен трафик извън него.
Местен поминък:
Стриктното спазване на препоръка 98/2002 и свеждането на сегашния международен двулентов път, минаващ през Кресненското дефиле до локален път за нуждите на местните хора от град Кресна е единственият начин:
хората от района да имат локален селски път различен от транзитна магистрала;
да запазят ценните си земеделски земи и лозя в пролома и на юг от него;
да могат да развиват устойчив екологичен туризъм.
Екологично въздействие:
Да се изведе магистралата извън Кресненското дефиле.
Кресненското дефиле е място, концентриращо изключително биологично разнообразие на много малка площ. Там се опазват редки видове и местообитания с европейска значимост, които Европейският съюз е поел ангажимент да защитава.
То е уникален био-коридор с тесен фронт на миграция с международно и регионално значение за миграция на различни типове растителност и растителни видове, насекоми и други безгръбначни животни, птици, прилепи, влечуги, земноводни и др.
За периода 2007-2020 г. Европейската комисия е предоставила на България 679 милиона евро за строителството на автомагистрала „Струма”. Като резултат тя вече достига до северния и южния край на Кресненското дефиле и това доведе до рязко увеличаване на транзитния автомобилен трафик в дефилето.
Според данните на биологичния мониторинг през 2003 година в пролома годишно са загивали над 3000 животни от над 100 вида. Заради увеличения трафик до 2014 година популациите на различните животни в дефилето са намалели между 5 и 15 пъти, а някои от видовете с европейска значимост вероятно са изчезнали локално.
Резултатът от инвестицията на пари на европейския данъкоплатец е, че Кресненското дефиле и уникалният био-коридор, минаващ през него са вече унищожени!
Апелираме към Вас! Единствено намесата на българското правителство и Европейската комисия – сега и пълното извеждане на транзитния автомобилен трафик извън дефилето могат да възстановят увредения биологичен коридор на Кресненското дефиле и популациите на животинските видове в него!
Моля да вземете решение, което да защити безценната и трудно възстановима европейска природа в Кресненското дефиле и да засилите правилното прилагане на Директива 92/43, както беше обещано от всички европейски институции през 2016 година! Вярвам, че България и нейната природа са част от Европа и нейното природно наследство.