Разбра се къде ще се строят 3 тунела под Стара планина и 4 моста над Дунав
Цените на ТОЛ таксите и електронните винетки не се предвиждат да се вдигат през 2022 г.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов представи екипа си и 4-годишна програма за управление.
В сектор "Пътища" предстои пълна ревизия на всички пътища и магистрали у нас. Ще се проверяват дали и новоизградените отсечки и тези, които са в строителство, имат всички необходими документи и са законни. Ще бъдат изградени три тунела под Стара планина. Тунел "Петрохан" тепърва ще се проектира, а е напреднала процедурата за тунел "Шипка".
Министърът се изненада, че проектът е за двулентов път, а не четирилентов. Все още не е ясно откъде ще дойде финансирането за проекта. Ще бъде изграден тунел в източните дялове, където се очаква да е продължението на АМ "Черно море" между Варна и Бургас. Там процесът е в много начална фаза.
Ще се извърши одит и ревизия при текущите ремонти и поддръжка. Прекратява се практиката да се отпускат пари в края на годината от бюджетния излишък с министерски постановления. Вече сключените договори ще бъдат ревизирани.
В сектор ВиК основен приоритет ще е чистата вода. Трябва да се приеме нов закон за ВиК услугите. Ще бъде направен опит за намаляване на загубите на вода до средноевропейските от 35%.
Обмисля се битовата канализация да бъде отделена от дъждовната. По този начин няма да се натоварват пречиствателните станции. Обмисля се ВиК холдингът в цялата страна да е един. Целта е нивото на услугата да е еднаква, както и да няма разлика в цените за потребителите.
В сектор "Строителство" ще бъдат направени изменения в Закона за устройство на територията от МРРБ. Ще има дигитализация на целия процес по издаване на разрешителни за строителство и други документи.
Продължава програмата по саниране и енергийна ефективност. Ще бъде направена цялостна проверка на незаконното строителство. Ще бъде създаден и Фонд за регионално развитие, чрез който общините ще могат да финансират проекти до комплексното им завършване.
Министър Караджов беше категоричен, че министерството вече няма да ползва "ин хаус" поръчки и инженеринг. Строго ще се спазва Законът за обществените поръчки. С приоритет ще се работи в най-бедните региони - Северозапад, Родопи и Странджа-Сакар.
В плана влиза и основен ремонт на близо 3000 км пътища и магистрали на обща стойност 2,8 млрд. лв., които ще бъдат заложени в следващия национален бюджет. Работата по "ин хаус" и по "Хемус", и по пътя Ботевград-Видин не върви. Има опасност от разтрогване на договори, заради по-високите цени на материалите. Ще има индексация на цените, но при строги критерии, стана ясно още от думите на министър Караджов.
По негово мнение "Хемус" е заплетен казус Незаконното строителство е само на думи, тъй като не е констатирано в акт или друг вид документи. Няколко екипа юристи проверяват как да бъде разплетен казусът, така че авансово платените суми по "ин хаус" договорите да не бъдат загубени. От друга страна да не започнат съдебни процеси и искане на неустойки.
Най-вероятно ще се търси политическа намеса за решаване на казуса. Това може да е изцяло нов закон или друг вид нормативно решение. Междувременно строителни фирми са поискали индексация на "ин хаус" договорите заради повишаващите се цени на материалите.
Във връзка с желанието на премиера за изграждане на още няколко моста на река Дунав, министър Караджов заяви, че идейните проекти са за още един мост до Русе и по едно съоръжение в районите на Силистра, Оряхово, Никопол. Обмисля се и дублиращо трасе на Аспаруховия мост, като част от АМ "Черно море".
Пътната агенция изготвя доклад за това колко и какви животни пресичат главен път Е-79 в района на Кресна. Процедурата е част от подготовката за издаване на ОВОС. Следващата стъпка ще е изграждане на съоръжения за безконфликтно преминаване на животните през настоящото трасе в Кресненското дефиле.
Едва след това ще започне изграждането на едното магистрално платно по източното било на дефилето. След като отсечката бъде готова, трафикът ще бъде пренасочен оттам, за да започне реконструкцията на настоящото платно, което да придобие магистрални габарити. Това означава, че магистрала "Струма" трудно може да бъде завършена в следващите 5 години.
Министър Караджов заяви пред медиите, че се оглеждат всички възможности за довършване на магистралния ринг на страната. Акцент беше поставен и върху качеството на строителството и безопасността на българските пътища.
Затова започва капиталова програма за пълното им обновяване. Състоянието на пътната инфраструктура в момента регионалният министър сравни така: "влизате от Сърбия и тъмна Индия".
Цените на ТОЛ таксите и електронните винетки не се предвиждат да се вдигат през 2022 година, но най-вероятно ТОЛ системата ще се разшири и вече ще включва и цялата второкласна пътна мрежа.