Единствен виновник под стража за тежката влакова катастрофа, която буквално взриви живота на хората в шуменското село Хитрино, засега остава главният машинист на товарен влак 90570 Димитър Михнев, на 41 години, от Русе.

Окръжният съд в Шумен уважи за него искането на прокурор Маргарита Георгиева и го остави в ареста с постоянна мярка. Съдът не прие обвинението за колегата му и втори машинист в локомотив N86003 Радослав Петков (64 г.) и го пусна на свобода, съобщава "Труд".

„Баща ми за мен е герой. Той се е върнал да спасява горящия влак“, разказа пред „Труд“ дъщеря му. В съдебната зала адвокатите на Петков също обясниха, че е отишъл след взрива, за да обезопасява влака. Активирал спирачките на последните два вагона. Това е било важно, защото районът е с обратен наклон. Нареждал камъни зад негорящите вагони, правел е всичко по силите си да не допусне по-голяма трагедия в населеното място.

Не тези му действия обаче, а длъжностната му характеристика е мотив съдия Мариана Георгиева да го пусне на свобода. Обвинението заяви, че задълженията му са еднакви с тези на първия машинист, но съдията цитира, че той не е имал задължения по управление на влака, трябвало е да изпълнява разпорежданията на локомотивния машинист. Като второ лице не е имал задължение да следи за скоростта на влака и да я променя. А засега според експертизи, именно превишената скорост и неглижиране на светлинна сигнализация са основни нарушения и причина за жп.инцидента, при който е настъпило дерайлиране, разхерметизиране на една цистерна, теч на пропилен и по-късното му възпламеняване след нахлуване в къща със запалена печка /в дома на загиналия Акиф и съпругата му на ул.“П.Волов“ б.а./.

Според обвинението, през първата стрелка в района на Хитрино влакът, движил се по линията Бургас-Русе, е преминал с 80 км/ч, а при стрелка 5 с 78 км/ч при допустими 40 км/ч. Автоматичната влакова спирачка е задействана на 17 метра преди стрелка 1, т.е. няма екстрено задържане. Прокуратурата изтъкна и че влакът тръгва от начална гара в Бургас с 13 минути закъснение, увеличава го на 30 минути, но после наваксва и идва в Хитрино в 5,37 ч. след като по разписание трябва да пристигне в 6,02 ч. Т.е. 25 минути преждевременно. Двойна над допустимата скорост са запечатали не само „черните кутии“ на локомотивите, но и очевидци. Освен ръководител движение и стрелочник, които си разменили реплики по известителна система „Този май няма да го бъде, кара бързо“, кадрови военният Цанко Анастасов също станал неволен свидетел. Свършило горивото на колата му и той връвял пеша близо до линията, когато станал инцидента. Прокурор Георгиева е категорична, че има пряка причинно следствена връзка между скоростта и настъпилия резултат, а според нея деянието и двамата обвинени дейци са с висока обществена опасност. Както „Труд“ писа, след адския взрив 7 души загинаха, 26 са ранени, над 50 са разрушените къщи и сгради, а за 11 дни цялото село беше евакуирано извън домовете си.

На обратна позиция, че „превишената скорост не винаги е причина за произшествие“ бяха пред съда адвокатите на двамата машинисти. Беше изтъкнато, че в един том с класифицирана информация от общо натрупани 20 тома с доказателства, се съдържа протокол за оглед на стрелка 5. Агенти на ДАНС описвали като незаключена входната стрелка на железния път. В съдебна зала бе коментирано, че това може да е причина за скъсването на част от композицията след пети вагон и настъпилото произшествие.

Пред съда и двамата машинисти казаха, че съжаляват за случилото се, чуха се съболезнования към близките на загиналите.

По-младият Михнев има над 17 г. стаж, от септември м.г. е с трудов договор към превозвача „Булмаркет“-Русе. Петков е със стаж над 27 г. и е бивш машинен инструктор. Освидетелствани са като напълно вменяеми да отговарят за действията си и да лежат в ареста. Засега само единия остава зад решетките. При евентуално обжалване на ареста или протест от прокуратурата делото е насрочено за 3 януари в Апелативния съд във Варна.