След 4 години батак, кметът Здравко Димитров е на път да отпуши модернизацията на градския транспорт на Пловдив.

До края на месеца екип от специалисти на испанската фирма "Индра", която прибра 20 млн. лева от града под тепетата, ще дойдат на място, за да отстранят проблемите, заяви градоначалникът.

Днес той, заедно със своя заместник Тодор Чонов, седнаха на масата да преговарят за спасяването на проваления проект от бившия кмет Иван Тотев и неговия екип. От другата страна седна висшият мениджмънт на компанията, начело с Оскар Сурон, шеф на "Транспортни проекти" за Европа.

Системата за електронно таксуване, която трябваше да сложи ред в събирането на приходи от превоза на пътници в пловдивския обществен транспорт, не сработва вече 4 години след като е разплатена на изпълнителя "Индра Системас".

Испанската компания не въведе в действие нито един от компонентите, за които получи близо 20 млн. лева по проекта за „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в Пловдив“ финансира по Оперативна програма „Регионално развитие“ на европейските фондове.

За сметка на това обаче испанците са напът да уредят с електронен билет за затвора няколко ключови фигури от местната администрация, сред които и бившия кмет Иван Тотев.

Според запознати единствено авторитетът на настоящия градоначалник е принудил испанците да преговарят. Формално те могат и да откажат, защото предишното ръководство на общината им е разписало протокол, че всички дейности са извършени и парите са разплатени.

"Висшето ръководство на "Индра" не знаеха за проблема в Пловдив. Поеха ангажимент да реагират и да изпратят екип специалисти до края на месеца. Не знаеха например, че има проблем с електронната система за таксуване, за невярната информация по таблата на спирките, за неработещите устройства за покупка на билети и карти", каза кметът Здравко Димитров.

На срещата е присъствал и Борислав Кръстев от екипа на бившия кмет Иван Тотев, под чието ръководство от страна на общината беше реализиран проектът за 44 млн. лева.

Той обясни, че шофьорите на градските автобуси били виновни за неработещата електронна система. Попитан защо е подписал като селски кмет протоколите, че проектът е изпълнен, той отговори, че никой не го е карал.

"Подписах, защото видях, че работи системата", отвърна Кръстев. Явно това е видно единствено и само за него и бившия му началник Иван Тотев, защото за пловдивчани не работят нито таблата, нито апаратите за билети, нито пък автобусите идват навреме, коментират под тепетата.

Според зам.кмета Тодор Чонов общината е направила проверка в края на декември 2019 г. Експертите установили, че 41 от монтираните 90 паркомата по спирките за покупка на билети и карти не работи. Местната власт сезирала испанците, че трябва да ги оправят. След тяхната намесе неработещите останали 39.

Първата и най-важна стъпка е да накараме системата да заработи. После ще мислим за дела срещу виновните за проблема, заяви зам.-кметът Чонов.

С това даде ясно да разбере, че на бившия кмет Иван Тотев и неговия екип няма да им се размине безогледното харчене на европейски средства за сметка на нервите на гражданите на Пловдив.

Дали ще се търси неустойка от испанската фирма пък зависи от това какво от проблемите ще бъде отстранено. Засега са задържани около 500 000 лв., за други неустойки – трябва да кажат юристите заяви Чонов.

От сегашното ръководство намекнаха, че контрата е в прокуратурата, която трябва да посочи ясно виновните за провала на транспортния проект. Всички документи по тази сделка са изпратени там, заяви заместникът на Здравко Димитров на брифинга в общината.

Очевидно главният прокурор Гешев трябва да намери време и да хвърли едно око в бакиите на бившия кмет, коментират в Пловдив.