Стока в изобилие, купувачите - кът. Така изглежда пазарът на автомобили втора ръка край Пловдив, пише "Марица". От изхода на града на Карловско шосе до табелата на село Труд хиляди возила събират прах и слънце, а продавачите скучаят някъде под дебела сянка.

Откакто тръгнаха големите жеги, нерядко се случва нито един клиент да не влезе в автосалона от сутринта до вечерта, разказват търговците. Някои борси пък дори не отварят в делнични дни.


Коронакризата в Европа доведе до две абсолютно противоречащи си тенденции. Едната е, че вносът на употребявани автомобили, предимно от Италия, се сви, защото шофьорите там се отказаха да сменят возилата си толкова често.

Страх ги е да не останат без работа, ако вече не са останали, да не им се намалят доходите, да не се разболеят. Обичайната ситуация да подменят периодично колата с по-нова като възраст и модел, а старата да се изкупува и праща в Източна Европа от края на зимата съвсем замря. И вероятно оттам занапред ще идват все по-вехти возила.

Внос обаче има, но е доста по-обран откъм количество, бърза да уточни един от търговците. Второто нещо, че дори и след тази подробност, пазарът на коли втора ръка е залят. По същата причина  - и българите се притесняват от икономическата криза и отлага покупките си за по-добри времена. С други думи, ще „дрънкат” старата си кола до последно.

От евтиното най-евтиното

Болшинството от хората искат от евтиното най-евтиното. Кола около 5000 лева, на бензин, обобщава Костадин Иванов от една от автокъщите. Възрастта - 2007-2008 година. Клиентите идват с готови пари, тоест купуват такова МПС, за колкото им стигат парите. Не желаят да допълват с кредити, нито пък с лизинг, ако цената дойде над очакваното.

Бърза проверка из меката на автопазара край Труд показа, че не всички фирми предлагат разсрочено плащане, особено пък собствен лизинг. Повечето работят с външни лизингови компании и плащането минава през тях. Сега правим „сделки от нужда”, охарактеризира пазара Иванов. Тоест, на някой му се е развалила колата неспасяемо и трябва спешно да я подмени.

Напоследък 99% от купувачите са такива, които идват от зор. Те внимателно гледат мощността, за да не преминат в по-горната категория при начисляване на данъка.

Ценова реакция

Никой по продължението на Карловско шосе не вярва, че цените ще паднат, въпреки затруднените продажби. Нашите разходи са непроменени, така че няма резерв откъде да свием цените, освен ако не продаваме на загуба. Понякога смяната на етикета е абсолютно импулсивна реакция, разказва собственик на автокъща, пожелал да остане анонимен.

Ако колата се е задържала дълго без интерес, просто ставам сутринта и решавам да намаля цената. Това обаче също не е гаранция за сделка, споделя той. Така цените по борсите са много пъстри - от 1500 лева за почти 20-годишна "Алфа Ромео" с пробег 155 000 км до BMW X6 за над 37 000 лева.

Край на импулсивните покупки

В минали години около абитуриентските балове сме имали пик на продажбите, казва собственик на салон на Карловско шосе. Родители правят подарък на детето си или зрелостникът събира парите от бала, добавят още малко и си купува кола, за да може да отпраши към университета в София, Варна или Търново на четири гуми.

Сега това не се случи. Хората обаче се надяват, че към края на август все пак ще има раздвижване, когато студентите тръгнат към университетите. Същото раздвижване години наред имаше и по Коледа, пак за подарък. 

Доставка до дома

Извънредното положение от 13 март затвори за кратко и автосалоните. После стана ясно, че могат да работят, само че КПП-тата на изходите от града се оказаха голям проблем за кандидат-купувачите.

Принудихме се да пуснем допълнителна опция „доставка до дома за оглед и тест драйв”, разказват от бранша. Автомобилът се избира онлайн, слагаме дилърски номера и ги караме на адреса на клиента. Ако има сделка, услугата не се тарифира. Ако возилото не се одобри, има малка такса, колкото да се платят горивото и времето, обясняват автотърговците