Тобия Качаков е авиоветеран с над 60-годишен стаж. Занимава се с малки самолети от 45 години. Изпитвач на реактивни двигатели в МРЗ „Георги Димитров”, дългогодишен борден инженер, работил в Швеция и в Казахстан, съобщава "Марица".


Много ми е тежко, познавам лично загиналия Стефан Василски, много опитен пилот. Возил е във въздуха много от моите момчета. За последен път се видяхме преди две седмици.

Крилото най-вероятно се е счупило от претоварване, от умора на материала. Може да е дал дефект и стиковъчен болт, който събира тялото на самолета с крилото. Всеки болт на критично натоварване трябва да се смени на определени пролетени часове. Всеки собственик на самолет има Ръководство за експлоатация. Там е описано на колко часа полет трябва да се сменя съответният болт. Ако болтът обаче се е счупил, грешката е при производителя в САЩ.

Да, самолетът е минал преглед преди 4 месеца, но хората от ГД ГВА на транспортното министерство оглеждат самолета на земята - двигател, хидравлика, температура на двигателя, документация. За умора на материала, констатация на микропукнатини, е нужна специална лаборатория, каквато имаше в пловдивския МРЗ „Георги Димитров” - сега там има бунище.

И нещо друго - леките самолети не са пригодени за висш пилотаж и фигури, предназначени са само за праволинеен полет. Не може момченца със 70 летателни часа да си мислят, че са вече асове. При тези фигури се натрупва умора на материала и в един момент крилото се чупи. Смятам, че това е причината за последната авария. Машината, аварирала над Оризари, е много хубава, американско производство, Зодиак СН 650. Купиха си я, както правят в цял свят, на части, сглобиха си я с професионалисти.

Пробойните в сектора са много 

Нужни са училища за първоначално обучение на летци, каквото в България няма. Причината е проста и цинична - не може да се печели от това. Самолетът за обучение ​- планер, няма двигател, изстрелва се буквално с ластик. Няма как да вземеш пари на човек, когото пращаш във въздуха с ластик! Доскоро за час обучение с моторен самолет с инструктор на борда се плащаше 160 лева, сега момчета ми казват, че станало 300 лева.

Самолетите вече са достъпни ​- в момента в САЩ има "Чесна" по 10 000 долара. Такава е "Чесна"-та, която падна край Скопие. Това прави още по-сериозен проблема с нерешеното обучение на хората, за да могат да летят.

Обучението за летене трябва да започва на 12-13-годишна възраст, както е в САЩ. Там има организация „Млад орел”, за която се грижи държавата, имат лоби в Конгреса. Организацията обхваща 5 милиона деца. На всяко дружество се дава планер без двигател за обучение.

Такъв планер струва 5000 долара. Той не носи пари от такси за обучение, но дава стабилна основа и познание за бъдещи авиатори.

И у нас клуб „Млад орел” има в Пловдив, в момента наброява 43 души, които съм обучил да летят. Работя с клуба от 15 години - наши членове има в САЩ, в Канада, в конструкторското бюро на Луфтханза. За съжаление обаче няма друга такава сертифицирана фирма с нестопанска цел за обучение на млади пилоти. Няма безмоторно летене, няма го А, Б-то на авиацията!

Това е - боли ме за децата, които ще рискуват и ще си купят самолет. Българинът е роден да лети. За да се избегнат бъдещи трагедии, е нужно нещо много просто, но трудно - да се научат на авиация всички онези, които искат да летят.