Пловдив е на път да приложи водещи европейски практики за опазване чистотата на въздуха поне в централната градска част. Местната администрация вече търси изпълнител на услугата „Разработване на методика за въвеждане на зона с ниски емисии на територията на община Пловдив“. Това съобщава "Марица".

Зони с ниски емисии означава да се обособят локации в града, където да не влизат стари и замърсяващи автомобили, а също така да се ограничи замърсяването на въздуха и в резултат на битово отопление.

Пловдив и София бяха включени като пилотни градове в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020-2030 година, приета още преди година. Там изрично е посочено, че трябва да бъде ограничено влизането на автомобили, отговарящи на екокатегорията Евро 1 в централната градска част. Подробностите са в ръцете на местната власт – колко да е голям периметъра, в който да действа ограничителния режим, кои коли няма да могат да влизат и как ще се контролират.

Методиката, която тепърва ще се разработва, е първата и задължителна стъпка за изпълнение на Мярка 28 от Програмата и въвеждането на ограничения за движението на лични автомобили в централната градска част на община Пловдив при неблагоприятни метеорологични условия и завишени концентрации на ФПЧ10 и азотен диоксид, посочват от община Пловдив.

От изпълнителя на заданието ще се търсят поне три варианта за ограничаване на замърсяването от битово отопление и транспорт, като те ще бъдат сравнявани по технически, финансови, екологични и социални елементи. Ще се обследва и международния опит.

В Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020-2030 МОСВ е дало много строги препоръки. Една от тях е щателна проверка на превозните средства и дори отнемане на регистрацията на МПС-та, които не отговарят на необходимите екостандарти, например такива с отстранен катализатор или филтър за дизелови частици.

Челен опит
В началото на годината Барселона наложи драстични мерки срещу замърсяването на въздуха. Столицата на Каталуня забрани на жителите да карат стари коли в централната част на града, която обхваща близо 60 кв. км. Забраната обхваща всички бензинови коли, регистрирани преди 2000 г. и всички дизелови коли, регистрирани преди 2006 г. Изключение се прави само за социално слаби шофьори, които могат да докажат годишен доход под 8000 евро - за тях забраната ще важи от догодина.

Лондон въведе зона с  ултра ниски емисии, като "входният билет" за нея струва 12.50 лири на ден. В Букурещ също гласуваха промени, според които колите с категория Евро 1 и 2 не могат да припарват в центъра. Собствениците на Евро 3 пък трябва да купуват винетка, която струва 15 евро за един месец.