Родни шофьори се "светнаха" как да прецакат камерите и радарите
„Зеления коридор“ използвали 189 полицаи, 39 синдикалисти от МВР и 52 цивилни
Тайна група за „ранно предупреждение“ за радари и фотокамери е осигурявала зелен коридор и безпроблемно предпазване от засичане на скоростта на територията на няколко дирекции на МВР в страната, пише "Монитор".
В мрежата, която е действала от началото на март 2020 година до края на май 2020 година са били включени 189 действащи служители на МВР, 39 лица с телефони с договори за членове на Синдикалната федерация на служителите на МВР (СФСМВР) и 52 граждански и юридически лица извън системата.
Подробности за конспирацията излязоха от няколко административни съдилища покрай това, че по-дръзките от вече наказаните полицаи решили да обжалват наложените им дисциплинарни наказания. От постановените вече решения се вижда, че магистратите оставят наказанията в сила и те не подлежат на обжалване.
Симптоматичен е случаят на мл. инспектор Петър Хинков, младши автоконтрольор I степен в група „Охранителна полиция“ на Районно управление на МВР в Созопол, който е бил наказан по казуса и е един от подалите жалба срещу заповед 251з-5239 от 23 декември м. г., с която му е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от 6 месеца и е предупреден, че при извършване на друго нарушение ще му бъде наложено по-тежко дисциплинарно наказание.
Петков оспорил наказанието като незаконосъобразно.
Полицаят изгърмял след като доклад № 769р-10582 от 17 август 2020 г. в ОДМВР – Бургас описал резултатите от предварителна проверка за извършени дисциплинарни нарушения от 11 служители на дирекцията, сред които и Хинков. 11-имата били уличени, че са разпространявали информация чрез публикуване на съобщения в тайна група във „Viber“ на местата за контрол на скоростните режими с АТСС.
По смисъла на закона и съществото на работата им това била класифицирана информация, определена като „служебна тайна“ по смисъла на Закона за МВР.
Повод за проверката станало писмо от директора на „Вътрешна сигурност“ в МВР – София с данни на участие в такава група на служителие на вътрешното ведомство от страната и в това число на ченгета от Бургас. При поискване на сведения катаджията потвърдил, че той ползва един от номерата в групата, но не си спомнял кога и от кого бил добавен вътре.
Разказал, че имало случаи, в които той и други служители от групата си обменяли информация за радарите, но самият той не бил използвал тази информация. При съпоставка на графиците за дежурства в районните управления в Несебър, Поморие, Созопол и Карнобат станало ясно, че в чатовете се изнасят точките, в които работели с радари участници в групата.
Дирекция „Вътрешна сигурност“ изискала разпечатки от „Viber“ за всички членове на групата. В случая с станало ясно, че натоварените да ловят нарушители се предупреждавали взаимно и споделяли точките, в които дебнат времето, през което са там по график, действащото ограничение на скоростта скоростта, на която е настроен радарът – например 80 км. в час ограничение и техническо средство настроено на 94.
Така най-малко 280 посветени пряко и участващи в канала можели да си избират безопасни маршрути.
Проверяващите от „Вътрешна сигурност“ констатирали, че ченгетата са нарушили Етичния кодекс за поведение на държавния служител в Министерството на вътрешните работи. Самият Хинков е от по-пасивните участници – доказани са само 10 съобщения в чата с негово авторство. Иначе е минавал за стриктен служител.
Долу-горе по времето, по което е в групата в бургаския "Флагман" излиза статия със заглавие "В Созопол затягат безмилостно примката за джигитите на пътя - 30 фиша за превишена скорост само днес", която е илюстрирана със снимка на младши инспектор Константин Грудов, който заедно с колегата си Петър Хинков – младши автоконтрольор от РУ-Созопол, извършва проверки от 8 ч сутринта.
Служебна тайна в мрежата споделяли не само ченгета от горещите точки, но и служители от звено "Автоматизирани системи за контрол на пътното движение" при група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“.
При заемане на съответните точки за контрол служителите уведомявали оперативния дежурен в ОДМВР-Бургас. По разпореждане на началник сектор „Пътна полиция“, тези точки за контрол са изписвани и в поставените ежедневни задачи на състава на пътна полиция, като по този начин достъп до информацията имат всички служители от сектора.
Синдикалист от заверата се опитал да обясни, че това, което правели в канала било споделяне на казуси по работа, но го уличили, че директно е „осветил“ радарите общо 62 пъти. При проверката в ОДМВР – Бургас имало и куриози – наложило се един от проверяващите да го сменят от комисията за проверка, след като се оказало, че номерът му също е в групата.
Съгледвачи на „зеления коридор“ са били и ченгета от други области в страната. Мл. инспектор от пътна полиция в Търговище издал, според разпечатките е публикувал 13 съобщения, като в някои от случаите дори не е бил дежурен. Срещу наказанията си са скочили и катаджии от Ловеч, Луковит, Кнежа и Плевен.