СБА: Трябва да има забрана за превъртане на километражи

Манипулирането на реалния пробег на колите оказва влияние върху безопасността на движението

Да се забрани дейността на фирми, предлагащи услуги за намаляване на показанията на километражите и манипулиране на реалния пробег на колите (превъртане на километража). Тази дейност трябва да се криминализира, категорични са от Съюзът на българските автомобилисти (СБА), предаде Канал3.

Съюзът предлага в най-кратък срок тази мярка да бъде разписана и предложена в Комисията по транспорт към Народното събрание.
Те изтъкват, че през май 2018 година влиза в сила директива на Европейския парламент, която дава решение на посочения проблем и трябва да бъде транспонирана и в българското законодателство.

Манипулираните километражи на автомобили втора ръка в България не са непознат феномен, коментират от СБА. Автотърговците често прибягват до тази практика при положение, че над 70% от регистрираните МПС в България са на възраст от 10 до 20-годишни, като дялът на закупените нови автомобили е много малък.

В България няма изследване, което да покаже реално какъв процент от автопарка е с манипулирани километражи. В Германия обаче такова проучване е правено. По данни на тяхната полиция и на най-големия автомобилен клуб в страната ADAC всеки трети автомобил на пазара е с подправени данни за пробега. Това е проблем на полицията, защото в Германия превъртането на километражи е криминално престъпления и се наказва с до 1 година затвор.

Според немската полиция икономическите щети на тази мафия са огромни. Те са изчислили, че цената на колите с манипулирани километражи се повишана средно с 3400 евро. Aко се умножи тази сума по 2 млн. – броя на продаваните автомобили втора ръка в Германия, излиза, че купувачите им са ощетени с около 6,8 млрд. евро.

В България рядко може да се видят автомобили по автокъщите с над 160 000 км пробег. В този смисъл българските автомобилисти са сред най-потърпевшите, тъй като сме сред най-големите клиенти на употребявани автомобили, подчертават от СБА.

Съюзът изразява надежда в най-скоро време и у нас да започне публичен дебат за контрола над масовите автоизмами, които освен че бъркат в джоба на българина, оказват негативно влияние върху безопасността на движението