От години се знае, че пътни полицаи използват неконтролирани устройства, с които изкарват рушвети на пътя, пише "Стандарт". "Няма да допуснем повече подобен произвол", заканиха се от МВР. Затова от понеделник дрегерите и радарите на катаджиите ще преминат техническа проверка.
Неочакван бонус дава КАТ на шофьорите в цялата страна. От понеделник една трета от дрегерите и радарите в страната няма да бъдат изкарвани на пътя от катаджиите, тъй като ще преминат технически тест в Института по метрология и технически надзор. Причината е подаденият сигнал от икономическия министър Божидар Лукарски до премиера Бойко Борисов за пътни полицаи, които ползват частни дрегери и радари. Заради внезапната проверка контролът на пътя ще бъде отхлабен, признаха полицаи. За сметка на това обаче ще работят десетки мобилни и стационарни камери. От години се знае, че катаджии използват неконтролирани дрегери и радари, с които изкарват рушвети на пътя. &quot;Няма да допуснем повече подобен произвол. Всички технически средства ще минат извънреден повторен преглед, а камери отсега нататък ще следят всеки един патрул. Битовата престъпност тормози хората, но рушветът на пътя е нещо, което изкарва българите извън контрол&quot;, заявиха висши полицаи от ръководството на МВР. Те допълниха още, че служители от отдел Вътрешна сигурност на МВР работят на пътя от 5 дни и освен катаджията Сашо Тръпков, който беше заснет да взима рушвет на пътя, се наблюдават още няколко пътни полицаи от цялата страна. Ако те бъдат заловени в нарушение, срещу тях ще бъдат заведени дела и ще бъдат уволнени от системата на МВР.<br /> <br /> Висши пътни полицаи заявиха, че в страната ни работят между 20 и 30 частни дрегера и около 50 радара. Машините се купуват от чужбина срещу 2000-3000 евро от екип от пътни полицаи. Обикновено те ги използват в малките часове на нощта на входовете и изходите на големите градове, като с тях спират предимно лимузини. Обикновено радарите са настроени с 20 километра над допустимата скорост. По този начин полицаите изкарват минимум 50 лева от спрян автомобил. &quot;Обикновено шофьорите нарушават скоростта с не повече от 10 километра. Това е най-честото нарушение, което прави почти всеки водач. Когато радарът е настроен с 20 километра над допустимата скорост, на шофьорите се показва нарушение с над 30 километра. По този начин най-лесно се изкарват пари&quot;, обясниха още бивши полицаи. При дрегерите обаче схемата е по-сложна, тъй като един от десет шофьори, които тези полицаи спират, наистина е употребил алкохол, дори и в минимално количество. Дрегерите се настройват с две десети над допустимата стойност, което на попаднал в капана шофьор може да струва дори и хилядарка. <br /> <br /> Според бивши катаджии подобни схеми действат най-вече лятото и зимата, около зимните и летните курорти. В капана почти винаги попадат богати чужденци, дошли у нас на почивка. След случая с катаджията Сашо Тръпков от МВР са заявили пред премиера Борисов твърдо намерение да се преборят с корупцията по пътя. Целта на вътрешното министерство ще е да ограничи максимално проверките на пътя, извършвани от полицаи. В случаите, когато има груби нарушения на закона, патрулите ще спират шофьорите, но ще съставят актове и фишове само при присъствието на мобилна или стационарна камера, или в присъствието на специални полицаи, оторизирани да глобяват на пътя. &quot;Целта е проверките на пътя да станат максимално прозрачни, а шофьорите наистина да имат респект от катаджиите&quot;, коментираха от ръководството на МВР. Според тях за техническото оборудване на пътните полицаи у нас ще са нужни между 700 хиляди и 2 милиона лева. &quot;Парите са много, но само за 6 месеца респектът на пътя и елиминирането на фактора корупция ще бъде огромен&quot;, допълниха от ръководството на МВР./БЛИЦ<br />