Висш държавен служител отказа подкуп от 100 000 лева на управителя на фирмата "Авто инженеринг" Росен Маринов, който бе арестуван при спецоперация в столицата под ръководството на прокуратурата. Пред БЛИЦ градският прокурор Николай Кокинов определи нивото на корупция, което се разкрива с този случай, като "високо".
Операцията се извършва на столичния булевард &quot;Христо Ботев&quot; №29 от ДАНС и прокуратурата. <br /> <br /> В момента се събират доказателства и не сме готови за съобщение пред медиите, бе лаконичният коментар на градския прокурор.<br /> <br /> Говорителят на ДАНС Зоя Димитрова потвърди информацията за ареста. По думите й акцията е свързана с продължило дълго време разследване на&nbsp; фирмата.<br /> <br /> В разпространеното по-късно съобщение на ведомството е посочено, че в рамките на разследване на измами със средства от еврофондовете агенти на ДАНС, под ръководството на Софийска градска прокуратура, задържаха Р.М. от фирма &ldquo;Автоинженеринг&rdquo; в момент на предлагане на подкуп в размер на 100 000 лв. на висш държавен служител. <br /> <br /> Държавният служител, отказал подкупа, заема пост директор на дирекция в министерство, но от ДАНС отказаха да съобщят кое е ведомството. По&nbsp;неофициална информация&nbsp;става дума за Марин Димитров - шеф на Агенцията по рибарство и аквакултури.<br /> <br /> Задържаният е&nbsp;управител на фирмата &quot;Авто инженеринг&quot; Росен Маринов. Той е 30-годишен, има участие в над 70 фирми. По непотвърдена информация подкупът е предложен на председател на държавна агенция с ранг на зам.-министър,&nbsp;за да бъде одобрено участие в тръжна процедура за доставка. <br /> <br /> Маринов е бил отстраняван от търг за доставка на катери за &ldquo;Морска администрация&rdquo;, а при друг случай е отстранен от търг за доставка на ТИР-ове за транспортното ведомство. Известен е като некоректен участник в търгове, склонен да предлага суми както на министерствата, които възлагат търговете, така и на конкуренцията.<br /> &nbsp;<br /> Според фирмения регистър &bdquo;Апис&rdquo; управители на дружеството &bdquo;Авто инженеринг холдинг груп&rdquo; са Росен Маринов и Юлиан Димов. Като собственици са посочени Юлиан Димов и друго дружество - Кофиесиен холдинг Лимитид.<br /> <br /> <br /> <br /> <i>Един от най-коментираните скандали, свързани с фирмата &quot;Авто инженеринг&quot;, бе доставката на оборудване за пожарните служби, заради която три фирми алармираха Европейската комисия и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), което е управлявало проекта на ФАР, че в тръжното досие фигурират марките и сертификатите на техни изделия, каквито изобщо не са били закупувани от тях. Вместо въпросните стоки са доставени някакви други. <br /> <br /> Тогава официалната позиция на фирмата, изразена от управителя Росен Маринов, бе, че поводът на атаките срещу тях от страна на фирмите &quot;Ломини&quot; ООД, &quot;Превента&quot; ООД и ВСК &quot;Кентавър - ИЗ Динамика&quot; ЕООД&nbsp;били &quot;неуспешните им опити да станат наши поддоставчици, без да разполагат с необходимата сертификация за качество, безопасност и произход на предлаганите от тях изделия&quot;. <br /> <br /> Доставеното от нас оборудване е в пълно съответствие с всички български и европейски изисквания за качество и безопасност, заяви Маринов, цитиран&nbsp;от &quot;Тема&quot;.<br /> <br /> Разследване на списанието припомня, че още преди да бъде обявен проектът по ФАР, на специализирани изложения по сигурността у нас са демонстрирани качествата на импулсния пожарогасител IFEX Backpack, продукт на германския производител IFEX GmbH. Българските пожарникари са впечатлени от качествата му и продуктът е включен за доставка в тръжното досие по европейския проект. <br /> <br /> Търгът за &quot;Подобряване на противопожарната безопасност на територията на българо-гръцкия граничен район&quot; е спечелен от консорциума &quot;Авто инженеринг&quot;, включващ полската компания Piotr Wawrzaszek и българската фирма &quot;Интелект С.П.&quot;, която се представлява от Юлиян Димов. Консорциумът дава значително по-ниска оферта от следващия кандидат. Още преди да спечелят наддаването, негови представители се свързват с фирмите, които предлагат изискваните в тръжните условия продукти. Интерес е проявен и към представителя на IFEX GmbH - фирма &quot;Ломини&quot;. Димов и неговите хора се интересуват за цените и получават оферта за 44 броя, придружена с необходимите сертификати, че импулсният пожарогасител отговаря на всички европейски и български норми и стандарти. До сделка обаче не се стига нито чрез българския представител на IFEX GmbH, нито чрез централата в Германия. Впоследствие от компанията научават, че &quot;техният&quot; пожарогасител е доставен за нуждите на българската пожарна. Вместо IFEX Tеchnologies обаче той носи марката IFEX Engineering. И е произведен не в Германия, а в Унгария. <br /> <br /> Двата продукта се конкурират на различни витрини по време на поредното изложение &quot;Безопасност и сигурност&quot; в столичния ЕКСПО-център през септември. Търговският директор на IFEX GmbH Мартайн Щойр открива унгарския пожарогасител, изложен върху щанда на Националната пожарна. Представителят на НСПБЗН Бързилов го уведомява, че българските пожарникари вече са получили това изделие по линия на програмата ФАР. &quot;Върху изложения пожарогасител IFEX Engineering липсваха всякакви маркировки за съответствие и безопасност, изисквани от европейското и от българското законодателство, както и производител и страна на произход&quot;, казват по-късно в жалбата си пред следствените органи от &quot;Ломини&quot; ООД. <br /> <br /> От фирмата успяват да се запознаят и с тръжното досие, предадено от консорциума &quot;Авто инженеринг&quot; в МРРБ и в Европейската комисия. Оказва се, че в него фигурират декларации на IFEX GmbH, че пожарогасителят IFEX Backpack е с произход Германия и че съответства с евродиректива 97/23. Редом с тези сертификати обаче е приложена брошура на изделие, което не е произведено от IFEX GmbH, а само го наподобява на външен вид. Вероятно и цената му е доста по-ниска, което го е направило предпочетен заместител на първоначално предложения продукт. <br /> <br /> Казано иначе, редовите пожарникари попадат горе-долу в положението на клиент, който си е поръчал &quot;Aдидас&quot;, но са му донесли &quot;Адибас&quot;. <br /> <br /> &quot;Освен претърпените преки загуби от &quot;Ломини&quot; ООД и IFEX GmbH на стойност 247 492 евро от неправомерното използване на търговската марка и декларации за съответствие нашият имидж е допълнително накърнен от доставката на продукт, който не отговаря на стандартите и не разполага с необходимата сертификация за подобен род техника и е потенциално опасен за живота и здравето на служителите на НСПБЗН поради тези обстоятелства&quot;, пише още в жалбата на &quot;Ломини&quot; ООД.<br /> &nbsp;<br /> В същото време на официално ниво висш служител на НСПБЗН е участвал в приемането на оборудването и не е имал забележки. Зам.-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски обаче съобщи тогава, че ще бъде поръчана допълнителна четворна експертиза на доставения продукт в лаборатории в Дания, Норвегия, Испания и Германия. Коментарите са, че какъвто и да бъде резултатът от експертизата, компетентните институции в България вече имат достатъчно работа. С това дали в случая става дума за междуфирмен спор, за нелоялна конкуренция, за бизнес по български с европейски пари или за нещо много по-сериозно, се заемат следствените органи.&nbsp;<br /> <br /> Оказва се, че още две фирми са изгорели по абсолютно същия начин от действията на изпълнителите на проекта по ФАР. Хора на Юлиян Димов са влезли в контакт с &quot;Превента&quot; ООД - фирма, специализирана в доставката на противопожарно оборудване, и с представител на чешката марка за облекло за специално пожарогасене VOCHOC. Изискали са информация за 23 артикула, сред които и облекла за защита срещу топлина за леки условия и за тежки условия. Заедно с оферта за цената им са получили и всички необходими сертификати за качество и съответствие с европейските норми. &quot;Те всъщност нищо не разбираха от противопожарна техника и едва ли не аз ги обучих кое за какво се използва. После ме уведомиха, че ще търсят по-евтини продукти. Стана ми ясно, че искат да намерят нещо, което да е без пари&quot; , спомня си управителят на &quot;Превента&quot; Бойка Стоичкова. <br /> <br /> Стоичкова също се е обърнала към Делегацията на Европейската комисия в България и към МРРБ с писмо, в което ги информира, че вероятно конкурсът е спечелен с оферирани от нейната фирма стоки и сертификати, &quot;а реално са доставени аналогични по предназначение продукти от други производители&quot;. Тъй като рискът от несъответствие на доставените стоки с оферираните качества е голям, &quot;Превента&quot; отказва да носи отговорност за тях. &quot;Моля да бъде извършена проверка за изясняване на случая. Предварително ви молим за извинение за проявеното съмнение. То е продиктувано от нашата загриженост за автентичността на доставените продукти, защото някои от тях са за защита от Трета категория риск, а това е риск с летален изход. На пазара има много лични предпазни средства с различно предназначение и цена, но когато те не притежават необходимите документи, няма гаранция за качествата и защитните им функции. Подмяната на легитимни с нелегитимни средства наред с печалбата на доставчика носи и голям риск&quot;, се казва още в сигнала, подписан от Стоичкова. <br /> <br /> Тя си спомня още, че &quot;клиентите&quot; є дошли с репутацията на &quot;големи факири при изготвяне на документи по европейските програми&quot;. Впоследствие обаче се оказва, че спечелилите търга на ФАР са факири и в други области, щом са успели да погодят фокус дори на предприемач като Мариана Печеян - управител на ВСК &quot;Кентавър&quot;, бизнесдама на 2000 г. и председател на Клуба на жените предприемачи. <br /> <br /> Пред &quot;Кентавър&quot; пратениците на Юлиян Димов са излезли с абсолютно същия изпитан номер. Поинтересували се от цената на защитно противопожарно облекло - негорими панталони, а също и панталони, предпазващи от режещи инструменти. Естествено, не пропуснали да поискат и съответните сертификати за качество и стандарти. След като ги получили, повече не се вяснали. След време Печеян видяла сертификатите на своите продукти, приложени в документацията на консорциума, спечелил фаровския проект. &quot;Тъй като името на нашето дружество присъства в тръжното досие и имаме приложени декларации за съответствие и сертификати, имаме опасения, че би могло да е доставено оборудване от наше име, което не отговаря на съответните стандарти и може да застрашава живота и здравето на ползващите го&quot;, твърди Мариана Печеян в свое писмо до МВР, МРРБ и Европейската комисия.&nbsp;<br /> <br /> <br /> </i>През февруари тази година&nbsp;&quot;Авто инженеринг&quot; отново привлече вниманието на медиите с инсталирането на&nbsp; билбордове пред Министерския съвет,&nbsp; адресирани до зам.-министрите на финансите Кирил Ананиев и Димитър Ивановски, които отговарят за програмите ФАР, ИСПА и САПАРД, и до вицепремиера по еврофондовете Меглена Плугчиева. Чрез рекламните пана от компанията питаха защо чакат 1 година да си получат средствата за закупените катери за търсене и спасяване, одобрени за финансиране по програма ФАР.&nbsp;<br /> <i><br /> </i>&quot;Двама зам.-министри се гледат като мишоци, а ние чакаме. Казват ни: искаме да ви платим, но нямаме пари&quot;,&nbsp; разказа пред Нова тв управителят на &quot;Авто инженеринг&quot;&nbsp;Росен Маринов. &quot;Може да ви е смешно, но за нас е трагично&quot;, обясни бизнесменът - &quot; Пишем им писма - те мълчат&quot;.&nbsp;Производителят на доставените за &quot;Морска администрация&quot; катери Филип Скот също бе озадачен след срещите си с родните администратори: &quot;Много обещания бяха дадени, но нищо не се случи впоследствие&quot;.<br /> От финансовото министерство отказаха участие в обсъждането на проблема пред зрители, но изпратиха в телевизията писмо, че по договора за доставка на корветите от ОЛАФ открили нарушения и софийската градска прокуратура е образувала проверка по случая.<br /> &quot;Това е долна инсинуация&quot;, подскочи тогава Росен Маринов - &quot;Разследват тях, а не нас&quot;. Бизнесменът отказа да коментира дали цялото разтакаване, на което е подложен холдингът, не е намек да си платят дължимото на съответния администратор. &quot;Не искам да се пускам по тази плоскост&quot;, даде да се разбире той.<br /> <br /> /БЛИЦ