Шефът на Летище "София" проговори за скандала с проверката на "Сметната палата"

Ревизията не ме притеснява, твърди той

"Не мога да изкажа мнение дали съм склонен на проверка от Сметната палата или не. Летище „София" е 100 % държавно, така че проверка абсолютно не ме притеснява." Това каза изпълнителният директор на Летище „София" ЕАД Христо Щерионов на извънреден брифинг по повод предложението на парламентарната група на "БСП лява България" Сметната палата да извърши одит на летището.

"Информацията на господата Свиленски, Бойчев и Гечев мисля, че е с недостатъчна информираност", посочи той.
 
Според него искането за одит на дружеството се обяснява с факта, че не се познава или не се иска детайлно запознаване с икономическата структура на дружеството и тенденциите на летището.
 
"Последната ни проверка е 2015 година, беше от Агенцията за държавна финансова инспекция. Нямаше заключения да имаме нарушения по изпълнение на процедурите, които са проверявани", обясни Христо Щерионов. "Подлежим на проверка от всички контролни органи. Не можем да възразяваме срещу това, задължени сме да изпълним това, което е решено", каза още той.
 
Очакваната печалба за 2016 година е 7, 129 млн. лева. Това каза изпълнителният директор на Летище „София" ЕАД Христо Щерионов на извънреден брифинг по повод предложението на парламентарната група на "БСП лява България" Сметната палата да извърши одит на летището, каза още Щерионов.
 
"През 2009 година имаме печалба 14 млн. лева, 2010 година е 15 млн., 2011 година е 12 млн., 2012 е 9 млн. През 2013 година имаме увеличение на печалбата до 12 млн., но реалната цифра е 6 млн., тогава също имаме продажба на ДМА", посочи той и допълни, че през 2014 и 2015 година печалбата е 5 млн. лева. "Не отричам показателите, че от 2008 година досега имаме намаляване на печалбата, което се дължи на обективни причини", обясни Христо Щерионов. "Имаме три пъти намаляване на приходите от наземно обслужване, което се дължи на европейската директива за отваряне на пазара. Допълнително през 2011 година държавата ни взе 50% от наемите. Това е допълнително намаляване на приходите", посочи той. "Няма как при положение, че сме държавно дружество и поддържаме колективен трудов договор със съответния социален пакет, не можем да намалим заплатите. Всяка година водим преговори със синдикатите за увеличение на цената на социалния пакет", коментира изпълнителният директор на дружеството. "Намаляването на приходите, свиването на пазара и запазването на относително стабилния дял на социалния пакет води до увеличаване на издръжката и до и намаляване на печалбата", подчерта Христо Щерионов. По думите му това е нормален пазарен процес, който може да не се вижда отстрани, но се отразява пряко на дружеството.
 
За 2008 година тази цифра, която се размахва от 30 млн. като печалба на дружеството не е точна, защото имаме продажба на Дълготрайни материални активи, или продажба земя, каза още Щерионов.
 
"Реалната печалба на дружеството е 19, 8 млн. като съответно продажбата е в размер на 10,4 млн. лева", подчерта той. "Финансовата структура на дружеството е малко по-различна, тя се формира основно от две части- приходи от летищни такси, така наречените публични вземания, които се формират от такса кацане, такса паркинг, такса ръкав, такса шум, такса сигурност", посочи Христо Щерионов. "Важно е да се отбележи следното, ще го повторя няколко пъти, за да не се събират 2 цифри и да се цитират печалби. Приходите от летищни такси на дружеството, около 80 млн. лева, не формират печалба", заяви той. "Печалбата на дружеството, която се отчита, на която плащаме дивиденти на държавата, се формира от търговската дейност на летището", обясни изпълнителният директор и уточни, че търговската дейност на летището включва няколко компонента- наземното обслужване, финансовите приходи, тоест лихвите от депозити, приходи от продажбите по магазините, наеми и реклама.