Швейцарски умове откриха причината за аварията в ПАВЕЦ „Чаира“

Докладът посочва силна амортизация на ключови съоръжения от хидроагрегата, като подчертава че повредите са нетипични за подобен тип съоръжения в световната практика

„Умора на материала“ – това е основната причина за авариралата преди година и половина ПАВЕЦ „Чаира“. Тази констатация присъства в доклада на швейцарската компания AF-Consult Switzerland AG (AFRY Schweiz AG), която беше наета от Национална електрическа компания (НЕК) да установи причината за инцидента в централата през пролетта на 2022 г.

Като основни причини за настъпилата авария се изтъква "оригиналният дизайн на турбината, който създава високи локални напрежения, и кавитация (частично повърхностно разрушаване на метала), които водят до натрупване на умора в материала. Кумулативното въздействие на горните фактори е довело до настъпването на инцидента".

От Министерство на енергетиката уточняват, че за времето на конструирането си (80-те години на 20 в.) това е бил оптимален дизайн на турбината за т.нар. нулев (пилотен) проект на високонапорна ПАВЕЦ. С последващото развитие на технологиите се появяват по-добри технически решения, пише economic.bg.

Швейцарското дружество е извършило анализ и проверка на дейностите по време на експлоатацията и рехабилитацията на съоръженията в централата, компютърно моделиране на процесите и изследване на проби от метала в германска лаборатория.

Докладът посочва силна амортизация на ключови съоръжения от хидроагрегата, като подчертава че повредите са нетипични за подобен тип съоръжения в световната практика, пишат от ресорното ведомство.

Резултатите от доклада на швейцарската компания за коренната причина за аварията с хидроагрегат (ХА) 4 от началото на 2022 г. са представени в сряда в самия ПАВЕЦ „Чаира“, където Комисията по енергетика към НС проведе изнесено заседание, на което народните представители бяха запознати със състоянието на централата. То беше закрито и затворено за медии.

В средата на месеца след искано изслушване от народните представители енергийният министър Румен Радев обясни, че причините за голямата авария в ПАВЕЦ-а са комплексни – липса на първия ремонт, неправилно експлоатиране, от което следва и по-бърза умора на метала.

През 2019 г. НЕК избира австрийския консорциум ABB-Voith да рехабилитира централата и при тестовете през март 2022 г. един от агрегатите се наводнява, след което съоръжението спира да работи напълно.

И до днес критиките са, че в ремонта не е участвал първоначалният изпълнител на проекта – японската корпорация Toshiba. От изслушването на енергийния министър Румен Радев тогава стана ясно, че през 2013 г. Toshiba е изготвила процедура след свое проучване, по която задължително трябва да се водят компаниите, които ще рехабилитират ПАВЕЦ-а.

Министърът обясни, че в годините е пропуснат първият цикъл на ремонтни дейности на водноелектрическата централа, тъй като рехабилитация трябва да се прави задължително на всеки 12 години.

С възлагането на дейностите 2019 г. за първи път започва ремонт – 24 години след пускането на агрегат 1 и 2“, обясни Радев. Причината ремонтът да започне от четвърти агрегат, който се тества пръв, е, че именно той дава дефект през 2019 г. и затова дружеството решава да започне с него.

Румен Радев обясни, че факторът на натоварване на централата е четири пъти по-висок от допустимия за този график и режим на работа, които тя има, и това със сигурност е създало условия за по-бърза умора на мета.

Факторът на натоварване кумулативно трябва да е под единица. Установеният фактор обаче, заради броя работни цикли в турбинен и помпен режим, е фрапиращите 3.9 единици. Това е четири пъти по-висок от допустимия за този график и режим на работа.

По думите му именно през 2016 – 2019 г., покрай раздвижването на ВЕИ пазара, това е бил най-лесният начин за определени оперативни действия.

След изводите на доклада на AFRY Schweiz AG в крайна сметка не става ясно кой е виновен за аварията, която ще остави централата неработеща повече от две години. Типично по български. Кучетата си лаят, креванът си върви.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук