Скандални разкрития как катаджии от Бургас са намесени в схема за крадени автомобили

Униформените оглеждали колите не на канали, а до сградата на КАТ-Бургас

Катаджии от Бургас са замесени в схемата за крадени луксозни автомобили, която бе разбита преди седмица в морския град. Не е възможно колите с пренабити номера да получават регистрации в “Пътна полиция” без участие на вътрешни хора, каза бившият шеф на “Криминална полиция” в Бургас Николай Николов, който още през 2020 г. е подал първия сигнал за престъпленията, съобщава "Труд".

В КАТ-Бургас са били регистрирани задигнати лимузини за над 4 000 000 лв. Никой от подкупните служители обаче, без чиято помощ не би могла да се осъществи престъпната схема, не е бил арестуван при акцията преди дни, в която бяха задържани 6 автоджамбази.

Според Николов скъпите автомобили, които са съвсем нови, са били крадени основно в София. След промяна на номера на рамата са били регистрирани в сектор “Пътна полиция” - Бургас при определен служител. Новият номер се фалшифицирал така, че да съвпада с този на друг автомобил, намиращ се някъде из Европа. По този начин се създава се т. нар “двойник”, “близнак” или “клонинг”. На автомобилите са били издавани фалшиви документи на името на малоимотни или криминално проявени лица.

Едно от возилата - “Ролс Ройс” на стойност 800 000 евро, е било записано на името на автоапаш, който е лежал в затвора. В последствие част от автомобилите са били изнасяни към Турция, а от там към страни, като Дубай, Кувейт, Саудитска Арабия и др., а една малка част са се продавали у нас. Информацията, която Николов подал в Главна дирекция “Национална полиция” е била конкретна - имена и откраднати возила.

Според сигнала му автомобилите не преминавали каналите на КАТ-Бургас, а се паркирали отстрани на сградата, където излизал определен служител, описвал данните и попълвал нужните документи. Никой не се е задействал по сигнала на бившия полицай, твърди той.

Имало е конкретни сведения кога автомобилите ще бъде изкарани от България, но не са били предприети действия, за да бъдат спрени и задържани на границата.

През лятото на 2021 г. Николов е подал сигнал и до министър Бойко Рашков, но резултатът останал нулев. Чак когато информацията е стигнала до Специализираната прокуратура, се е подготвила акцията в морския град. През юли тази година все пак мерки са взети, след като е станало ясно, че ще бъдат задържани автокрадците.

Ръководството на ОДМВР-Бургас е наредило да се дават дежурства ежедневно от експерт от техническата служба и служител от “Криминална полиция”, които да присъстват на огледите на нови МПС. Това се прави от години в цялата страна, но в морския град е започнало едва преди месец, твърди Николов.

Според него участниците в схемата са коментирали, че всичко това е временно и че никой от “техните хора в ОДМВР-Бургас” не е преместен от структурите на МВР и след преминаване на “жегата” схемата ще бъде задействана отново. Той твърди, че шефове от полицията в града са знаели къде точно се намират някои от крадените автомобили - в гараж в ж. к. “Меден рудник”, но не са били предприети никакви действия за откриването им и задържането на крадците.

Според запознати, за да бъдат задържани подкупните полицаи, трябва да се задейства “Вътрешна сигурност” от София, а не отделът на същата структура на местно ниво.

Според прокуратурата

Пижака бил връзката с полицаите

Стоян Пижака (в средата) се кълне, че няма връзка с крадените лимузини.

Съдът остави зад решетките четирима души от разбитата схема за кражба на луксозни автомобили. Стоян Атанасов - Пижака, Иван Киров, Николай Найденов и брат му Димитър Найденов са в ареста. Тодор Димитров и единствената жена в схемата - Даника Михова, са на свобода с мярка за неотклонение “подписка”.

Срещу престъпната група са събрани 6 тома с доказателства. Посоченият за тартор обаче - Пижака, отрича да е участвал и се заканва, че ще си търси правата в съда, ако се опитат да го вкарат в затвора. Според обвинението неговата роля е била да намира по свои канали луксозни автомобили за крадене, след което да осигурява транспорта им до Бургас и регистрацията в “Пътна полиция”. Преди време той беше задържан за серия от застрахователни измами и кражби на автомобили в Бургас и региона, но събраните доказателства не издържаха в съда и беше оправдан.

Коментари в интернет от морския град

За схеми в КАТ са доста хитри

Целият КАТ Бургас е за закриване, това е мястото където най-много чакаш за регистриране на кола, дори повече от София. Ако минеш за ден е някакъв уникален късмет! През 2 часа имат почивки, цял ден нищо не правят.
***
А тези които са им помагали в милицията няма ли да ги хванат? Или залагаме, че в КАТ работят само амеби които нямат идея какво правят? Те и двете са валидни опции, но все пак... като става дума за схеми са доста хитри.
***
Лично мнение: В тая далавера няма нито един полицай замесен, учителките от близката детска градина са.

От началото на 2022 г.

Задигат по 30 коли на седмица

Джиповете - най-любима плячка

727 автомобила са откраднати за първите 6 месеца на 2022 г. За същия период полицията е успяла да издири 78 коли, което е около 10 процента. Задигнатите автомобили са близо 100 повече, отколкото за същия период на миналата година, когато броят им е бил 633. Това обаче са били издирени 96, сочи стастиката на МВР.

От няколко години насам, независимо от пандемията, в България се крадат по около 30 автомобила на седмица, обясниха експерти.

Този брой не е голям в сравнение с преди 5, 10 или 15 години, но има качествена разлика. Сега се крадат главно най-скъпи и най-нови, а не масови автомобили.

Навремето у нас най-крадени бяха марките “Мерцедес”, БМВ и “Фолксваген”, а сега класацията се оглавява от чисто новите джипове КИА, “Джип”, “Мицубиши”, “Рейндж Ровър”, произведени след 2020 г. Цената им варира от 70 000 до 100 000 лева. Обиновено такива коли се крадат, след като предварително са подготвени документи им, а бандитите успяват да получат над 50-60% от стойността им, дори и да не успеят да ги изнесат зад граница.

Бившият шеф на “Криминална полиция” в Бургас Николай Николов: Писах до министър Рашков, резултат нямаше

- Г-н Николов, полицията в Бургас задържа тези дни банда за крадени луксозни автомобили, които са изнасяни в чужбина. А какво стана със служителите от “Пътна полиция”, които са регистрирали лимузините?
- Нищо. Не се правят абсолютно никакви проверки. Регистрацията на колите преминава през 2-3 човека, те не са търсени за нищо.

- Може би някой от задържаните ще разкаже за “своите хора” в МВР?
- Абсолютно никой нищо няма да разкаже. Аз още през юни 2020 г. посочих конкретни автомобили, никой нищо не предприе. През ноември 2020 г. дадох готова информация на служител на Главна дирекция “Национална полиция”. Нищо не се предприе по него, а започна дисциплинарна проверка спрямо този служител, на когото съм дал информацията и го наказваха. Спрямо мен също започнаха мероприятия, подслушваха телефона ми по донос от София. Оказа се, че няма нищо нередно в моите разговори, но на 1 юли 2021 г. ме задържаха. Никой не ми каза за какво, никой не ме разпита. За това задържане аз осъдих за обезщетение МВР. Съдът постанови, че заповедта е незаконна.

- След като сигналът ви не е сработил в ГДНП, защо не се обърнахте към по-висши служители?
- На 4 август 2021 г. написах сигнал и до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков. В него посочих, че в Бургас има изградена престъпна схема за крадене на скъпи автомобили с участието на служители от полицията и посочих на кого съм дал информацията за лицата, които реализират крадените коли. Никой не ме извика и не ме попита нищо. Впоследствие написах още 3 сигнала и навсякъде съм посочил, че схемата за регистрация на крадени автомобили с участие на полицаите продължава. Говорим за схема, която продължава от минимум 5 г. Някъде 2017-2018 г. започват и всяка седмица са регистрирали по 2 коли.

- Вие откъде знаете всичко това, след като вече не сте в полицията?
- Аз работех в полицията с изградена агентура в цялата страна, дори и в чужбина имах сътрудници. За да ви дават такава информация, трябва да ви имат доверие, че няма да я “върнете”. Пенсионирах се, но бивш полицай няма. Агентите ми продължиха да ми се обаждат и след това. И винаги съм препредавал сигналите, които съм получавал, на полицията. И вероятно от някого е изтекла информация, за да тръгнат да ми правят мероприятия. Много лесно могат да ви “закачат” телефона - пише някой някакъв донос и могат да ви слушат 6 месеца без проблем.

- Покрай тази истории разбрах, че е пострадал синът ви, вярно ли е?
- Да, използваха това, че и синът ми е полицай. Той е млад служител, сега прави първите стъпки в полицейската работа и е нормално да иска от мен съвет. Тези ни разговори са чули по телефона, който са подслушвали. И заради това го уволниха. Бесен съм, че при положение, че съм си рискувал живота и здравето, сигнализирал съм за тежко престъпление, те направиха постановка за очернянето ми.

- Какво очаквате сега, след акцията по задържането на автоапашите?
- Искам служебният министър да направи проверка. Описал съм конкретни случаи, които показват, че служители на полицията са замесени в схемата с крадените автомобили. Когато подадох сигнала до Главната дирекция, той е отишъл в звеното, което се занимава с този вид престъпления. Началникът там обаче събирал само материали, а не предприемал никакви действия за преустановяване на тази схема, защото по този начин се реализират крадените от София коли. Служителят, който е получил сигнала, се уплашил и праща всички сигнали в Специализираната прокуратура. Това става юни месец 2021 г. Там образуват досъдебно производство, но започна закриването є и го прехвърлиха в Окръжна прокуратура - Бургас. Те започнаха да работят, резултатът е акцията, в която задържаха участници в схемата, но идеята ми е да се извърши качествена проверка и на служителите на полицията, участващи в това. Защото без тях не може да се извърши това престъпление. Това е изключително голяма схема.

Комисар Тенчо Тенев, шеф на КАТ-София: Разкрихме схеми в „Регистрации“ още през пролетта 

„Още през март и април в КАТ-София разкрихме схеми в сектор „Регистрации на МПС“, които са се въртели в последните поне 2 години. Ние бяхме първите, след нас започнаха проверки и колеги в другите градове.“ Това каза комисар Тенчо Тенев, началник на столичната „Пътна полиция“, потърсен за коментар на случая в Бургас. Той обаче отказа подробности, тъй като не е запознат с акцията в морския град. 

През пролетта стана ясно, че проверки в „Регистрации на МПС“ в КАТ-София са установили повече от 10 служители, участвали в различни подкупни схеми, при една от които ТИР-ове са получавали документи като специални автомобили, с което драстично собствениците им си намалявали задължителната застраховката  и вместо дължимите от 3000 до 5000 лв., плащали от 200 до 1800 лв. на година. Докато течеше разследването, Тенев бе заплашван, правеха се опити да бъде очернен в медиите.

Преди 10-ина дни са били уволнени дисциплинарно двама от уличените служители от КАТ-София, ще бъде уволнена и трета жена от „Регистрации“, но тя в момента е в болнични и заповедта й не е влязла в сила. Има и още няколко наказани дисциплинарно, повечето с „последно предупреждение за уволнение“. Интересното в случая е, че началникът на сектора се е върнал ненадейно след 6 месеца болнични и отново е на работа необезпокояван от никого. Материалите от разследването са предадени на прокуратурата. 

Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: При Бойко Рашков МВР падна много под нивото на Румяна Бъчварова

„Корупция в МВР винаги е имало, но това, което се случи през последната година заради политическата нестабилност, надмина всичко“. Това заяви инж. Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ-София. Той направи уговорката, че не е започнат с разследването на клонирането на автомобили в Бургас. 

„Структурите на МВР ерозират и това се отнася не само до кражбите на автомобили и регистрациите на клонинги, а и до кражбите, грабежите, наркотиците, изобщо до цялостното противодействие срещу престъпността. Трябва да минат дълги години, преди МВР да се възстанови от некомпетентното управление на Бойко Рашков, от политически назначения и уволнения, които той извърши и щетите, които нанесе на системата само за една година. Преди години ние от Института за пътна безопасност смятахме, че МВР не може да стигне по-ниско ниво от това, до което го докара министър Румяна Бъчварова. Лъгали сме се. Бойко Рашков надмина Бъчварова, сега нивото на МВР в пъти по-нейното най-ниско ниво“, каза инж. Милчев.