След принудителното им премахване: Удрят тройни печалби от трошките
Заради ниските изкупни цени собствениците на такива коли нямат интерес да се занимават с продажбата им на фирмите за изкупуване
Тройни печалби генерират фирмите, които се занимават с изкупуването на излезли от употреба автомобили, показа проверка на „Телеграф“. Според данните от 300 лева изкупна цена на автомобил среден клас, фирмата прави близо 900 лева от продажбата на части и реализацията на вторичната суровина от автомобила.
В момента се наблюдава същински бум на фирми за изкупуване на излезли от употреба коли, които никнат като гъби заради печелившата ниша на пазара. Още по-голям е интересът на бизнеса към прибирането на т.нар. изоставени автомобили, паркирани по улиците на градовете.
Освен изоставени фирмите за скрап изкупуват масово и претърпели катастрофа автомобили, но сумите за тях рядко нахвърлят 500 лева, независимо че само свалените здрави части са до три пъти по-скъпи при продажбата им на дребно впоследствие.
В София активно продължава акцията по принудителното премахване на излезли от употреба моторни превозни средства. Общината стимулира подаването на сигнали за коли с изтекъл годишен технически преглед (ГТП), каквато е необходимата процедура, независимо дали колата външно е в приличен вид, обясниха запознати.
Дори във Фейсбук изобилства от групи, в които хора споделят снимки и пускат сигнали. Заради ниските изкупни цени собствениците на такива коли нямат интерес да се занимават с продажбата им на фирмите за изкупуване и затова просто изоставят колите по улиците на града. От общината пък са категорични, че премахването на изоставени автомобили от улицата е най-евтиният начин за осигуряване на още паркоместа.
Затова съвместно със Столичния инспекторат и СДВР ще продължи приоритетното освобождаване на публичните пространства от безстопанствени МПС през целия летен сезон. Нито един изоставен автомобил, зарязан върху общински терени на територията на София, няма да избегне участта да бъде репатриран, категорични са столичните управници.
За първото тримесечие на 2024 г. в София е постъпила информация за 1755 стикирани автомобила, от които 160 вече са принудително преместени от фирмата, с която столичната община работи. Очаква се за полугодието стикираните автомобили да са близо 3000, а премахнатите поне 500. Официалните данни ще излязат след 20 юли заради спецификата на процедурата и получаването на информация от районните администрации.
През 2023 г. са стикирани 3901 ИУМПС, от тях 2158 доброволно преместени от собствениците, 239 са минали ГТП, 500 принудително преместени от фирми за скрап. В столицата и другите големи градове редът на действие прилага Закона за управление на отпадъците по отношение на излезлите от употреба или снетите от отчет МПС.
Комисия от екоинспектори по места установява собствениците, съставя констативни протоколи и връчва предписание за преместването на колата доброволно до 14 дни. Ако това не се случи, върху колата се залепва стикер с предписание за преместване.
В случай че собственикът не изпълни предписанието, след три месеца автомобилът се праща принудително на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване на ИУМПС, за което се изготвя протокол.
Когато собственикът е неизвестен или не може да бъде уведомен поради обективни причини, към констативния протокол се прилага служебна записка за извършените действия и констатации по издирването му.
В Наредбата за управление на отпадъците има предвидена глоба от 300 до 1000 лв. за физическо лице, което не предаде излязло от употреба моторно превозно средство на площадки за съхраняване или в центрове за разкомплектоване.
На собствениците, неизпълнили предписанието за преместване в посочения срок, се съставя акт за установяване на административно нарушение. Те могат да потърсят автомобила си до три месеца след репатрирането му. През този период собствениците могат да приберат колата си обратно, като платят за репатрирането и отговорното пазене на паркинга. Ако автомобилите не бъдат потърсени, биват предавани за разкомплектоване на лицензиран оператор.
Отблизо седем години продължава активното разчистване на морската столица на Варна от изоставените коли в междублоковите пространства и общинските терени. Местната власт в града периодично провежда кампании по принудителното отстраняване на трошките.
505 автомобила, излезли от употреба, са премахнати от улиците на Варна само за година. 142 от тях са репатрирани от ОП "Общински паркинги и синя зона“, а останалите 363 са премахнати доброволно от собствениците. Инспекторите към общинското предприятие са извършили проверки и са съставени констативни протоколи на 991 стари автомобили, на 505 броя от тях са поставени стикери с предписания за премахване.
Акцията по разчистването на стари коли от обществени пространства започна през ноември 2017 г., а към средата на 2024 г. броят на изоставените коли във Варна е сравнително малък. Изкупните цени във Варна са подобни на тези в София - между 200 и 500 лева в зависимост от състоянието и големината им.
Единственият вариант да спечелите нещо от излезлия от употреба автомобил вследствие на повреда или катастрофа е да си го разкомплектовате сам и да го продавате на части. За целта обаче е необходимо да имате гараж или частен терен, където да съхранявате МПС-то. От продажбата на части може да се реализират сериозни печалби.
Хората ги пласират лесно през специализирани фейсбук групи или сайтове като Ало, Пазарувай и ОЛХ, показа проверка на „Телеграф“. За сравнение – фар за „Голф 4“, свален от бракувано МПС, се продава за 150-200 лева, а целият „Голф 4“ за скрап се изкупува максимум за 500 лева. Всеки сам може да си направи сметката дали си заслужава, коментират собственици на автомобили.