Собствениците на електромобили в Пловдив изреваха на умряло
Недоволстват от разпределително дружество, защото не им дава вече да си зареждат колите безплатно
Зарядните станции за електрически автомобили в Пловдив вече са платени и цената за зареждане е много висока. За новия ценови удар върху потребителите, които дават своя принос за опазването на околната среда, съобщи издателят Манол Пейков, който беше депутат от Пловдив в 45-ото и 46-ото Народно събрание от листата на "Демократична България", пише Пловдив24.
"Дълбоко съм разочарован от решението на EVN да превърнат безплатните си доскоро зарядни станции на територията на Пловдив в платени – при това на космическата цена от 99 стотинки на кВтч.
По същество това решение не ме засяга лично: от няколко месеца насам зареждам изключително на собствената си зарядна станция.
Което е още една причина да се чувствам длъжен – като вече достатъчно опитен шофьор на електрически автомобил, който в случая не е в конфликт на интереси – да им обърна внимание защо това според мен не е никак добра идея:
1) През последните две години, с трите си безплатни 22-киловатчасови зарядни станции на територията на Пловдив, EVN се превърнаха в символ за корпоративна социална отговорност, грижа за природата, далновидност и добър вкус. Имиджовият ефект от тези три зарядни станции беше по-голям, отколкото десетки билбордове и стотици рекламни слотове по радиото и телевизията.
С новия си ход EVN не замо зачеркват това впечатление, но и насилствено се самотрансформират в точно обратното: въплъщение на корпоративната алчност и стремеж към монетизация на всяка красива и общественополезна идея.
2) Аргументът, че фирмата работи в посока на развитието на бизнес модел за разрастваща се мрежа от зарядни станции също е несъстоятелен.
Първо – защото в бизнеса със зарядни станции има негласно правило: платени са станциите на прав ток (50 кВтч и нагоре), а тези на променлив ток (22 кВтч и надолу) са безплатни.
Второ: цената от 99 ст/кВтч е убийствено висока, особено за зарядна станция, на която трябва да зареждаш цели 5 часа.
За сравнение: конкурентните зарядни станции на прав ток (Елдрайв, Финес), на които се зарежда за час или по-малко време, към момента са на цена от 69-70 ст/кВтч.
3) Още един аргумент в ущърб на заявлението на EVN за развитие на "бизнес модел": при тази цена (99 ст/кВтч) и при зимни условия, всеки изминат километър с електрическия ми автомобил струва два и половина пъти повече, отколкото старият ми (тригодишен) дизелов автомобил от същата марка (чиято цена в магазина е почти два пъти по-ниска).
С други думи: кой, по дяволите, би се навил да си купи два пъти по-скъп автомобил, да виси по пет часа на колонката (вместо да налее нафта за няколко минути) – и накрая горивото да му струва 40 стотинки на километър – вместо 15 стотинки с дизеловото гориво?...
За всички ни е ясно, че цената на тока в момента е необикновено висока – но дори и на фирмено електричество в момента зареждам под 40 ст/кВтч (което ми излиза около 14 ст/км дори при зимни условия). Ако реша да зареждам вкъщи (и си създам условия), цената ще е повече от два пъти по-ниска от фирмената – и пет пъти по-ниска от тази, която EVN предлагат на техните колонки (около 8 ст/км).
4) Трети (и засега последен) аргумент в същата посока: за да развиват какъвто и да е бизнес, EVN трябва да имат достатъчен човекопоток, за да покрият най-напред твърдите си разходи (искрено се надявам, че си плащат на общината съответната такса за използването на обществен ресурс, сиреч – две паркоместа на улицата).
С други думи, разликата между цената, на която купуват тока (да речем – 40 ст/кВтч) и тази, на която го продават (99 ст/кВтч) дава единицата печалба на продаден киловатчас енергия (примерно – 59 ст/кВтч). Това означава, че ако за едно паркомясто плащат на общината, да речем, 590 лв/месец, те ще трябва да продадат 1000 кВтч ел енергия само за да изплатят мястото; същинската печалба ще дойде едва след това.
Следователно големият (бизнес) въпрос в случая е следният: ще могат ли на тази неприлично и нелогично висока цена да привлекат достатъчно б а л ъ ц и, за да избият разходите, та белким реализират и някаква печалба?
И няма ли да е далеч по-разумно да заложат по-прилична и по-пазарна цена, с която да гарантират, че, вместо да стоят празни 90% от времето, местата ще са (почти) непрекъснато заети? Защото със сигурност е по-добре да сложиш в джоба си 20 реални стотинки, отколкото 60 в ъ о б р а ж а е м и.
5) Последно, но не на последно място: когато купих електрическата си кола бях съвършено наясно със всички недостатъци и рискове, свързани с една все още млада и развиваща се индустрия.
Наясно бях и че ще ми струва два пъти повече. И че разликата в цената едва ли ще се избие от (уж) по-евтиното гориво дори и за целия живот на автомобила.
И въпреки това го направих.
Защото вярвам, че ако човек заявява загриженост за състоянието на околната среда; за глобалното затопляне и предстоящите катаклизми, свързани с него; за десетките хиляди смъртни случаи, които могат да бъдат спестени ако подобрим качеството на въздуха, който дишаме – та ако човек публично застава зад тези каузи, той (или тя) трябва също така да е готов (както казват американците) "да сложи парите си там, където му е устата".
Именно затова си купих тази кола. И – макар личната ми финансова мощ да е несравнимо по-малка от тази на корпорация с мащаба, възможностите и размаха на EVN, не съм съжалил за решението си дори и за миг.
Разбира се, ще се радвам да чуя аргументите на хората от EVN за това им решение. Дано пропускам нещо, дано нещо недоглеждам.
Дано добрите им намерения да променят средата към по-добро – заявени по привидно красноречив начин преди точно две години – не са били само корпоративна фасада за поредното енергично и гръмко българско... нищо."
Потърсихме официална информация от EVN България по следните въпроси:
- Каква е причината за промяна в начина на ползване на зарядните станции?
- От кога е решението за платено ползване?
- Каква е цената? Конкурентна ли е, съпоставена с други доставчици на подобна услуга?
- Регламентирано ли е ползването на прав и променлив ток и има ли разлика в цената?
- След увеличението на цената на електроенергията има ли отлив на клиенти?
- Колко са частните зарядни станции в община Пловдив? Има ли регистър?
Ето и официалния отговор:
"През февруари 2020 г. EVN откри 3 обществени зарядни станции за електромобили в Пловдив. Компанията работи в сътрудничество с община Пловдив за изграждането на зарядни станции, което е сред инициативите на EVN за по-екологичен начин на придвижване и по-чист въздух.
E-колонките са изградени съгласно общинските процедури за преместваеми обекти и от момента на стартиране на платената услуга заплащат съответните такси към общината по издадените им разрешения.
Две от електроколонките са в центъра на града - ул. "Христо Г. Данов" 37 (пред централата на EVN) и до Голямата базилика (бул. "Княгиня Мария Луиза" 3), което ги прави подходящи за всички, които посещават обекти в центъра - институции, обществени, туристически места и други.
Третата зарядна станция е пред EVN Топлофикация (ул. "Васил Левски" 236) на изхода към магистрала "Тракия". EVN откри през 2021 г. зарядни станции и в Смолян и Варна.
Всяка зарядна станция на EVN позволява да се зареждат два електромобила едновременно, с мощност до 22 kW АС.
Енергията от нашите зарядни станции е 100% зелена - генерирана е изцяло от възобновяеми източници, което прави зареждането още една стъпка в ползва на околната среда. Зареждането става през мобилното приложение EVN2GO.
От откриването си през февруари 2020 г. до февруари 2022 г. – за период от 2 години, зареждането се извършваше безплатно. Oт 1 февруари 2022 г. зареждането на зарядните станции на EVN в Пловдив е платено - цената на услугата е 0,99 лв/kWh с ДДС.
Тя е съобразена с редица пазарни фактори, включително икономическа целесъобразност, доставка на екологично чиста енергия и др. До момента услугата се ползва с подчертан интерес от собствениците на електромобили.
Не можем да вземем отношение за зарядни станции на други доставчици на територията на общ. Пловдив.