Срив на продажбите на нови автомобили в България и ЕС
Спадът с над 50% е факт, въпреки че през миналия месец в редица държави започна разхлабване на противоепидемичните строги ограничителни мерки
Продажбата на автомобили в ЕС, и в частност в България, се сринаха през май за трети пореден месец в резултат на коронавирусната криза, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), предаде БНР.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се свиха през май с нови 52,3% на годишна база след срив със 76,3% през април и с 55,1% през март, достигайки регистрирани едва 581 161 нови автомобили спрямо 1 217 259 година по-рано (през май 2019 г.).
Автомобилните пазари във всичките 27 страни членки на ЕС отново отбелязаха двуцифрени понижения през май, като най-силно засегнат сред четирите водещи пазара беше този на Испания, където беше отбелязан спад със 72,7%.
При останалите водещи автомобилни пазари в Европа, спадът в Италия през май беше с 49,6%, във Франция - с 50,3% и в Германия - с 49,5%.
За първите пет месеца на годината новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 41,5% спрямо година по-рано, достигайки 3 331 715 броя, като в Италия спадът беше с 50,5%, в Испания - с 54,2%, Франция - с 48,5% и Германия - с 35,0%.
Новият спад с над 50% е факт, въпреки че през миналия месец в редица европейски държави започна разхлабване на противоепидемичните строги ограничителни мерки.
След като отвориха своите фабрики и подновиха веригите за доставки, европейските производители на автомобили се оказаха изправени пред нов проблем, свързан с пандемията от коронавирус - те се оказаха затрупани с непродадени автомобили.
Обобщените данни на ACEA за ЕС повече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година.
Само в рамките на Обединеното кралство обаче продажбите на нови автомобили през май се сринаха с 89,0% до едва 20 247 спрямо 183 724 година по-рано, а през първите пет месеца на годината - спад с 51,4 на сто.
Коронавирусната криза продължава да засяга силно и автомобилния пазар у нас.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се сринаха с 69,0% през май до едва 1127 броя спрямо 3641 новорегистрирани автомобили година по-рано (през май 2019 г.).
За периода от януари до май включително регистрацията на нови автомобили в нашата страна пък се сви с 47,7% до 7 878 спрямо 15 068 преди година.
Коронавирусната криза удари силно всички водещи автомобилни компании и марки.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се свиха през май с 52,4% на годишна база. Въпреки този силен спад Volkswagen запазва своя пазарен дял от 25,0% спрямо 25,1% през 2019 г., като по този начин компанията запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Най-силен спад при продажбите с 56,4% беше отчетен от френската компания PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen), следвана от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chrysler и Alfa Romeo) - понижение с 55,3%, докато продажбите от страна на другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) се понижиха с 52,5%.
Продажбите на нови автомобили на немските BMW Group и Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха през май съответно с 50,4% и с 49,6%.
Автомобилните компании са изправени пред нов проблем - затрупани са с непродадени автомобили.
Производството в цяла Европа все още е доста под нивата от преди кризата, но при наличието на много слабо търсене дори това силно свито производство създава излишък от нови автомобили, което води до допълнителни затруднения, забавяйки възстановяването на индустрията и заплашвайки работните места и печалбите на автомобилните компании.
Европейските висши представители са обезпокоени, че докато китайската автомобилна индустрия започва да се подобрява и може да бъде последвана от американския автомобилен сектор, възстановяването в Европа може да отнеме повече време поради свръхпредлагане и държавни помощи, предназначени обаче да стимулират все още малкия пазар на електрически автомобили.
Анализаторите в този индустриален сектор и европейските търговци на автомобили преценяват, че непродадените автомобили от дилърите са поне с 30% над нормалното, което пречи на търговците да поръчват нови автомобили от производителите.
Преди производството да може да се възстанови напълно, дилърите ще трябва да продадат милиони по-стари автомобили.
Според Анти Волтерман, управител на индустриалната група ZDK, представляваща германските търговци на автомобили и сервизи, отбеляза, че непродаденият автомобилен инвентар само в Германия е за около 15 милиарда евро.
В същото време държави като Франция и Германия, два от най-големите автомобилни пазара в Европа, одобриха милиарди евро парични стимули, за да насърчат потребителите да купуват автомобили.
Но докато Франция подкрепя покупките както на конвенционални, така и на електрически автомобили, Германия се съсредоточава върху електрическите и хибридните автомобили, като не прави нищо, за да помогне за преодоляването на проблема с натрупаните непродадени бензинови и дизелови автомобили.
Пазарът на електрически превозни средства остава ниша, представляваща едва около 7% от продажбите на нови автомобили в ЕС през първото тримесечие, или 167 132 превозни средства, според групата на Европейските автомобилни производители.